20 december 1999
Ik heb de indruk dat de 'BV Nederland' in het algemeen goed voorbereid het jaar 2000 ingaat. Dat geldt zeker voor organisaties in de meest vitale sectoren zoals energie, zorg, de banken en telecommunicatie. Echt grote millennium-problemen verwacht ik dan ook absoluut niet. Eén van de redenen daarvan is dat Nederland ten pozichte van het buitenland vroeg is begonnen. Het landelijk Millennium Platform heeft met betrekking tot het stimuleren van actie bij het bedrijfsleven een grote rol gespeeld.
KPN is al in 1995 begonnen met het analyseren, testen en waar nodig aanpassen van de systemen. Bovendien zijn we in de telecommunicatiesector een samenwerkingsverband aangegaan: het Telecommunicatie Millennium Platform. En dat mag vrij uniek genoemd worden, want het is voor het eerst dat er in de sterk competatieve telecommunicatiemarkt op een dergelijke wijze wordt samengewerkt. Het resultaat is geweest dat de onderlinge verbindingen, de zogenaamde koppelvlakken met succes getest zijn.
Gesteld mag worden dat er zoals gewoonlijk gebeld kan worden rond de eeuwwisseling. Wel bestaat de kans dat de netwerken in de eerste uren van 2000 tijdelijk overbelast kunnen zijn omdat men elkaar massaal een gelukkig nieuwjaar wenst. Maar dat heeft niets te maken met een millenniumprobleem.
In de aanloop naar de eeuwwisseling toe hebben we er dus alles aan gedaan om probleemloos de nieuwe eeuw in te gaan, maar ook in de feitelijke nacht hebben we het zekere voor het onzekere genomen. Vanuit verschillende coördinatiecentra controleert KPN met zo'n 300 medewerkers haar systemen en netwerken tijdens de millenniumnacht. Mochten er zich onverhoopt calamiteiten voordoen dan staan er nog 's enkele duizenden medewerkers stand by om de problemen op te lossen. Waarschijnlijk zal in de allerlaatste minuten van 1999 de spanning ook bij mij wel wat oplopen, maar verder ga ik met een gerust hart de nacht der nachten in.