NIEUWSSELECTIE
KORT NIEUWS
RADIO & TELEVISIE
MEDIA
|
Letters schrijven met het oor
INGRID VAN FRANKENHUYZEN
Acteur Ton Lutz beweert al jaren
dat acteren niets anders is dan denken. Voelen is overbodig. Iets
dergelijks geldt voor de Amerikaanse choreograaf William Forsythe (1949)
die in de jaren tachtig de balletwereld op haar grondvesten deed
schudden door de klassieke ballettaal van haar gevoelige schoonheid en
lieflijke lyriek te ontdoen.
Hij ontwierp een bewegingsstijl die
complex, contrapuntig en onconventioneel hoekig is en waarin hij
probeert de grenzen van wat fysiek coördineerbaar is te
overschrijden. Ondanks alle aanvankelijke controverse, wordt Forsythe,
sinds 1984 artistiek directeur van het Ballett Frankfurt, gezien als een
van de belangrijkste vernieuwers en denkers ooit op dansgebied. Denken
en dansen doet Forsythe beide op de nieuwe engelstalige cd-rom
William Forsythe Improvisation Technologies, A Tool for the
Analytical Dance Eye. De cd-rom bestaat uit drie delen
gedigitaliseerde video: de theoretische lessen waarin de meester zijn
improvisatietechniek in woorden en een enkele beweging uitlegt; een
razendsnel gedanste solo van zeven minuten waarin Forsythe al zijn in 25
jaar verzamelde theorieën en technieken bij elkaar danst en een
deel waarin vier dansers uit zijn gezelschap het resultaat van
improvisaties demonstreren. Oorspronkelijk was het videomateriaal
bedoeld voor de nieuwe dansers in het gezelschap die aan de slag moesten
met de techniek van de bewegingsanalyse. Door de uitgave als cd-rom gunt
Forsythe iedereen die van dans houdt een kijkje in zijn keuken. De
geïnteresseerde leek moet wel over enig doorzettingsvermogen en
abstractieniveau beschikken om de terminologie en hogere geometrie van
Forsythes dans tot zich te nemen. Een improvisatietechniek als 'rotating
inscription' houdt in dat elk lichaamsdeel als een driedimensionale pen
gebruikt kan worden om een beweging in de ruimte te 'schrijven'. Met
andere woorden: schrijf met je schouder of oor de denkbeeldige letter s
en je hebt een beweging. Vergeet daarbij niet via de 'dropping points'
te onderzoeken wat de lijnen van het lichaam zijn naar de vloer, hoe de
ruimte zich tot je lichaam verhoudt, in welke lijnen ('assignment to a
line'), vlakken of cirkels je lichaam beweegt of zichzelf juist
fragmenteert. Wie het niet in een keer snapt klikt nog een keer op de
naam van de betreffende techniek en Forsythe legt het videohoofdstuk zo
vaak u wilt uit. Langzaam ontsluit zich de methode en komt de logica
tevoorschijn. Het denken verplaatst zich van hoofd naar lichaam.
Eerder brachten de choreograaf en het Zentrum für Kunst und
Medientechnologie Karlsruhe (ZKM) prototypes van de cd-rom uit, maar aan
vorm en inhoud is uiteindelijk weinig essentieels veranderd: in feite
blijft het een eenvoudig heldere instructievideo. Weliswaar met de muis
bedienbaar naar believen, maar het plaatje-praatje-principe wordt niet
verlaten. Virtueel en des cd-roms is wel dat de denkbeeldige lijnen en
figuren die Forsythe met zijn lichaam maakt, soms ingetekend worden door
grafische lichtstrepen. Zodat je kunt zien dat schouder of oor genoemde
letter s in de ruimte schrijven. Heel verhelderend, zeker in slow
motion.
Wie echter op zoek is naar nieuwe vormen van computervormgeving is met
deze cd-rom aan het verkeerde adres. Improvisation Technologies
is duidelijk ter lering. Vermaak voor kenners zit in de details. Zoals
de gulle lach van Forsythe naar de cameraploeg na een geslaagde
bewegingssequentie: 'That was good!'. Zou dans dan toch met emotie te
maken hebben?
William Forsythe Improvisation Technologies, A Tool for the
Analytical Dance Eye. Zentrum für Kunst und Medientechnologie
Karlsruhe (ZKM). Voor Pc en Mac. Prijs 75 gulden.
|
NRC Webpagina's
4 FEBRUARI 2000
Eerder verschenen in deze rubriek:
Zorgzame onzin
(28 januari 2000)
Wolken van bloed en vlees
(21 januari 2000)
Verwaarlozing van een ideaal
(14 januari 2000)
Een spannend verleden
(7 januari 2000)
Eerder verschenen artikelen in het archief .
|