U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    M E D I A  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORTE BERICHTEN  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

Spelletjes beheersen de markt

MICHIEL VAN NIEUWSTADT
De gebruiker van een computerspelletje moet denken in scenario's. Hij speelt een spel in een omgeving waar bepaalde regels gelden. Door zich daaraan te houden komt hij tot een oplossing die tevoren niet viel te voorspellen. Deze verdediging van het computerspel bracht media-expert Bert Mulder deze week naar voren in het VPRO-programma Laat op de avond na een korte wandeling. Mulder bestrijdt dat games educatieve waarde missen. ,,Je moet [voor het spelen van een computerspelletje] in meerdere scenario's leren denken'', zei hij. ,,Dat moet in de samenleving ook.''

In Command & Conquer Red Alert, volgens de Rotterdamse marktonderzoeker Sibbel & Van Pelt tot nu toe dit jaar Nederlands' populairste computerspel op cd-rom, ontvouwt zich inderdaad een opmerkelijk scenario. Albert Einstein heeft het reizen in de tijd uitgevonden en voor de aanvang van de Tweede Wereldoorlog Hitler onschadelijk gemaakt. De speler strijdt daarom namens de Geallieerden in een imaginaire wereldoorlog tegen de Sovjet Unie van Stalin. Historici speculeren al decennialang over de gevolgen van dit scenario. In Red Alert dient de gedachtensprong als opmaat voor een strategisch oorlogsspel: ,,De bedoeling is een basis bouwen en verdedigen zodat de vijand er niet in kan'', vat een 13-jarige gebruiker de kern van het spel samen op de website van het softwarebedrijfje RTM (www.rtm-software.nl).

Terwijl de educatieve waarde van computerspelletjes ter discussie staat is de opmars van de educatieve cd-rom onmiskenbaar. De verkopen verdrievoudigden in het afgelopen jaar bijna tot vijf miljoen gulden. ,,Er is sprake van een inhaalslag'', zegt Frank Sibbel van Sibbel & Van Pelt. Educatieve cd-rom's die het goed doen zijn bijvoorbeeld talen- en softwarecursussen. Dit jaar is de groei van educatieve cd-rom's meer in overeenstemming met de marktgroei. Die is nog altijd aanzienlijk. Nederlandse consumenten hebben volgens Sibbel & van Pelt in 1996 voor 108 miljoen gulden cd-rom's gekocht, een stijging van 55 procent (de muziekmarkt is ongeveer negen keer zo groot). In de eerste helft van dit jaar is het groeitempo nog iets toegenomen; tot 65 procent. In 1993 bedroeg de omzet nog minder dan 17 miljoen gulden.

Met een aandeel van omstreeks vijf procent was de markt voor educatieve software vergelijkbaar met die voor naslagwerken (de encyclopedie Encarta van Microsoft bijvoorbeeld) en cd-rom's voor kinderen (zes procent). De groei van deze categorieën ging ten koste van de erotische cd-rom's waarvan het marktaandeel dramatisch kelderde; van dertien naar vijf procent. Die categorie heeft zich, aldus Sibbel, dit jaar niet hersteld van de dip van 1996. Een mogelijke reden daarvoor is volgens hem het overvloedige aanbod van erotiek op Internet.

Spelletjes blijven voorlopig favoriet onder de overwegend mannelijke (88 procent) en jonge (9 procent is ouder dan 50 jaar) populatie cd-romgebruikers. Meer dan de helft van de Nederlandse bestedingen aan cd-rom's gaan naar deze categorie. Red Alert wordt in de ranglijst van best verkochte cd-rom's gevolgd door Grand Prix 2, Davilex A2 Racer en Red Alert Counterstrike. Pas daarna volgt de eerste educatieve toepassing, een cursus voor het besturingsprogramma Windows 95 van Microsoft.

Het belang van spelletjes op de Nederlandse markt voor interactieve media is zelfs nog groter dan de populariteit van spelletjes op cd-rom doet vermoeden. Tegenover bijna een 1,2 miljoen pc's met cd-rom stonden medio dit jaar in Nederland omstreeks 70.000 spelcomputers die op een televisie moeten worden aangesloten. Dankzij de introductie van een nieuwe Nintendo-spelcomputer (N64) groeide de markt in de eerste zes maanden van dit jaar explosief. Er werd in totaal voor 23 miljoen gulden spelletjes verkocht voor de apparaten van Nintendo, Sony en Sega.

NRC Webpagina's
5 DECEMBER 1997



Eerder verschenen in deze rubriek:

Magere plot van spel Riven
(28 november 1997)
Naarstig ronkt de computer
(21 november 1997)
Zoek, onnozeling, zoek!
(14 november 1997)
Multimediaal les over snelheid
(7 november 1997)
Het 'virus' van Moon Child
(31 oktober 1997)
'U bakt er niet veel van!'
(24 oktober 1997)
Superbabe Lara doet PacMan vergeten
(17 oktober 1997)
Blind varken vindt zijn eikeltje
(3 oktober 1997)
Voer voor Citrofielen
(26 september 1997)
Een ode aan het lezen
(19 september 1997)
Speurtocht naar Cornflakes
(12 september 1997)
Buitenaardse wezens
(5 september 1997)
Geestig getekende musical
(29 augustus 1997)
Grote vragen in cyberspace
(22 augustus 1997)
Een eentonige reis
(15 augustus 1997)
Van achter- naar kinderkamer
(8 augustus 1997)
Een trage schat aan gegevens
(1 augustus 1997)
Vraag het aan de mammoet
(25 juli 1997)
Zappen in een eigen universum
(18 juli 1997)
Jaarverslag op cd voegt weinig toe
(11 juli 1997)
Laag cijfer voor Tien voor taal
(4 juli 1997)
Tijdschrift met bewegend beeld
(27 juni 1997)
Een avontuurlijk naslagwerk
(20 juni 1997)
Teleurstellend racen op de A2
(13 juni 1997)
Virtueel de baas in Den Haag
(6 juni 1997)
Een glimmende geleidehond
(30 mei 1997)
Leren langs zijpaden
(23 mei 1997)
Genees en word rijk
(16 mei 1997)
De geschiedenis op een schijfje
(2 mei 1997)


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)