U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    M E D I A  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORTE BERICHTEN  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

Op zoek naar kat in griezelkasteel

MARIE-JOSÉ KLAVER
,,Als je gewend bent alleen maar te klikken, kom je hier geen stap verder'', klinkt het dreigend bij het starten van de cd-rom Meesters van Macht.

meester van de electriciteit

Meester van de Electriciteit.

Een mol in een donker hol legt uit hoe de cursor in een handje verandert waarmee het spel gespeeld kan worden. Het is even wennen. Klikken lijkt na een paar jaar websurfen en cd-roms bekijken haast tot een tweede natuur geworden, een noodzakelijk instinct om de weg te vinden in de virtuele wereld. Cd-roms verrassen slechts een enkele keer. Het gros van de schijven bevat een actiespel met veel racen en schieten of een educatief programma, dat enigszins moeizaam door middel van spelletjes en plaatjes feitenkennis probeert over te brengen. Het multimediabedrijf IJsfontein probeert met Meesters van Macht de kloof tussen deze twee segmenten van de markt te overbruggen. Meesters van Macht, een kleurrijk spel dat kinderen de basisprincipes van de natuurkunde probeert bij te brengen, verrast door het spannende verhaal en de bijzondere vormgeving. Ik vond het jammer dat ik moest stoppen met spelen om dit stukje te schrijven.

In een groot kasteel met magische kamers wonen De Tovenaars van Licht, Zwaartekracht, Toeval, Tijd en Elektriciteit. Het land verkeert in rep en roer omdat de kat van De Meester van Toeval is verdwenen. De speler wordt gevraagd het beest te zoeken in de verschillende ruimtes van het kasteel.

Met alleen klikken kom je inderdaad niet ver. Er wordt een beroep gedaan op behendigheid en inzicht, waarbij een goede besturing van de muis noodzakelijk is.

magische kamer

De objecten in de kamers, vliegtuigen, ballen, kegels en spiegels, reageren niet op klikken. Ze moeten op de juiste manier beet gepakt en met elkaar in verband gebracht worden voordat er iets gebeurt. Omdat de cd-rom geen kant en klare animaties bevat, beweegt elk voorwerp steeds anders, afhankelijk van de manier waarop het wordt aangeraakt. Het programma reageert op de speler.

Dat maakt Meesters van Macht tot een bijzondere cd-rom. Ook de vormgeving en het verhaal wijkt nogal af van de meeste cd-roms. Meesters van Macht is niet alleen bedoeld om kinderen iets over natuurkunde te leren, het is ook een interactief sprookje over het wel en wee van de tovenaars. De bonte tekeningen zien er niet uit alsof ze op de computer zijn gemaakt. Ze zouden zo uit een prentenboek kunnen komen. Het kasteel lijkt op een groot speelgoedmuseum waar je alles mag aanraken. In De Kamer van Warmte moeten pannenkoeken gebakken worden. Beslag in de pan doen en opgooien wordt een knoeiboel. Als je goed rondkijkt zie je naast het fornuis een doosje lucifers. Het fornuis aansteken is niet zo eenvoudig als het lijkt. Door het openstaande raam waait de wind de lucifer steeds uit. Als het na een paar keer proberen en goed op de windrichting letten, die met een pijltje wordt aangegeven, tóch lukt, worden de pannenkoeken mooi bruin.

Naarmate je verder in het spel komt, verzamel je verhaalfragmenten. Ook De Meester van Toeval geeft, met de stem van Joost Prinsen, aanwijzingen om dichter bij de oplossing te komen. Als je alles hebt opgelost kom je in De Tuin van Toeval waar de ontknoping plaats vindt. Daar blijkt dat ook geluk een belangrijke factor is om het spel te winnen.

Meesters van Macht. (IJsfontein / VNU Interactive Media, vanaf 10 jaar, voor Mac en Windows,  f  89,95)

NRC Webpagina's
19 DECEMBER 1997



Eerder verschenen in deze rubriek:

Knettergek naslagwerk
(12 december 1997)
Spelletjes beheersen de markt
(5 december 1997)
Magere plot van spel Riven
(28 november 1997)
Naarstig ronkt de computer
(21 november 1997)
Zoek, onnozeling, zoek!
(14 november 1997)
Multimediaal les over snelheid
(7 november 1997)
Het 'virus' van Moon Child
(31 oktober 1997)
'U bakt er niet veel van!'
(24 oktober 1997)
Superbabe Lara doet PacMan vergeten
(17 oktober 1997)
Blind varken vindt zijn eikeltje
(3 oktober 1997)
Voer voor Citrofielen
(26 september 1997)
Een ode aan het lezen
(19 september 1997)
Speurtocht naar Cornflakes
(12 september 1997)
Buitenaardse wezens
(5 september 1997)
Geestig getekende musical
(29 augustus 1997)
Grote vragen in cyberspace
(22 augustus 1997)
Een eentonige reis
(15 augustus 1997)
Van achter- naar kinderkamer
(8 augustus 1997)
Een trage schat aan gegevens
(1 augustus 1997)
Vraag het aan de mammoet
(25 juli 1997)
Zappen in een eigen universum
(18 juli 1997)
Jaarverslag op cd voegt weinig toe
(11 juli 1997)
Laag cijfer voor Tien voor taal
(4 juli 1997)
Tijdschrift met bewegend beeld
(27 juni 1997)
Een avontuurlijk naslagwerk
(20 juni 1997)
Teleurstellend racen op de A2
(13 juni 1997)
Virtueel de baas in Den Haag
(6 juni 1997)
Een glimmende geleidehond
(30 mei 1997)
Leren langs zijpaden
(23 mei 1997)
Genees en word rijk
(16 mei 1997)
De geschiedenis op een schijfje
(2 mei 1997)


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)