U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    M E D I A  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORT NIEUWS  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

Nieuwe vorm van breedbeeld

RAYMOND VAN DEN BOOGAARD
Sinds drie jaar geleden de zender TV Plus werd opgeheven, een met geld van de industrie en met hulp van de publieke omroep functionerende breedbeeldzender, is Nederland geen breedbeeldzender meer rijk geweest. Maar die is er nu dan weer: Canal+ is in Nederland, net als in de andere landen waar dit Franse bedrijf in abonneetelevisie werkzaam is, Canal+ 16:9 begonnen. Met PalPlus, het systeem waarin TV Plus destijds uitzond, heeft Canal+ 16:9 echter niets meer te doen. Dat systeem lijkt trouwens sowieso langzaam op weg naar de uitgang. Hoe goed het ook is, en hoe prachtig het beeld - een PalPlus-tv kost enkele honderden guldens meer dan een andere. En hoewel menigeen diep in de beurs tast voor een breedbeeld-televisie, bleken die meerkosten toch net even te veel.

PalPlus gebruikt de niet-gebruikte delen van het signaal - de zwarte balken boven en onder een breed bij een in zogeheten letterbox-formaat uitgezonden film bijvoorbeeld - om extra beeldinformatie door te geven, zodat de bezitter van een toestel met decoder een veel beter beeld heeft. De meeste breedbeeldtoestellen die in Nederland verkocht worden doen dat niet: je krijgt gewoon hetzelfde beeld als degene die op een gewoon toestel (4:3) naar de uitzending kijkt, alleen zonder de zwarte balken.

Er raakt nu evenwel nog een ander systeem in zwang, waarvoor je geen decoder nodig hebt en dat ook alle beeldlijnen van een tv-toestel benut. Het wordt squeezed genoemd, omdat wanneer je de uitzending op een 4:3-toestel bekijkt, het lijkt alsof het beeld wordt samengeknepen. Alles lijkt smaller dan in werkelijkheid. Bij een druk op de knop (die moet je dus wel hebben) wordt het beeld in horizontale richting uitgerekt. En ziedaar: breedbeeld. Je begrijpt niet dat ze daar niet eerder aan gedacht hebben.

Het is dit squeezed-formaat waarvan Canal+ 16:9 gebruik maakt. Het programma-aanbod bestaat uit hervertoningen van de films die ook al op Canal+ 1 en Canal+ 2 lopen. Omdat op de meest moderne televisietoestellen, ook als ze in 4:3 werken, meestal ook een knop zit om te 'ont-squeezen' hebben de abonnees van Canal+ er dus plotseling een derde kanaal voor hetzelfde geld bij.

Tenminste: alleen als ze kijken via de schotel, en dan nog alleen als ze kijken met een ontvanger met het zogeheten Seca-systeem. Wie aan deze voorwaarden voldoet, is door het bedrijf met een briefje netjes op de hoogte gesteld van de komst van de nieuwe zender, maar verder is er niet al te veel ruchtbaarheid aan gegeven. De introductie van Canal+ 16:9 voor kabelabonnees zal vermoedelijk nog even moeten wachten, totdat de Nederlandse kabelnetten zijn gedigitaliseerd. Wat gecompliceerder ligt het voor de schotelkijkers die een zogeheten 'Irdeto-decoder' hebben staan, en daarmee een regulier abonnement hebben op Canal+. Zij blijven toch van de derde zender verstoken omdat Canal+ op den duur af wil van Irdeto, een coderingssysteem dat het bedrijf ooit overnam van de vorige eigenaren van de abonneezender, Nethold-Filmnet.

De Seca-kijkers krijgen trouwens sinds eind vorig jaar nog meer lekkers voorgeschoteld: de filmzender Cine Cinemas. Het betreft hier eveneens een filmzender, maar dan meer cinefiel gericht. Het principe lijkt wel enigszins op zenders als TCM en Film1 die op sommige kabelnetten te vinden zijn, tegen meerbetaling: de hele dag een filmjukebox in huis. Alleen zijn de films bij Cine Cinemas minder oud en vaak heel goed. Dat mag ook wel, want een abonnement gaat op den duur 19,95 gulden per maand kosten.

NRC Webpagina's
12 JANUARI 2000


Eerder verschenen in deze rubriek:

Onversneden Amerikaans
(5 januari 2000)

Eerder verschenen artikelen in het archief
.


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)