M E D I A
|
NIEUWSSELECTIE
|
Op zoek naar kat in griezelkasteel
MARIE-JOSÉ KLAVER
Meester van de Electriciteit. Een mol in een donker hol legt uit hoe de cursor in een handje verandert waarmee het spel gespeeld kan worden. Het is even wennen. Klikken lijkt na een paar jaar websurfen en cd-roms bekijken haast tot een tweede natuur geworden, een noodzakelijk instinct om de weg te vinden in de virtuele wereld. Cd-roms verrassen slechts een enkele keer. Het gros van de schijven bevat een actiespel met veel racen en schieten of een educatief programma, dat enigszins moeizaam door middel van spelletjes en plaatjes feitenkennis probeert over te brengen. Het multimediabedrijf IJsfontein probeert met Meesters van Macht de kloof tussen deze twee segmenten van de markt te overbruggen. Meesters van Macht, een kleurrijk spel dat kinderen de basisprincipes van de natuurkunde probeert bij te brengen, verrast door het spannende verhaal en de bijzondere vormgeving. Ik vond het jammer dat ik moest stoppen met spelen om dit stukje te schrijven. In een groot kasteel met magische kamers wonen De Tovenaars van Licht, Zwaartekracht, Toeval, Tijd en Elektriciteit. Het land verkeert in rep en roer omdat de kat van De Meester van Toeval is verdwenen. De speler wordt gevraagd het beest te zoeken in de verschillende ruimtes van het kasteel. Met alleen klikken kom je inderdaad niet ver. Er wordt een beroep gedaan op behendigheid en inzicht, waarbij een goede besturing van de muis noodzakelijk is.
De objecten in de kamers, vliegtuigen, ballen, kegels en spiegels, reageren niet op klikken. Ze moeten op de juiste manier beet gepakt en met elkaar in verband gebracht worden voordat er iets gebeurt. Omdat de cd-rom geen kant en klare animaties bevat, beweegt elk voorwerp steeds anders, afhankelijk van de manier waarop het wordt aangeraakt. Het programma reageert op de speler. Dat maakt Meesters van Macht tot een bijzondere cd-rom. Ook de vormgeving en het verhaal wijkt nogal af van de meeste cd-roms. Meesters van Macht is niet alleen bedoeld om kinderen iets over natuurkunde te leren, het is ook een interactief sprookje over het wel en wee van de tovenaars. De bonte tekeningen zien er niet uit alsof ze op de computer zijn gemaakt. Ze zouden zo uit een prentenboek kunnen komen. Het kasteel lijkt op een groot speelgoedmuseum waar je alles mag aanraken. In De Kamer van Warmte moeten pannenkoeken gebakken worden. Beslag in de pan doen en opgooien wordt een knoeiboel. Als je goed rondkijkt zie je naast het fornuis een doosje lucifers. Het fornuis aansteken is niet zo eenvoudig als het lijkt. Door het openstaande raam waait de wind de lucifer steeds uit. Als het na een paar keer proberen en goed op de windrichting letten, die met een pijltje wordt aangegeven, tóch lukt, worden de pannenkoeken mooi bruin. Naarmate je verder in het spel komt, verzamel je verhaalfragmenten. Ook De Meester van Toeval geeft, met de stem van Joost Prinsen, aanwijzingen om dichter bij de oplossing te komen. Als je alles hebt opgelost kom je in De Tuin van Toeval waar de ontknoping plaats vindt. Daar blijkt dat ook geluk een belangrijke factor is om het spel te winnen.
Meesters van Macht. (IJsfontein / VNU Interactive Media, vanaf 10 jaar, voor Mac en Windows, f 89,95)
|
NRC Webpagina's
19 DECEMBER 1997
Knettergek naslagwerk
|
Bovenkant pagina |