U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    M E D I A  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORT NIEUWS  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

Met je hersens in de jungle

MARIE-JOSÉ KLAVER
Jim Clark, de uitvinder van de revolutionaire 3D-processor en oprichter van Netscape Communications, haalde een nul voor een meerkeuzetoets in het leger. Clark, die op zijn zestiende van school werd gestuurd omdat hij 'go to hell' tegen een leraar had geroepen, had nog nooit een multiple choice-toets gezien en had bij elke vraag alle antwoorden aangekruist omdat ze allemaal wel iets waars bevatten.

Negen maanden moest Clark op een marineschip doorbrengen om het dek te schrobben wegens zijn slechte score, temidden van de allerdomste rekruten van het leger, schrijft Michael Lewis in zijn biografie van Clark, The New New Thing.

Als Clark van het schip mag, blijkt dat hij zeer goed is in wiskunde. Binnen een paar jaar studeert Clark af in de natuurkunde en promoveert hij in de informatica. Als Netscape in 1995 naar de beurs gaat, wordt Clark miljardair.

Tegenwoordig worden kinderen al vanaf hun geboorte voortdurend aan tests onderworpen, thuis, op school en op het sportveld. De laatste jaren is er een groot aantal educatieve cd-roms verschenen die kinderen vaardigheden als rekenen, taal, logisch denken en ruimtelijk inzicht moeten bijbrengen, vaak verpakt in de vorm van een snel actiespel.

Ontdek, leer, blink uit, is het motto van Knowledge Adventures, de uitgever van de Dr. Brain-games, een serie computerspellen voor kinderen vanaf 9 jaar. Dr. Brain is een rare professor die in zeven sloten tegelijk dreigt te lopen als hij geen hulp krijgt van een assistent.

Het Dr. Brain-spel IQ Adventure is een serie avonturen en puzzels. Dr. Brain heeft een Interdimensional Transporter Machine (IDTM) uitgevonden waarmee hij mensen naar andere planeten kan sturen. De speler is de eerste proefpersoon die mee mag met de IDTM. Onderweg valt de machine uit elkaar en opeens bevindt de speler zich in een jungle met robots.

Je moet nu goed je hersens gebruiken om alle stukken van de IDTM terug te vinden. Allerlei soorten robots willen je van het repareren van de machine afhouden. Als je ze niet te slim af bent, verlies je aan brainpower (te zien op een metertje links in beeld) en ga je dood. Om je hersenkracht te vergroten kun je speciaal fruit eten in de jungle. Je kunt ook zelf worden opgegeten door vleesetende planten.

In totaal bevat IQ Adventure, dat goed is ontworpen en er erg mooi uitziet, vijftien missies die een paar honderd verschillende puzzels bevatten. Het spel kan op drie niveaus gespeeld worden: gemakkelijk, moeilijk en erg moeilijk.

Heel leuk is een puzzel waarbij je pijpen in elkaar moet zetten. De losse stukken moeten zo aan elkaar gezet worden dat er geen gaten zijn. Bij andere puzzels moet je de juiste patronen herkennen, een kleurenlaser aan het werk krijgen en eieren zoeken. Spelenderwijs leren kinderen logisch denken, structuur aanbrengen en conclusies trekken nadat ze de feiten bestudeerd hebben.

Helaas voor Nederlandse kinderen is IQ Adventure, net als de andere Dr. Brain-spellen, niet in het Nederlands vertaald. Maar met een beetje hulp van je ouders of een oudere broer of zus kom je er wel uit.

Dr. Brain. IQ Adventure. Uitgever Knowledge Adventures. Prijs 69,95 gulden. Minimaal Windows 95 en Pentium 90. Gratis demoversies op www.drbrain.com.

NRC Webpagina's
28 APRIL 2000



Eerder verschenen in deze rubriek:

Opgaan in de ultieme 'fantasy'
(21 april 2000)
Lust u bloemkool?
(14 april 2000)
Heftig knokken
(7 april 2000)
Zeilen voor luiaards
(17 maart 2000)
Van Abarth tot Zündapp
(10 maart 2000)
Met Barbie onder water
(3 maart 2000)
Een gezin stichten op de PC
(25 februari 2000)
Gaten in woordenboek gedicht
(18 februari 2000)
Nieuw leven voor Pac-Man
(11 februari 2000)
Letters schrijven met het oor
(4 februari 2000)
Zorgzame onzin
(28 januari 2000)
Wolken van bloed en vlees
(21 januari 2000)
Verwaarlozing van een ideaal
(14 januari 2000)
Een spannend verleden
(7 januari 2000)

Eerder verschenen artikelen in het archief.


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)