
NIEUWSSELECTIE
KORT NIEUWS
RADIO & TELEVISIE
MEDIA
|
Het lynch-huis
RAYMOND VAN DEN BOOGAARD
Het voornaamste verschil tussen
de Duitse en de Nederlandse versie van Big Brother, is dat de
Duitse kandidaten veel zelfverzekerder lijken, meer persoonlijkheden
zijn. En dat die Duitse kandidaten hun kritiek op de wedstrijdleiding,
en op de grondgedachte van deze manipulatie van groepsprocessen veel
duidelijker naar voren brengen - min of meer naar analogie van de in de
Duitse samenleving opgekomen kritiek op de 'meest gemediatiseerde
gevangenis van Duitsland', die ook veel uitgesprokener en algemener is
dan in het Nederlandse geval.
Maar het resultaat van dit alles is hetzelfde als in Nederland. Big
Brother lijkt in eerste aanleg misschien een interessant experiment
met het in beeld brengen van het werkelijke leven. Maar het is een
oefening in manipulatie, waarbij de wedstrijdleiding probeert om gedrag
te induceren dat aanslaat bij zo groot mogelijke groepen kijkers. Die
komen ook - Big Brother is in Duitsland inmiddels een groot
publiekssucces. Maar met de grote getallen komt ook een publiek opzetten
dat in het geheel geen sociologische belangstelling meer heeft. Een
volksgericht is het, waarbij honderden mensen zich geroepen voelen om
in de buurt van het Big Brother-huis, nabij Keulen, de
deelneemsters met spreekkoren voor 'hoer' uit te maken, midden in de
nacht. Ook uit de uitslag van de stemmingen per betaaltelefoon -
waarbij bepaald wordt wie er uit moet - spreekt het lynch-karakter van
de onderneming: wie persoonlijkheid aan de dag legt, wordt weggestemd.
Voor de wedstrijdleiding is dit stemgedrag een probleem, want iedere
keer als er in het BB-huis iets gebeurt, maakt het kijkerspubliek daar
resoluut een einde aan. Het beste voorbeeld was Zlatko, de deelnemer
uit Macedonië die zich in Duitsland in enkele weken tot een
cultfiguur ontwikkelde, door zijn oerdomme opmerkingen en zijn
hartgrondig beleden afkeer van politiek. De publiekslieveling was hij,
en dus werd hij weggestemd. RTL2, dat Big Brother in Duitsland
uitzendt, probeert deze sof nog iets te beperken door Zlatko ijlings
een eigen talkshow te geven, die Zlatko's Welt zou moeten heten.
Zondagavond j.l. herhaalde zich de fundamentele antithese tussen het
volksgericht en de wedstrijdleiding. In het huis had zich een romance
ontwikkeld, tussen de wat verlopen playboy Alexander en de aankomende
actrice Kerstin. Kerstin mocht eruit - weg romantische verhaallijn. Een
andere genomineerde, Manuela, ging mee, uit solidariteit. Het in
Nederland niet vertoonde was dat beide vertrekkende kandidaten, eenmaal
in de studio aangeland, geen geheim maakten van hun grote opluchting. De
brave presentator hield de gesprekken kort, niet zeker of zoveel
sarcasme in de uitzending wel getolereerd kon worden. De dames, zo
bleek, hadden het wel gezien, midden in de nacht stemmen te horen die
hen voor hoer uitmaakten. En ze hadden groot bezwaar tegen een nieuwe
kandidate, Sabrina, die onlangs het huis werd ingestuurd om een van de
mannelijke kandidaten te verleiden. Een zeer bedenkelijk programma,
Big Brother. Maar eerlijk is eerlijk: er is veel aan te zien.
Big Brother, Duitse versie, is elke avond behalve zaterdag te zien op
RTL 2, analoog en digitaal via de Astra's op 19,2 graden oost. Vragen
over satellietontvangst? Op de website van NRC Handelsblad staat een
lijst met meest gestelde vragen over dit onderwerp (www.nrc.nl/W2/Lab/
Mediarubrieken/tvplus.html)
|
NRC Webpagina's
26 APRIL 2000
Veel gestelde vragen TV Plus
Eerder verschenen in deze rubriek:
We maken de balans op
(19 april 2000)
Radiopiraat Caroline ging door
(12 april 2000)
Liever eigenzinnig
(5 april 2000)
Televisie op voorraad
(29 maart 2000)
Mr. Zap gaat digitaal
(22 maart 2000)
Hoezo monopolie?
(15 maart 2000)
Verletzung der Menschenwürde
(8 maart 2000)
Grensoverschrijdend klassiek
(1 maart 2000)
De DVD is zo lek als een mandje
(23 februari 2000)
Première la Hollandaise
(16 februari 2000)
Kohl en Haider
(9 februari 2000)
Gehannes in kabelland
(2 februari 2000)
Helmut in het nauw
(26 januari 2000)
Arbeidersstrijd in de bioscoop
(19 januari 2000)
Nieuwe vorm van breedbeeld
(12 januari 2000)
Onversneden Amerikaans
(5 januari 2000)
Eerder verschenen artikelen in het archief .
|