M E D I A
|
NIEUWSSELECTIE
|
Magere plot van spel Riven
MARIE-JOSÉ KLAVER
Het gaat in Riven om de grootheidswaanzinnige Gehn, die door zijn zoon Atrus naar de eilandengroep Riven verbannen is. Riven is een creatie van Gehn en daarom een gevaarlijke en onstabiele wereld. Na 30 jaar eenzame opsluiting op Riven heeft Gehn een techniek ontwikkeld om nieuwe boeken te maken. Atrus probeert hem voor te zijn door een speciaal boek te maken dat als gevangenis voor zijn vader moet fungeren. De speler moet Catherine, de vrouw van Atrus, redden. Daar heb je 5 schijven de tijd voor. Riven spelen is een tijdrovende en naar mijn smaak slechts gedeeltelijk boeiende bezigheid. Het spel ziet er prachtig uit, de graphics zijn zeer gedetailleerd en de manier waarop de eilanden met elkaar verbonden zijn (via bruggen, tunnels en trappen) is ingenieus bedacht, maar de plot is relatief mager. Riven is zo dunbevolkt dat je tijdens het spelen een gevoel van eenzaamheid kan bekruipen. Anders dan in online grafische virtuele werelden, als Palace en AlphaWorld, is er in Riven geen mogelijkheid tot interactie met anderen. Riven mist ook de snelheid van platformspelen als Super Mario en Commander Keen. Riven laat zich moeilijk met andere computerspelen vergelijken. Het lijkt eigenlijk alleen op zijn voorganger Myst, waarvan meer dan 3,5 miljoen exemplaren zijn verkocht. Al geruime tijd voordat Riven uitkwam, werd er in gamers- en cyberkringen over het spel gespeculeerd. Het Internetblad Wired wijdde in september een omslagartikel van maar liefst 17 pagina's aan het spel, dat volgens journalist Jon Carroll al in 1996 had moeten verschijnen. Carroll bezocht de makers van het spel, de broers Robyn en Rand Miller, in hun woonplaats Spokane, Washington toen ze nog druk aan het programmeren waren. Zijn zoektocht naar de eerste versie van Riven in het kantoor van de Millers werd in adventure-achtige dimensies uitgemeten in een artikel dat ongeveer 15 pagina's te lang was. Op de website werd Riven al maanden van te voren gepromoot met mooie graphics en een impressie van het verhaal. Een aparte nieuwsgroep voor Riven is er nog niet. In de groepen comp.sys.mac.games.adventure en comp.sys.ibm.pc.games.adventure worden tips en trucs uitgewisseld. Wie vast zit op een van de eilanden kan in een van die groepen terecht voor hulp. Spelers zetten keurig 'spoiler' in de titel van hun bericht om aan te geven dat ze een deel van de oplossing verraden. Sommigen gaan zelfs zo ver dat ze het eerste deel van hun antwoord blanco laten zodat een nietsvermoedende lezer niet per ongeluk een tip ziet. Ook over de kwaliteit van het spel wordt gediscussieerd. Vergelijkingen met Myst blijven vanzelfsprekend niet uit. ,,Omdat Myst minder gedetailleerd was, liet het meer aan de verbeelding over. Myst voelde als een droomwereld, Riven als een echte wereld. De makers hebben zichzelf letterlijk overtroffen'', oordeelt een speler in comp.sys.mac.games.adventure. Wie van puzzelen en mooie grafische effecten houdt (zie de website voor een eerste indruk), kan uren zoet zijn met Riven. Het oplossen van de vele raadsels (let op buttons en hendels) vergt veel geduld en doorzettingsvermogen, wat wordt beloond met een verblijf in een wonderschone en nagenoeg lege virtuele wereld.
Riven (RedOrb Entertainment, voor PC en Macintosh, f 99,95) Website: www.riven.com
|
NRC Webpagina's
28 NOVEMBER 1997
Naarstig ronkt de computer
|
Bovenkant pagina |