U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
24/7 Media Europe ad
N R C   H A N D E L S B L A D  -  M E D I A
NIEUWS  TEGENSPRAAK  SUPPLEMENT  DOSSIERS  ARCHIEF  ADVERTENTIES   SERVICE

 NIEUWSSELECTIE 
 KORT NIEUWS 
 RADIO & TELEVISIE 
 MEDIA 

Met H.G. Wells reizen in de tijd

MARIE-JOSÉ KLAVER
Nog nooit is toverkracht voor zoveel mensen zo gemakkelijk bereikbaar geweest. Het indrukken van de Enter-toets is genoeg om magische krachten te verwerven. Dat komt goed van pas in een tijdperk waarin je als volwassene met het tovenaartje Harry Potter moet concurreren.

Het spel De nieuwe Avonturen van de Tijdmachine geeft meerderjarigen de kans zich even een magiër te wanen in een wereld die wordt bevolkt door even wonderlijke karakters als in de boeken van J.K. Rowling voorkomen. En je hoeft er niet jarenlang voor naar school, zoals Harry Potter. Een handleiding van zes pagina's lezen of een introductiefilmpje van drie minuten bekijken, is genoeg.

De hoofdpersoon van De nieuwe Avonturen van de Tijdmachine is de schrijver H.G. Wells (1866-1946) die in 1895 de science fiction-roman The Time Machine publiceerde. In Wells' debuutroman, die volgens critici tot zijn beste werk behoort, reist de Time Traveller in de tijd om de toekomst te ontdekken. Hij stapt in het jaar 802.700 uit zijn ruimtevoertuig en komt terecht in een onherbergzame wereld die wordt bevolkt door de gedegenereerde Eloi en de Morlocks, ondergronds levende vleeseters. De Morlocks stelen de tijdmachine van de hoofdpersoon, een thema dat meer dan honderd jaar later nog steeds voor de meeste spanning zorgt in sciencefiction-films. Hoewel de Eloi de baas zijn, kunnen ze de Time Traveller niet helpen om zijn voertuig terug te krijgen. Hij moet een list verzinnen om de Morlocks te verslaan.

In het spel De nieuwe Avonturen van de Tijdmachine raakt Wells net als de Time Traveller in het boek, zijn tijdmachine kwijt. Gevangen in de toekomst begint Wells aan een lange reis en beleeft hij vele avonturen in de Zandwereld waar de tijd in de war is. De volkeren die in de Zandwereld leven, zijn onsterfelijk, maar hun geheugen wordt steeds weggespoeld door tijdstromen. Het doel is de orde van de tijd te herstellen. Dat kan alleen als de hoofdpersoon de zandgod Khronos vindt.

De speler beschikt over een beetje toverkracht en moet zijn best doen om chronomagie te leren. Met deze speciale toverkracht kan de tijd, die een centrale rol speelt in het spel, worden gemanipuleerd. Chronomagie gebruiken kan heel effectief zijn, maar kost wel Jad Garrul-punten. Jad Garrul is het bovennatuurlijke vermogen om tijdstromen te veranderen.

Tijdmachine, gemaakt door het Franse multimediabedrijf Cryo, is het beste avonturenspel dat ik dit jaar heb gezien. Het is spannend en heeft buitengewoon mooie graphics. De driedimensionale beelden zijn van zeer hoge kwaliteit en de bijzondere muziek (van het Franse Orchestre National de Barbès) versterkt de mysterieuze sfeer van de buitenaardse wereld van de Tijdmachine.

Het spel is intelligent gemaakt. De complexiteit van de Tijdmachine (10 missies, 140 personages, 34 lokaties en een flinke dosis artificial intelligence) maakt het spel geschikt voor doorgewinterde gamers, maar ook beginners zullen er veel plezier aan beleven omdat de interface goed in elkaar zit. Er is slechts een beperkt aantal acties en toetsencombinaties mogelijk, wat het spelen erg prettig maakt.

De nieuwe avonturen van de Tijdmachine. Cryo Interactive. Prijs: 79,95 gulden. Nederlandstalige cd-rom voor Windows 95 en 98. Aanbevolen systeemeisen: Pentium II 300 Mhz, 64 MB RAM, 16 MB grafische kaart, DirectX 6.1 en 400 MB vrij op de harde schijf. Op www.time-game.com is een gratis demo te downloaden van 165 megabyte.

H.G. Wells' roman The Time Machine is gratis te lezen en te downloaden bij Project Gutenberg (www.gutenberg.net).

NRC Webpagina's
14 JULI 2000



Eerder verschenen in deze rubriek:

Drakendoders in hagedissenhuid
(30 juni 2000)
Slim schietspel verlegt grenzen
(23 juni 2000)
Verwende vorsers
(16 juni 2000)
Koeien melken met de computer
(9 juni 2000)
Hoed u voor namaak
(2 juni 2000)
Foto's van een wanhoopsreis
(26 mei 2000)
Eerst E3 zien, dan sterven
(19 mei 2000)
Een vriendje voor op reis
(12 mei 2000)
Uw dosis Middeleeuwen
(5 mei 2000)
Met je hersens in de jungle
(28 april 2000)
Opgaan in de ultieme 'fantasy'
(21 april 2000)
Lust u bloemkool?
(14 april 2000)
Heftig knokken
(7 april 2000)
Zeilen voor luiaards
(17 maart 2000)
Van Abarth tot Zündapp
(10 maart 2000)
Met Barbie onder water
(3 maart 2000)
Een gezin stichten op de PC
(25 februari 2000)
Gaten in woordenboek gedicht
(18 februari 2000)
Nieuw leven voor Pac-Man
(11 februari 2000)
Letters schrijven met het oor
(4 februari 2000)
Zorgzame onzin
(28 januari 2000)
Wolken van bloed en vlees
(21 januari 2000)
Verwaarlozing van een ideaal
(14 januari 2000)
Een spannend verleden
(7 januari 2000)

Eerder verschenen artikelen in het archief.


( a d v e r t e n t i e s )

24/7 Media Europe ad

24/7 Media Europe ad

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC Handelsblad