U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
24/7 Media Europe ad
N R C   H A N D E L S B L A D  -  M E D I A
NIEUWS  TEGENSPRAAK  SUPPLEMENT  DOSSIERS  ARCHIEF  ADVERTENTIES   SERVICE

 NIEUWSSELECTIE 
 KORT NIEUWS 
 RADIO & TELEVISIE 
 MEDIA 

Slim schietspel verlegt grenzen

ARTHUR ARTS
Het heeft lang geduurd, maar sinds kort ligt eindelijk de opvolger van de gigantische Nintendo 64- hit GoldenEye in de winkels. En, goed nieuws, na alle hype stelt Perfect Dark niet teleur. Het moment dat je je Nintendo 64 aanzet ben je de twee lange jaren van wachten vergeten en word je in de futuristische wereld van geheim agente Joanna Dark gesleurd.

Terwijl pc-gebruikers jarenlang werden geteisterd door domme Quake-klonen waar het alleen ging om simpel schietwerk en af en toe een sleuteltje zoeken, bracht GoldenEye uit 1997 vernieuwing in een vastgelopen genre. Realistische omgevingen met mensen in plaats van helse locaties met monsters; spellen die op missies waren gebaseerd in plaats van op level na level eindeloos geknal. Bovendien was deze James Bond-simulator de eerste 'first person shooter' (schietspel waarin de speler zelf de hoofdrol speelt) waarin het loonde om onopvallend te blijven. Een van GoldenEye's opvallendste kenmerken - de sniper-rifle waarmee je nietsvermoedende bewakers van honderden meters afstand met één kogel door het hoofd kunt neerschieten - is nu in talloze games gekopieerd.

Perfect Dark gaat verder waar GoldenEye is opgehouden. De graphics engine is opgevoerd en benut de hardware nu tot het uiterste. Scherpe beelden, gedetailleerde omgevingen, natuurlijke animatie, hoge kunstmatige intelligentie en oog voor verhaaldetails; kosten nog moeite zijn gespaard om een superieure game af te leveren. Let op, als je het maximale plezier uit het spel wilt halen, moet je beschikken over het extra geheugen dat je apart kunt kopen, of dat je krijgt als je Donkey Kong 64 aanschaft. Hoewel de hedendaagse pc veel krachtiger is dan de 4 jaar oude Nintendo 64, laat Perfect Dark spellen als Half-Life, Daikitana en Quake 3 ver achter zich qua level design en fantasie. De pc-wereld kan zich opnieuw gaan schamen voor het feit dat er zo weinig gedaan wordt met al die rekenkracht; mooie graphics en een uitzondering als Half-life daargelaten.

Perfect Dark heeft een futuristisch plot waarin Joanna Dark de mysterieuze Datadyne Company moet onderzoeken. Deze schijnt contact te hebben gelegd met buitenaards leven. Op zich geen bijzonder verhaal, maar het zijn de vele snufjes en extra's die Perfect Dark zo speciaal maken.

In hoeveel andere schietspellen kun je vermommingen aantrekken zodat je niet wordt herkend? Zijn er van die stoere hulpmiddelen als x-ray vision en nightvision? Kun je de levels met een computergestuurde handlanger spelen? Heb je van die geavanceerde gadgets als de 'cam-spy' die je op afstand kunt besturen om een level te verkennen, waarbij je alles in fish-eye effect ziet? Het spel zit zo propvol interessante en vernieuwende ideeën dat dit gerust het beste spel mag worden genoemd sinds Zelda: Ocarina of Time uit 1998.

Hoewel de 4-player modus niet op kan tegen netwerkgames als Quake 3 en Unreal Tournament, is dit toch ook het beste multiplayer (voor meerdere personen) console-spel ooit. Er zijn zo'n twintig arena's, meer dan veertig verschillende wapens, verscheidene bots (computergestuurde spelers) en tal van speelopties. Je kunt zelfs, net als in Unreal Tournament, met bots tegen andere teams spelen. Terwijl spelontwikkelaars met fantastische spellen als Half-Life de hoge kwaliteit van GoldenEye steeds dichter wisten te benaderen, verlegt Perfect Dark opnieuw de grenzen. Mensen die dit spel zullen afkraken vanwege de frame-rate die soms hapert, of de relatief simpele graphics ten opzichte van de pc, weten niet wat ze missen. De mankementjes die er zijn, komen voort uit hardware-restricties. Perfect Dark is een klassieker waar nog jaren over gesproken gaat worden.

Perfect Dark, voor Nintendo 64. Uitgever: Rare/Nintendo. ƒl150,-

NRC Webpagina's
23 JUNI 2000



Eerder verschenen in deze rubriek:

Verwende vorsers
(16 juni 2000)
Koeien melken met de computer
(9 juni 2000)
Hoed u voor namaak
(2 juni 2000)
Foto's van een wanhoopsreis
(26 mei 2000)
Eerst E3 zien, dan sterven
(19 mei 2000)
Een vriendje voor op reis
(12 mei 2000)
Uw dosis Middeleeuwen
(5 mei 2000)
Met je hersens in de jungle
(28 april 2000)
Opgaan in de ultieme 'fantasy'
(21 april 2000)
Lust u bloemkool?
(14 april 2000)
Heftig knokken
(7 april 2000)
Zeilen voor luiaards
(17 maart 2000)
Van Abarth tot Zündapp
(10 maart 2000)
Met Barbie onder water
(3 maart 2000)
Een gezin stichten op de PC
(25 februari 2000)
Gaten in woordenboek gedicht
(18 februari 2000)
Nieuw leven voor Pac-Man
(11 februari 2000)
Letters schrijven met het oor
(4 februari 2000)
Zorgzame onzin
(28 januari 2000)
Wolken van bloed en vlees
(21 januari 2000)
Verwaarlozing van een ideaal
(14 januari 2000)
Een spannend verleden
(7 januari 2000)

Eerder verschenen artikelen in het archief.


( a d v e r t e n t i e s )

24/7 Media Europe ad

24/7 Media Europe ad

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC Handelsblad