U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    M E D I A  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORTE BERICHTEN  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

Buitenaardse wezens

MARIE-JOSÉ KLAVER
,,leghlaHchu'be'chugh mln lo'laHbe taj jej'', zeggen de Klingons, de buitenaardse wezens in de Star Trek-films, altijd. Een scherp mes is niets zonder een scherpe blik, bedoelen ze. Dat gaat mutatis mutandis ook op voor het spel Star Trek Generations: een goede cd-rom is niets zonder een goed idee.

Data

Data in gevaar op de cd-rom Star Trek Generations.

De problemen beginnen met de installatie van Star Trek Generations. Volgens de handleiding moet een Pentium-PC met een kloksnelheid van 90 Mhz en 16 megabyte werkgeheugen voldoende zijn om het spel te draaien. Bij de installatie van het spel op een Pentium 90 met 48 Mb werkgeheugen liep de computer telkens vast. Op een Pentium 150 met 32 Mb RAM liet de cd-rom zich ook niet probleemloos installeren. De geluidskaart werd aanvankelijk niet door de software ontdekt en 1 Mb videogeheugen bleek te weinig om de vele filmshots waaruit het spel bestaat mooi op het beeldscherm te krijgen. De in de handleiding aanbevolen Pentium 166 met 32 Mb werk- en 2 MB videogeheugen is blijkbaar de minimale systeemconfiguratie om deze cd-rom te spelen. (Zo'n computer kost in de winkel zeker 3.500 gulden)

De verwachtingen waren inmiddels hooggespannen - een spel dat zoveel capaciteit nodig heeft, moet wel heel bijzonder zijn. Tevergeefs, want Star Trek Generations is een heel flauw spel. Eigenlijk is het nauwelijks een spel te noemen. Je krijgt een aantal scènes uit de gelijknamige film te zien (dat zijn de boosdoeners die zo veel van de computer vergen) en zo nu en dan kan er zelf genavigeerd worden om het ruimteschip U.S.S. Enterprise NCC-1701-D, met aan boord Captain Picard, Data, Worf en andere oude bekenden uit de Star Trek-films, dat stuurloos door het heelal zweeft, te redden.

Generations verandert de PC is een huisbioscoop en schiet daarmee zijn doel voorbij. Een cd-rom is iets anders dan een videoband. Het interactieve gedeelte is teleurstellend klein en ziet er statisch uit in vergelijking met de vele filmfragmenten die de cd-rom rijk is.

Paramount, de producent van de film Star Trek Generations, lijkt de controle niet uit handen te willen geven. De cd-rom voegt niets aan het plot toe. De enige vrijheid die de speler heeft, is een aantal gevechten in de ruimte die bemoeilijkt worden door een slecht te doorgronden interface.

Vechten is waar het in de meeste games, de grootste sector van de cd-rom markt, om gaat. Om te vechten heb je geen dure multimediacomputer nodig.

Deadly Games, de opvolger van Jagged Alliance, is een adventure- spel dat zich op een 486-PC met 66 Mhz kloksnelheid (marktwaarde 500 gulden) prima laat spelen. De totale installatie van Deadly Games neemt nog geen 10 MB in beslag op de harde schijf en het spel laat zich prima onder DOS spelen.

De Deadly Games-speler sluipt met een groep huurlingen (er is een keuze uit zeventig verschillende) door bossen, blaast bruggen op en is voortdurend gedwongen om vijanden uit te schakelen. (Gewelddadig? In Star Trek Generations wordt met miljoenen levens gespeeld. Bovendien biedt Deadly Games de optie de bloedvlekken uit te zetten.) De vrijheid van de speler is groot. Je mag zelf je team samenstellen en de wapens kiezen. Een van de beste features van Deadly Games is de scenario editor, waarmee je op de stoel van de programmeur terechtkomt en zelf een spel kunt maken. Met de tweede cd-rom die bij het spel wordt geleverd kan Deadly Games via een modem of een netwerk gespeeld worden.

Star Trek Generations (Microprose,
f 119, 95)

Deadly Games (Ubisoft, f 99,95)

NRC Webpagina's
5 SEPTEMBER 1997



Eerder verschenen in deze rubriek:

De geschiedenis op een schijfje
(2 mei 1997)
Genees en word rijk
(16 mei 1997)
Leren langs zijpaden
(23 mei 1997)
Een glimmende geleidehond
(30 mei 1997)
Virtueel de baas in Den Haag
(6 juni 1997)
Teleurstellend racen op de A2
(13 juni 1997)
Een avontuurlijk naslagwerk
(20 juni 1997)
Tijdschrift met bewegend beeld
(27 juni 1997)
Laag cijfer voor Tien voor taal
(4 juli 1997)
Jaarverslag op cd voegt weinig toe
(11 juli 1997)
Zappen in een eigen universum
(18 juli 1997)
Vraag het aan de mammoet
(25 juli 1997)
Een trage schat aan gegevens
(1 augustus 1997)
Van achter- naar kinderkamer
(8 augustus 1997)
Een eentonige reis
(15 augustus 1997)
Grote vragen in cyberspace
(22 augustus 1997)
Geestig getekende musical
(29 augustus 1997)


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)