U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
24/7 Media Europe ad
N R C   H A N D E L S B L A D  -  M E D I A
NIEUWS  TEGENSPRAAK  SUPPLEMENT  DOSSIERS  ARCHIEF  ADVERTENTIES   SERVICE

 NIEUWSSELECTIE 
 KORT NIEUWS 
 RADIO & TELEVISIE 
 MEDIA 

Liefde voor de schotel

RAYMOND VAN DEN BOOGAARD
Televisie is bij uitstek een onderwerp waar iedereen over mee wil praten en het is dan ook geen wonder dat het de afgelopen weken in de Tweede Kamer, bij de behandeling over de zogeheten kabelnotitie van het kabinet, moties heeft geregend. Soms kun je je niet aan de indruk onttrekken dat de volksvertegenwoordigers in het onderwerp televisie, of liever gezegd in het opleggen van verplichtingen aan kabelmaatschappijen, een aardige gelegenheid zien om wat populisme te bedrijven.

Onder de aangenomen moties is een curieuze, waarin de kamer uitspreekt dat kabelmaatschappijen, na de digitalisering van hun netten, eigenlijk de klant de mogelijkheid zouden moeten bieden zich per afzonderlijke zender te abonneren en te betalen. Dat is, ook bij de verkoop van de publieke kabelnetten, immers ook altijd als het grote voordeel in de toekomst voorgesteld: nooit meer ruzie welke televisiezenders nu wel of niet in het themapakket zouden komen, en alleen betalen voor waar je naar kijkt.

De grote kabelmaatschappijen van Nederland zien dat met angst en beven tegemoet. Zij geven er de voorkeur aan themazenders in pakketten aan te bieden (sport + muziek, film + nieuws etc.). Het lijkt ook zeer de vraag of de door de kamer voorgestane manier van afrekenen werkelijk in het financieel voordeel van de kijker is. Sommige themazenders kosten nu, in een pakketje van tien bijvoorbeeld, maar één of twee gulden, zodat op de individuele-abonnementsformule de incassokosten ongetwijfeld zwaar zullen drukken.

Een tweede aangenomen motie behelst een mogelijke wijziging in het Bouwbesluit, dat nu de makers van nieuwbouw al verplicht kabel- en telefonieaansluiting aan te brengen. Daar zou volgens de Kamer dan in de toekomst ook nog satellietaansluiting bij moeten komen, volgens het zgn. GSO-principe (Gereed voor Satellietontvangst). Deze motie komt voort uit het loffelijke, door kamer en kabinet gedeelde streven naar gelijkberechtiging van communicatiestructuren, en het opheffen van het thans in de praktijk nog veelal bestaande monopolie van de kabel. Het kabinet is er overigens meer voor om, in plaats van het invoeren van nieuwe voorschriften, de bestaande wettelijke verplichting van het aanbrengen van een kabelaansluiting te laten vallen.

Deze motie is een duidelijke overwinning van een kleine industriële lobby, onder leiding van het Luxemburgse bedrijf SES. SES bezit de Astra-satellieten die voor de Nederlandse markt het meest van belang zijn. Die overwinning is ze graag gegund: het Astra-systeem is een goed werkend, niet al te duur alternatief voor de kabel, dat bovendien de kijker/luisteraar meer digitale keuzemogelijkheden biedt dan kabel of digitale aardse ontvangst in een afzienbare toekomst zullen bieden. En je kunt met je schoteltje zelfs snel internetten.

Dat GSO-concept voorziet in het gezamenlijk gebruik door meerdere huishoudens van één gemeenschappelijke schotelinstallatie, een herleving dus eigenlijk van de 'centrale-antenne-inrichtingen' waaruit in de jaren '80 in Nederland de lokale kabelnetten zijn voortgekomen. Die CAI's werden aan elkaar gekoppeld, per gemeente gecentraliseerd en het eind van het liedje was dat deze infrastructuur door de gemeenten voor veel geld werd verpatst aan commerciële bedrijven, die niet altijd de belangen van de kijker/luisteraar als eerste prioriteit hebben.

In het licht van die merkwaardige geschiedenis is er misschien aanleiding de plotselinge liefde van de overheden voor GSO met argwaan te bezien. De grootste keuzevrijheid hou je met een eigen schoteltje.

Beginnersvragen over individuele schotelontvangst worden beantwoord op www.nrc.nl/W2/Lab/Mediarubrieken/tvplus.html. Het GSO-concept wordt nader uiteengezet op www.ses-astra.com/market/nederland/index.htm

NRC Webpagina's
5 JULI 2000

Veel gestelde vragen TV Plus

Eerder verschenen in deze rubriek:

Een sieraad op de satelliet
(28 juni 2000)
Iraans koken zonder ondertitels
(21 juni 2000)
Voor wie wat meer voetbal wil
(14 juni 2000)
Verwoestend humoristisch
(7 juni 2000)
Met lokale toverkracht
(31 mei 2000)
Stilte aan het UPC-front
(24 mei 2000)
Geschiedenisles via de satelliet
(17 mei 2000)
Cannes op de buis
(10 mei 2000)
Web ideaal voor korte film
(3 mei 2000)
Het lynch-huis
(26 april 2000)
We maken de balans op
(19 april 2000)
Radiopiraat Caroline ging door
(12 april 2000)
Liever eigenzinnig
(5 april 2000)
Televisie op voorraad
(29 maart 2000)
Mr. Zap gaat digitaal
(22 maart 2000)
Hoezo monopolie?
(15 maart 2000)
Verletzung der Menschenwürde
(8 maart 2000)
Grensoverschrijdend klassiek
(1 maart 2000)
De DVD is zo lek als een mandje
(23 februari 2000)
Première la Hollandaise
(16 februari 2000)
Kohl en Haider
(9 februari 2000)
Gehannes in kabelland
(2 februari 2000)
Helmut in het nauw
(26 januari 2000)
Arbeidersstrijd in de bioscoop
(19 januari 2000)
Nieuwe vorm van breedbeeld
(12 januari 2000)
Onversneden Amerikaans
(5 januari 2000)

Eerder verschenen artikelen in het archief
.


( a d v e r t e n t i e s )

24/7 Media Europe ad

24/7 Media Europe ad

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC Handelsblad