M E D I A
|
NIEUWSSELECTIE
|
Spelletjes beheersen de markt
MICHIEL VAN NIEUWSTADT
In Command & Conquer Red Alert, volgens de Rotterdamse marktonderzoeker Sibbel & Van Pelt tot nu toe dit jaar Nederlands' populairste computerspel op cd-rom, ontvouwt zich inderdaad een opmerkelijk scenario. Albert Einstein heeft het reizen in de tijd uitgevonden en voor de aanvang van de Tweede Wereldoorlog Hitler onschadelijk gemaakt. De speler strijdt daarom namens de Geallieerden in een imaginaire wereldoorlog tegen de Sovjet Unie van Stalin. Historici speculeren al decennialang over de gevolgen van dit scenario. In Red Alert dient de gedachtensprong als opmaat voor een strategisch oorlogsspel: ,,De bedoeling is een basis bouwen en verdedigen zodat de vijand er niet in kan'', vat een 13-jarige gebruiker de kern van het spel samen op de website van het softwarebedrijfje RTM (www.rtm-software.nl). Terwijl de educatieve waarde van computerspelletjes ter discussie staat is de opmars van de educatieve cd-rom onmiskenbaar. De verkopen verdrievoudigden in het afgelopen jaar bijna tot vijf miljoen gulden. ,,Er is sprake van een inhaalslag'', zegt Frank Sibbel van Sibbel & Van Pelt. Educatieve cd-rom's die het goed doen zijn bijvoorbeeld talen- en softwarecursussen. Dit jaar is de groei van educatieve cd-rom's meer in overeenstemming met de marktgroei. Die is nog altijd aanzienlijk. Nederlandse consumenten hebben volgens Sibbel & van Pelt in 1996 voor 108 miljoen gulden cd-rom's gekocht, een stijging van 55 procent (de muziekmarkt is ongeveer negen keer zo groot). In de eerste helft van dit jaar is het groeitempo nog iets toegenomen; tot 65 procent. In 1993 bedroeg de omzet nog minder dan 17 miljoen gulden. Met een aandeel van omstreeks vijf procent was de markt voor educatieve software vergelijkbaar met die voor naslagwerken (de encyclopedie Encarta van Microsoft bijvoorbeeld) en cd-rom's voor kinderen (zes procent). De groei van deze categorieën ging ten koste van de erotische cd-rom's waarvan het marktaandeel dramatisch kelderde; van dertien naar vijf procent. Die categorie heeft zich, aldus Sibbel, dit jaar niet hersteld van de dip van 1996. Een mogelijke reden daarvoor is volgens hem het overvloedige aanbod van erotiek op Internet. Spelletjes blijven voorlopig favoriet onder de overwegend mannelijke (88 procent) en jonge (9 procent is ouder dan 50 jaar) populatie cd-romgebruikers. Meer dan de helft van de Nederlandse bestedingen aan cd-rom's gaan naar deze categorie. Red Alert wordt in de ranglijst van best verkochte cd-rom's gevolgd door Grand Prix 2, Davilex A2 Racer en Red Alert Counterstrike. Pas daarna volgt de eerste educatieve toepassing, een cursus voor het besturingsprogramma Windows 95 van Microsoft. Het belang van spelletjes op de Nederlandse markt voor interactieve media is zelfs nog groter dan de populariteit van spelletjes op cd-rom doet vermoeden. Tegenover bijna een 1,2 miljoen pc's met cd-rom stonden medio dit jaar in Nederland omstreeks 70.000 spelcomputers die op een televisie moeten worden aangesloten. Dankzij de introductie van een nieuwe Nintendo-spelcomputer (N64) groeide de markt in de eerste zes maanden van dit jaar explosief. Er werd in totaal voor 23 miljoen gulden spelletjes verkocht voor de apparaten van Nintendo, Sony en Sega.
|
NRC Webpagina's
5 DECEMBER 1997
Magere plot van spel Riven
|
Bovenkant pagina |