M E D I A
|
NIEUWSSELECTIE
|
Televisie op voorraad
RAYMOND VAN DEN BOOGAARD
In Frankrijk bestaat sinds begin vorig jaar echter een narrowcaster op het web die levensvatbaarheid vertoont: CanalWeb. De onderneming presenteert 4.000 uur televisie op voorraad, handzaam gerubriceerd naar onderwerpen. Het gaat om uitzendingen van steeds een half uur, die op enig moment in de week ook live via het web worden uitgezonden, zodat de kijker kan meechatten om commentaar te geven of vragen te stellen. De tv-uitzending (in Real Media), de geschreven informatie en het chatvenster bevinden zich op één interactieve pagina, zodat je alle functies kunt bedienen zonder steeds vensters te hoeven openen en sluiten. Alle uitzendingen hebben de vorm van een regelmatig terugkerend magazine, meestal in de vorm van een soort talkshow met grafische of filmonderbrekingen. Er zijn er in alle denkbare categorieën: Cyberfemmes (vrouwen op het web), RSF-tv (over persvrijheid), een programma over sociale geschiedenis, veel programma's over film en muzieksoorten, nieuwsachtige uitzendingen over strips, bridge, schaken, Europa, videospelletjes, theater, diabetes, volkspetities, architectuur, musea, korte film, cultuur in Oost-Europa, motoren, enz. enz. De kwaliteit van het gebodene is wisselend. In de afdeling variétés is veel ongein te vinden, zoals De Filosofische Kapsalon, waarin iemand geknipt wordt en inmiddels met de presentator brandende kwesties bespreekt als 'waarom doet de mens de afwas' en 'laat de geschiedenis zich in omgekeerde richting vertellen?'Maar er zijn ook heel aardige uitzendingen, zoals Cinéma d'histoire, waarin de geschiedenis verteld wordt aan de hand van fragmenten uit speelfilms (er lopen cycli over de Klassieke Oudheid en Napoleon) en - mijn favoriet - La grand messe, elke avond live van 19.50 tot 21.00. Daarin kijkt de presentator met een gast naar een van de grote tv-journaals, die luidkeels van commentaar worden voorzien. CanalWeb bevat enige, overigens niet hinderlijke, reclame maar lijkt zijn inkomsten vooral uit het verzorgen van uitzendingen voor derden te krijgen. Zo heeft het cultuurwarenhuis Fnac een eigen magazine, en laten de redacties van Le Monde en Le Monde diplomatique regelmatig hun redacteuren over actuele onderwerpen debatteren. En verder is er Bourse-TV, een platform voor financiële informatie met weer allerhande magazines en informatie.
|
NRC Webpagina's
29 MAART 2000
Mr. Zap gaat digitaal
|
Bovenkant pagina |