U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    M E D I A  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORT NIEUWS  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

Mr. Zap gaat digitaal

RAYMOND VAN DEN BOOGAARD
Na jaren praten is digitale kabeltelevisie in Nederland een feit - voor wie in een gebied woont waar Mr. Zap is verschenen: een systeem voor interactieve televisie met een digitaal decodertje thuis. Mr. Zap biedt onder andere: niet meer alleen zappen van kanaal naar kanaal, maar vanuit een elektronische programmagids die je naar behoefte al een selectie kunt laten maken uit bepaalde zenders of programmasoorten. De mogelijkheid om films te bestellen, volgens het zogeheten near video on demand-systeem (de film begint een paar keer per uur). De mogelijkheid om spelletjes te downloaden en vervolgens te spelen.

En natuurlijk een uitbreiding van de kijk- en luistermogelijkheden met themazenders. Afhankelijk van het soort basisabonnement (tussen 12,95 en 17,95 gulden per maand) kan de kijker een keuze maken uit Extreme Sports, Film 1, The Adult Channel, Landscape Channel, Fashion TV, het cultuurkanaal Performance, VH1, Travel Channel en CNBC - of deze allemaal ontvangen. Een andere mogelijkheid is een abonnement op de 44 digitale audiokanalen van Music Choice (waarvan er vijf ook in het basispakket zijn opgenomen), nonstop-muziekaanvoer in alle denkbare genres. De digitale decoder kan ook op de audio-installatie worden aangesloten. De kwaliteit van digitale kabelsignalen is beter dan de gebruikelijke, analoge kabelsignalen.

Ook zijn er abonnementen mogelijk op een aantal etnische themazenders, al is dat nogal prijzig. En Mr. Zap zal een door Disney, Sony en UPC op te zetten filmkanaal gaan doorgeven, dat bedoeld is als concurrentie voor Canal+, tot nu toe het enige, zogeheten premium-filmkanaal in Nederland. Mr. Zap gaat pas op 1 juni definitief van start, tot die tijd zijn er voor snelle beslissers allerlei aanbiedingen. Wat met name nog niet werkt aan de door het Franse bedrijf Sagem vervaardigde decoder is het tweewegverkeer via de kabel. In de toekomst, nadat de software in de decoders vanuit de Mr. Zap-centrale in Capelle aan de IJssel van een update is voorzien, zullen abonnees via een druk op de knop hun film bestellen. Nu moet dat nog via de telefoon.

Mr. Zap is een product van Mediakabel, waarin een aantal kabelbedrijven samenwerken. Het betreft een investering van meer dan 200 miljoen euro. In Capelle aan de IJssel worden de diverse zenders en andere materialen met schotels opgevangen of anderszins samengesteld. De diverse applicaties, van verschillende herkomst, zijn door Mediakabel tot één systeem samengevoegd. Mediakabel levert voor de deelnemende kabelmaatschappijen het pakket Mr. Zap aan, en levert daarnaast ook diensten aan Casema.

De technische mogelijkheden van Mr. Zap reiken veel verder dan wat de klant nu wordt voorgesteld, maar tegelijkertijd is de toekomst van het project met onzekerheden omgeven. Mr. Zap in zijn huidige opzet is geconcipieerd als een aanvulling op de thans bestaande analoge kabelpakketten. Twee van de deelnemende kabelnetten, in Gelderland en Rotterdam, zijn inmiddels overgenomen door UPC dat eigen plannen en decoders in de maak heeft voor volledige digitalisering van het televisie- en radioaanbod. Maar een klant van Mr. Zap hoeft zich daarover geen zorgen te maken: de decoder van Mr. Zap hoeft niet te worden gekocht, en de huur is bij de abonnementsprijs inbegrepen. Anders dan bij satelliettelevisie in Nederland de afgelopen jaren soms het geval was, kan de kijker dus niet investeren in een technisch systeem dat vervolgens door de exploitant wordt verlaten.

Mr. Zap is te vinden op de kabelnetten van Rotterdam (Eneco), Palet Kabelcom in Limburg en Brabant, UPC-Gelderland, Zeelandnet, alsmede kabelnetten van Maastricht, Texel en Alkmaar. Abonnementen via de lokale kabelmaatschappij.

NRC Webpagina's
22 MAART 2000


Eerder verschenen in deze rubriek:

Hoezo monopolie?
(15 maart 2000)
Verletzung der Menschenwürde
(8 maart 2000)
Grensoverschrijdend klassiek
(1 maart 2000)
De DVD is zo lek als een mandje
(23 februari 2000)
Première la Hollandaise
(16 februari 2000)
Kohl en Haider
(9 februari 2000)
Gehannes in kabelland
(2 februari 2000)
Helmut in het nauw
(26 januari 2000)
Arbeidersstrijd in de bioscoop
(19 januari 2000)
Nieuwe vorm van breedbeeld
(12 januari 2000)
Onversneden Amerikaans
(5 januari 2000)

Eerder verschenen artikelen in het archief
.


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)