U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
24/7 Media Europe ad
N R C   H A N D E L S B L A D  -  M E D I A
NIEUWS  TEGENSPRAAK  SUPPLEMENT  DOSSIERS  ARCHIEF  ADVERTENTIES   SERVICE

 NIEUWSSELECTIE 
 KORT NIEUWS 
 RADIO & TELEVISIE 
 MEDIA 

Een sieraad op de satelliet

RAYMOND VAN DEN BOOGAARD
Soms kan goede journalistiek wonderen verrichten. Nadat de BBC, bij de verkiezingen in Zimbabwe met meerdere verslaggevers present, vorige week brede aandacht had gegeven aan een uitspraak van een prominent lid van de regerende Zanu-PF, dat zelfs een overwinning van de oppositie geen verschil zou maken, hebben talrijke Zimbabweaanse politici, ook van Zanu-PF, zich via de BBC beijverd van hun democratische gezindheid blijk te geven.

Of dat veel uitmaakt is de vraag natuurlijk: in Zimbabwe wordt, zoals in veel landen, met het begrip democratie nogal gegoocheld. Maar in ieder geval is weer eens gebleken dat het wel degelijk zin heeft om als nieuwsmedium met verslaggevers - zeker keien als veteraan John Simpson - bij belangrijke gebeurtenissen zelf ter plaatse te zijn. Het politieke spectrum, ook binnen de regerende partij, blijkt in Zimbabwe veel breder te zijn dan uit al die maanden van berichten over een machtsbeluste president Mugabe en zijn handlangers bij de bezetting van blanke boerderijen was gebleken.

De berichtgeving uit Zimbabwe was de afgelopen dagen buitengewoon goed, en eens te meer bleek de tv-nieuwszender BBC World derhalve een sieraad op de satelliet. Natuurlijk, het was jammer dat BBC World eerder dit jaar uit bezuinigingsoverwegingen al die lange magazines schrapte, waarin met dubbelpresentatie de wereld gedurende een uur of meer geanalyseerd werd. Het schema van de zender ziet er nu wat eentoniger uit: elk heel uur eerst een halfuur nieuws. En het tweede halfuur wat anders: magazines als Simpsons world, de interviews van Hardtalk, sociaal-economisch nieuws, het Internet-programma Click Online of Correspondent - die meestal ook op andere zenders van de BBC lopen.

Maar al lijken al die nieuwsuitzendingen (in de Europese nacht overigens gezamenlijk geproduceerd met de binnenlandse nieuwszender BBC News 24) dus nu op elkaar, de berichtgeving van de BBC laat de concurrentie nog steeds ver achter zich: informatiever en diepgravender dan CNN International, actueler dan Euronews, dat tegenwoordig voor een groot deel door de Britse nieuwsorganisatie ITN wordt geproduceerd, maar door zijn veeltaligheid studiopresentatie moet ontberen.

BBC World is een product van BBC Worldwide, een commerciële onderneming die centjes voor de publieke BBC in Groot-Brittannië moet verdienen. Vandaar die bezuinigingen begin dit jaar: er mag geen geld van de Britse kijkgeldbetaler bij, en hoewel BBC World hoog opgeeft van het toegenomen aantal adverteerders en de koopkracht van zijn kijkers, is BBC World kennelijk nog niet winstgevend. Een ander product van BBC Worldwide, de zender BBC Prime, maakt echter bescheiden winst. BBC Prime is een in Europa te ontvangen zender voor het buitenland met een keuze van eigen BBC-producties die eerder op BBC1 en BBC2 te zien geweest zijn. Voor kijkers in Nederland en België, die door een historisch gegroeide situatie die binnenlandse Britse zenders via de kabel kunnen zien, ligt een abonnement op BBC Prime daarom minder voor de hand. Maar het kan wel, sinds enige tijd: digitaal via de Hot Bird 5 (13 graden oost), in Viacess-codering voor 299 gulden per jaar. Het is trouwens merkwaardig dat de website van BBC Prime (www.bbcprime.com) die mogelijkheid voor Nederlandse kijkers niet vermeldt.

Abonnementen op BBC World, dat digitaal te vinden is op de Astra's op 19,2 graden oost, zijn mogelijk in het kader van het pakket van Canaal Digitaal, dat voor een bescheiden prijsje ook nog veel andere zenders omvat. Wie nog een analoge ontvanger heeft kan ook gratis naar BBC World kijken, via de Hot Birds (11.114 v.). Programma-overzichten via www.bbcworld.com

NRC Webpagina's
28 JUNI 2000

Veel gestelde vragen TV Plus

Eerder verschenen in deze rubriek:

Iraans koken zonder ondertitels
(21 juni 2000)
Voor wie wat meer voetbal wil
(14 juni 2000)
Verwoestend humoristisch
(7 juni 2000)
Met lokale toverkracht
(31 mei 2000)
Stilte aan het UPC-front
(24 mei 2000)
Geschiedenisles via de satelliet
(17 mei 2000)
Cannes op de buis
(10 mei 2000)
Web ideaal voor korte film
(3 mei 2000)
Het lynch-huis
(26 april 2000)
We maken de balans op
(19 april 2000)
Radiopiraat Caroline ging door
(12 april 2000)
Liever eigenzinnig
(5 april 2000)
Televisie op voorraad
(29 maart 2000)
Mr. Zap gaat digitaal
(22 maart 2000)
Hoezo monopolie?
(15 maart 2000)
Verletzung der Menschenwürde
(8 maart 2000)
Grensoverschrijdend klassiek
(1 maart 2000)
De DVD is zo lek als een mandje
(23 februari 2000)
Première la Hollandaise
(16 februari 2000)
Kohl en Haider
(9 februari 2000)
Gehannes in kabelland
(2 februari 2000)
Helmut in het nauw
(26 januari 2000)
Arbeidersstrijd in de bioscoop
(19 januari 2000)
Nieuwe vorm van breedbeeld
(12 januari 2000)
Onversneden Amerikaans
(5 januari 2000)

Eerder verschenen artikelen in het archief
.


( a d v e r t e n t i e s )

24/7 Media Europe ad

24/7 Media Europe ad

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC Handelsblad