U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
Klik hier
N R C   H A N D E L S B L A D  -  M E D I A
NIEUWS  TEGENSPRAAK  SUPPLEMENT  DOSSIERS  ARCHIEF  ADVERTENTIES   SERVICE

 NIEUWSSELECTIE 
 KORT NIEUWS 
 RADIO & TELEVISIE 
 MEDIA 

Schoonheid in nutteloze details

ARTHUR ARTS
Zeventig miljoen dollar. Dat is het budget dat Sega heeft uitgetrokken voor haar meest ambitieuze project ooit: de mooiste en meest realistische voorstelling van de echte wereld in een game. De naam van het spel: Shenmue. Het platform: Dreamcast.

Shenmue zou je kunnen omschrijven als een Action RPG. De afkorting RPG staat voor Role Playing Game, een virtueel rollenspel waarbij je in de huid van verschillende karakters kunt kruipen. Een Action RPG is daadkrachtiger en minder abstract dan gewone RPG's , waar het vrijwel uitsluitend op het voeren van gesprekken en oplossen van puzzels aankomt. Sega zelf ziet het spel minder als een RPG dan als een heel nieuw genre, dat men aanduidt met de term F.R.E.E. (full reactive eyes entertainment). Hiermee wil de Japanse spelfabriek de compleetheid en vrijheid van de virtuele wereld van Shenmue benadrukken. Maar is het spel het meesterwerk geworden waarop iedereen tijdens de jaren van ontwikkeling had gehoopt? Het antwoord op deze vraag is tweeslachtig. De wereld van de achttienjarige hoofdrolspeler Ryo - het Japan van midden jaren tachtig - is inderdaad ongekend gedetailleerd. De tijd verstrijkt echt en een virtuele dag duurt ongeveer een uur. Om zes uur gaan de winkels dicht en begint het nachtleven, en om uiterlijk half twaalf ligt Ryo weer in zijn bed. Bijna elk spel-object is in drie dimensies gemodelleerd en kan gemanipuleerd worden. Kasten hebben lades die open kunnen en uit de ijskast kun je een fles melk halen. In de keuken kun je elke pot en pan onderzoeken. Die vrijheid is weliswaar niet echt nuttig voor het verloop van het spel, maar vergroot wel het gevoel van 'er zijn'.

Het verhaal begint als Ryo thuiskomt en zijn vader op brute wijze vermoord ziet worden door de Chinese maffia. Uiteraard is hij vastbesloten zijn vaders dood te wreken. Zijn zoektocht beslaat drie Dreamcast-cd's en bestaat voornamelijk uit het praten met verschillende mensen om informatie te verkrijgen. Daarnaast verschijnen er regelmatig interactieve filmpjes die het verhaal verder uitdiepen. Je moet ze uitspelen door op de juiste momenten de juiste knoppen in te drukken. Ze zijn erg leuk geregisseerd en creëren het gevoel dat je midden in een actiefilm zit.

Om je spelresultaten te verbeteren kun je overigens de speelhal bezoeken waar je, tegen betaling van 100 yen, allerlei games kunt spelen. Hier vind je onder andere de Sega-klassiekers Hang On en Space Harrier.Ogenschijnlijk niets dan lof dus, maar toch heeft Shenmue problemen: de trage ontwikkeling van het verhaal en de simpele aard van het avonturengedeelte. De hele actie komt eigenlijk neer op het bezoeken van een bepaalde locatie, waar je vervolgens een puzzel moet oplossen die weer toegang tot de volgende omgeving biedt. En helaas zijn die puzzels, hoewel niet rampzalig, lang niet zo geniaal als die van Nintendo's Zelda: Majora's Mask voor de Nintendo 64.

Een andere kwalijke kwestie is dat het spel veel te lineair is. Je bent verplicht om spel-onderdelen in een bepaalde volgorde uit te spelen, ook als er alternatieve routes lijken te bestaan.

Toch wegen deze bezwaren niet zo zwaar. De grootste lol van Shenmue is namelijk dat je op zo'n realistische manier in een virtuele wereld kunt bestaan. Speelgoedjes uit automaten kopen, een blikje cola uit de muur trekken, op de bus wachten, de supermarkt bezoeken en een praatje maken met Nazomi, Ryo's beeldschone vriendin - het kan allemaal, ook al heeft het totaal geen nut voor de ontwikkeling van het verhaal. En dat maakt van Shenmue wel degelijk iets bijzonders.

Shenmu. Voor Sega Dreamcast. Prijs 170 gulden.

NRC Webpagina's
29 DECEMBER 2000



Eerder verschenen in deze rubriek:

Pijlsnel tennis
(22 december 2000)
Eenvoudige nootjes
(8 december 2000)
Cartooneske capriolen
(1 december 2000)
Spel met tijd en magie
(24 november 2000)
Krantenmakertjes op het web
(17 november 2000)
Al dansend de aarde redden
(3 november 2000)
Knallen met moraal
(27 oktober 2000)
Kaarten met een aap
(13 oktober 2000)
Joanna stuurt te traag
(29 september 2000)
Konijn in muzikaal landschap
(22 september 2000)
De ondergang van een droommachientje
(15 september 2000)
Gloednieuw speelplezier
(8 september 2000)
De ontbrekende modellen
(1 september 2000)
Beter dan Barbie
(18 augustus 2000)
Denk eens aan uw wenkbrauwen
(4 augustus 2000)
Eigenzinnige cybervrouw
(28 juli 2000)
Doelloze dolfijn
(21 juli 2000)
Met H.G. Wells reizen in de tijd
(14 juli 2000)
Drakendoders in hagedissenhuid
(30 juni 2000)
Slim schietspel verlegt grenzen
(23 juni 2000)
Verwende vorsers
(16 juni 2000)
Koeien melken met de computer
(9 juni 2000)
Hoed u voor namaak
(2 juni 2000)
Foto's van een wanhoopsreis
(26 mei 2000)
Eerst E3 zien, dan sterven
(19 mei 2000)
Een vriendje voor op reis
(12 mei 2000)
Uw dosis Middeleeuwen
(5 mei 2000)
Met je hersens in de jungle
(28 april 2000)
Opgaan in de ultieme 'fantasy'
(21 april 2000)
Lust u bloemkool?
(14 april 2000)
Heftig knokken
(7 april 2000)
Zeilen voor luiaards
(17 maart 2000)
Van Abarth tot Zündapp
(10 maart 2000)
Met Barbie onder water
(3 maart 2000)
Een gezin stichten op de PC
(25 februari 2000)
Gaten in woordenboek gedicht
(18 februari 2000)
Nieuw leven voor Pac-Man
(11 februari 2000)
Letters schrijven met het oor
(4 februari 2000)
Zorgzame onzin
(28 januari 2000)
Wolken van bloed en vlees
(21 januari 2000)
Verwaarlozing van een ideaal
(14 januari 2000)
Een spannend verleden
(7 januari 2000)

Eerder verschenen artikelen in het archief.


( a d v e r t e n t i e s )

Klik hier

Klik hier

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC Handelsblad