|
|
NIEUWS
TEGENSPRAAK
SUPPLEMENT
DOSSIERS
ARCHIEF
ADVERTENTIES
SERVICE
|
NIEUWSSELECTIE
|
Slim schietspel verlegt grenzen
ARTHUR ARTS
Perfect Dark gaat verder waar GoldenEye is opgehouden. De graphics engine is opgevoerd en benut de hardware nu tot het uiterste. Scherpe beelden, gedetailleerde omgevingen, natuurlijke animatie, hoge kunstmatige intelligentie en oog voor verhaaldetails; kosten nog moeite zijn gespaard om een superieure game af te leveren. Let op, als je het maximale plezier uit het spel wilt halen, moet je beschikken over het extra geheugen dat je apart kunt kopen, of dat je krijgt als je Donkey Kong 64 aanschaft. Hoewel de hedendaagse pc veel krachtiger is dan de 4 jaar oude Nintendo 64, laat Perfect Dark spellen als Half-Life, Daikitana en Quake 3 ver achter zich qua level design en fantasie. De pc-wereld kan zich opnieuw gaan schamen voor het feit dat er zo weinig gedaan wordt met al die rekenkracht; mooie graphics en een uitzondering als Half-life daargelaten. Perfect Dark heeft een futuristisch plot waarin Joanna Dark de mysterieuze Datadyne Company moet onderzoeken. Deze schijnt contact te hebben gelegd met buitenaards leven. Op zich geen bijzonder verhaal, maar het zijn de vele snufjes en extra's die Perfect Dark zo speciaal maken. In hoeveel andere schietspellen kun je vermommingen aantrekken zodat je niet wordt herkend? Zijn er van die stoere hulpmiddelen als x-ray vision en nightvision? Kun je de levels met een computergestuurde handlanger spelen? Heb je van die geavanceerde gadgets als de 'cam-spy' die je op afstand kunt besturen om een level te verkennen, waarbij je alles in fish-eye effect ziet? Het spel zit zo propvol interessante en vernieuwende ideeën dat dit gerust het beste spel mag worden genoemd sinds Zelda: Ocarina of Time uit 1998. Hoewel de 4-player modus niet op kan tegen netwerkgames als Quake 3 en Unreal Tournament, is dit toch ook het beste multiplayer (voor meerdere personen) console-spel ooit. Er zijn zo'n twintig arena's, meer dan veertig verschillende wapens, verscheidene bots (computergestuurde spelers) en tal van speelopties. Je kunt zelfs, net als in Unreal Tournament, met bots tegen andere teams spelen. Terwijl spelontwikkelaars met fantastische spellen als Half-Life de hoge kwaliteit van GoldenEye steeds dichter wisten te benaderen, verlegt Perfect Dark opnieuw de grenzen. Mensen die dit spel zullen afkraken vanwege de frame-rate die soms hapert, of de relatief simpele graphics ten opzichte van de pc, weten niet wat ze missen. De mankementjes die er zijn, komen voort uit hardware-restricties. Perfect Dark is een klassieker waar nog jaren over gesproken gaat worden.
Perfect Dark, voor Nintendo 64. Uitgever: Rare/Nintendo. l150,-
|
NRC Webpagina's 23 JUNI 2000
Verwende vorsers Eerder verschenen artikelen in het archief
|
Bovenkant pagina |
|