M E D I A
|
NIEUWSSELECTIE
|
Naarstig ronkt de computer
BRAM POLS
Niet dat daarin veel spectaculaire dingen te verwachten waren, want de meeste modellen hielden zich jarenlang hoegenaamd ongewijzigd staande. Maar het was het enige betaalbare handwerk dat een overzichtelijk warenonderzoek maakte, waarbij topsnelheden en vooral de genoemde prijzen bij de jeugdige lezer vaak tot rode oortjes leidden. Een Mercedes 190 kostte liefst 13.575 gulden. Voor een Maserati 3500 GT moest het astronomische bedrag van 54.000 gulden worden betaald, iets meer dan voor een Ferrari 250 GT. De Rolls-Royce Silver Cloud III spande de kroon met een prijs van 66.250 gulden. In het 'woord vooraf' van de jaargang 1964 meldt de KNAC, dat er in het daaraan voorafgaande jaar ,,180.000 maal is gewikt en gewogen, 180.000 maal folders zijn bekeken, 180.000 maal is gerekend en 180.000 maal is beslist.'' Dat was namelijk het aantal nieuwe auto's dat toen werd verkocht. Tegenwoordig worden jaarlijks zo'n 450.000 nieuwe auto's gekocht. Daarmee lijken we trouwens al weer een poosje op de weg terug, want in 1990 lag dat aantal nog op 503.000. Voor 'Kies uw auto' is tegenwoordig een hele reeks alternatieven in de plaats gekomen, zoals 'Auto '98' dat het recente wagenpark op 420 pagina's in forse foto's toont, tegenover de 180 zwart-wit fotootjes waarmee in 1964 alles op autogebied gecovered was. Maar lijvige pockets als 'Auto '98' hebben inmiddels concurrentie van de cd-rom. Met de 'AutoDisk '98' kan het hele scala op het scherm worden getoverd. Met de pantoffels aan 's avonds een uurtje in zo'n pocket neuzen, of een aantal uren achter het scherm gaan zitten om een indruk van het actuele aanbod te krijgen, is natuurlijk een kwestie van keus. Bladeren gaat sneller dan klikken, zoveel is zeker, want de computer heeft ook bij de 'snelle versie' de handen vol aan het laden van foto's, dealerlijsten en specificaties. Daar staat tegenover dat een foto op de volle omvang van het scherm fraaier is, transparanter en dieper dan de gerasterde versie in een boek. Maar daarmee zijn de voordelen van een cd-rom ook wel zo'n beetje uitgeput. De taartdoos waarin 'Autodisk '98' wordt geleverd suggereert schier onuitputtelijk plezier voor zowel de Nederlands- als Franstalige. Maar hoewel het keuze-gamma bestaat uit merk/model, selecteren, video, algemene informatie, een spelletje, autogas en occasions, wordt de hoofdmoot toch gevormd door de eerste twee die bovendien uitwisselbaar zijn. De gebruiker kan er terecht voor alle auto's die op de markt zijn. En de cd-rom overtreft daarin zijn gedrukte tegenspeler. Hij geeft informatie over bijvoorbeeld de Indigo en de Venturi, twee weliswaar zeer marginale merken, maar in het boekwerk komen ze niet voor. Voor het overige wordt de cd-rommer nogal bij de neus genomen. De 'game' omvat niet meer dan een infantiel memory-spelletje. De 25 videootjes bestaan uit rond een minuut durende, op een piepklein schermpje getoonde filmpjes van een tenenkrommende kwaliteit en die bovendien pure reclame zijn. Het hoofdstuk 'occasions' is niets meer dan een verwijzing naar een website van 500 dealers (autonl.com). Hetzelfde geldt voor het chapiter 'autogas', dat klaarblijkelijk is verkocht aan de Stichting Autogas Nederland. Voor wie 's avonds graag achter de computer kruipt om te zien wat er op autogebied te koop is vormt de 'AutoDisk '98' een aardig speeltje, zeker als hij alle tijd heeft om de naarstig ronkende computer alles op het scherm te laten brengen. Voor een ander, die de hele dag al met muis en toetsenbord aan de gang is geweest, moet de boekvorm worden aanbevolen, temeer omdat die de lezer nog een vleugje historie en nostalgie te bieden heeft.
AutoDisk '98, A&A Automobiel Advies (Windows en W'95). Prijs 29,95 gulden.
|
NRC Webpagina's
21 NOVEMBER 1997
De geschiedenis op een schijfje
|
Bovenkant pagina |