U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    M E D I A  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORT NIEUWS  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

Racen door echte steden

NIELS 'T HOOFT
Volgens de wetten van de spellenwereld ontstaat er slechts eens in de paar jaar een nieuw spelgenre. En als dat dan gebeurt, hangt het vaak samen met de voortgang van de technologie.

Neem nu 3D-schietspellen. Die werden pas mogelijk toen pc's krachtig genoeg waren om de trucs uit te voeren die nodig zijn om op een plat scherm een 3D-wereld na te bootsen. Voor de echte 3D-spellen, die daarop volgden, gold hetzelfde verhaal. Ze werden pas goed uitgevoerd en leuk speelbaar toen de hardware er goed genoeg voor was.

Nu is het tijd voor weer een nieuw genre. Niet alleen omdat de hardware het nu aankan, maar ook omdat spelontwikkelaars eindelijk de tijd hebben genomen om zich erop te storten. Het gaat om racespellen waarbij de speler rondrijdt in echte steden, precies omgezet naar digitale vorm maar naar voorbeeld van het analoge voorbeeld.

Zoals dat wel vaker gebeurt, hebben de nieuwe ontwikkelingen een heuse trend in de games-industrie teweeg gebracht. Twee jaar geleden was niemand nog zo gek om de wereld af te reizen en overal duizenden foto's te maken, maar inmiddels moet het op de straten van San Francisco, Londen en Tokio zwart zien van de spelontwikkelaars die bezig zijn met zo'n trendy nieuw autospel. Twee spellen in deze stijl hebben hun weg naar de winkels inmiddels gevonden. Eén ervan is verkrijgbaar voor de windows-pc en draagt de titel Midtown Madness. Dit spel speelt zich af in Chicago, waar de speler er uiteraard voor moet zorgen dat hij als eerste over de finishlijn gaat.

Het spel Driver, voor de Sony PlayStation, is van een enigszins andere aard. De locaties in dit spel zijn seventies-versies van Miami, San Francisco, Los Angeles en New York. Speldoel is het uitvoeren van verschillende missies, die allemaal te maken hebben met de undercover positie die de special agent uit het spel inneemt in een gevaarlijke bende.

Voor het meest interessante 'echte steden racespel' moet uitgeweken worden naar één van die duistere, rokerige plaatsen die ook wel bekend staan als speelhallen. Daar is namelijk, met een beetje geluk, Crazy Taxi te vinden, misschien wel het leukste spel van dit moment. In dit spel kruipt de speler in de huid van een taxichauffeur, met als doel het oppikken van klanten en hen op de gewenste plek bezorgen. Zoals wel vaker, blijkt ook dit keer het simpele concept het beste te werken. Tof wordt het namelijk pas door de geweldige grafische uitwerking. Zoals te verwachten in een spel met een echte stad, kan naar iedere denkbare lokatie gereden worden. Om doelen te bereiken kunnen vaak stukken afgesneden worden, wat soms resulteert in spectaculaire sprongen uit parkeergarages en over huizenblokken heen. Doordat de taxi's in het spel allemaal open zijn, is de klant altijd zichtbaar. Hij of zij reageert voortdurend op de acties van de speler. Hoe meer omver gereden terrassen, hoe enthousiaster de klant en hoe meer fooien voor jou als chauffeur. In een leuke verwijzing naar het gewelddadige Carmageddon is het bovendien onmogelijk om voetgangers te raken. Die springen iedere keer net op tijd opzij! Het meest gedetailleerde spel in dit nieuwe genre moet in september verschijnen, als ook de nieuwe Dreamcast spelcomputer in Nederland verschijnt. Het heet Metropolis Street Racer en het ziet er absoluut fantastisch uit. Voor het namaken van de drie steden in het spel - Londen, San Francisco en Tokio - heeft maker Bizarre Creations uit Engeland meer research gedaan dan welke andere fabrikant dan ook. Of het spel net zo leuk wordt om te spelen als het authentiek is, blijft voorlopig nog even de vraag.

NRC Webpagina's
9 JULI 1999



Eerder verschenen in deze rubriek:

Vondel digitaal
(2 juli 1999)
Messias tussen de aliens
(25 juni 1999)
Oor's natte vingers
(18 juni 1999)
Waar zit de katalysator?
(11 juni 1999)
Racen op een woestijnplaneet
(4 juni 1999)
Money, money, money
(28 mei 1999)
Watertanden in LA
(21 mei 1999)
Verdwaald in 'ons huis'
(7 mei 1999)
Eppe Gremdaat bij de marine
(30 april 1999)
Vermaak op zakformaat
(9 april 1999)
Oorlog als vermaak
(26 maart 1999)
Dit moet de Hennepnetel zijn
(19 maart 1999)
Alles kan en alles mag
(12 maart 1999)
Spelen met Bambi
(5 maart 1999)
Grabbelton Citroën
(26 februari 1999)
Seksloos broddelwerk
(19 februari 1999)
Knokken vanuit je luie stoel
(12 februari 1999)
Beterschap!
(5 februari 1999)
Thuis achter het stuur
(29 januari 1999)
Slenteren met de muis
(15 januari 1999)
Het zijn de details
(8 januari 1999)

Eerder verschenen artikelen in het archief
.

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)