U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
Klik hier
N R C   H A N D E L S B L A D  -  M E D I A
NIEUWS  TEGENSPRAAK  SUPPLEMENT  DOSSIERS  ARCHIEF  ADVERTENTIES   SERVICE

 NIEUWSSELECTIE 
 KORT NIEUWS 
 RADIO & TELEVISIE 
 MEDIA 

Knallen met moraal

ARTHUR ARTS
Enkele maanden geleden kwam, na meer dan twee jaar uitstel, het schietspel Daikitana van spelmaker Ion Storm uit. Ion Storm werd opgezet door John Romero, één van de mede-ontwikkelaars van de legendarische titels Doom en Quake van id-Software. Mede daardoor was zich een immense hype rond het spel ontstaan. Toen het eindelijk op de markt kwam, bleek het echter een gigantische teleurstelling: qua spelopbouw was het drie jaar verouderd!

Gelukkig voor Ion Storm was er naast Daikitana nog een ander spel in ontwikkeling: Deus Ex. En na de release kunnen we constateren dat dit niets minder dan een anti-Daikitana is. Het overtreft elke verwachting en weet aan dit vastgelopen genre van de first person shooters zelfs nieuwe spelconcepten toe te voegen. Het combineert op sublieme wijze verschillende genres en bevat derhalve elementen van rollen-, avonturen-, actie- en tactisch/strategische spellen.

De tijd van handeling is de nabije toekomst, en de speler kruipt in de huid van J.C. Denton. Hij is een agent voor UNATCO, een door de Verenigde Naties ondersteunde organisatie die oorlog voert tegen terrorisme. Dit alles speelt zich af in een wereld geteisterd door armoede en een ziekte genaamd grey death. Nu is er een farmaceutisch bedrijfje dat een middel heeft gevonden tegen de ziekte, Ambrosia, maar wie het wil gebruiken moet diep in de beurs tasten. En dat kunnen uiteraard alleen de rijken. Een groep terroristen heeft het dan ook op het geneesmiddel gemunt en eist dat Ambrosia met onmiddellijke ingang aan iederéén wordt geleverd.

Het verhaal zit vol met dit soort tegenstellingen, die inspelen op het morele gevoel van de speler. Op een gegeven moment wordt bijvoorbeeld de flat van je broer aangevallen, maar je krijgt de mogelijkheid te vluchten door het raam. Wat doe je? Blijf je om te vechten of vlucht je? De keuze die je maakt beïnvloedt het verloop van het spel. Dentons lichaam is gedeeltelijk mechanisch en ontworpen om UNATCO te dienen, maar als speler krijg je zo je twijfels of je dat pad moet blijven volgen. Kies je ervoor je werk niet volgens de UNATCO-richtlijnen te doen, dan levert dat door die ingebouwde dienstbaarheid aan UNATCO interne druk op. Deze innerlijke tweespalt is één van de grote krachten van het spel.

Hoewel je een aantal hoofdopdrachten moet vervullen zijn er ook de nodige nevenopdrachten. Deze zijn niet noodzakelijk voor het verloop van het spel, maar kunnen wel handige tips en bruikbare informatie opleveren. Ook ben je vrij in je werkwijze. Knal je met veel vuurkracht en bombarie alles wat los en vast zit overhoop, of probeer je je zo onopvallend mogelijk te gedragen? Het kan allebei. Het aanpassen van je tactiek gedurende het spel kan soms voordelen opleveren, maar echt noodzakelijk is het niet. In ieder geval biedt Deus Ex de speler een breed scala aan wapens en gadgets.

Gedurende het spel krijg je ook de mogelijkheid om Dentons lichaam op te waarderen. Maar ga je voor een hogere snelheid, of voor verbeterde sluip- en andere omzichtigheidstactieken? Voor een economischer energieverbruik of voor meer kracht? Je keuzes zijn bepalend en kunnen soms wegen afsluiten die anders toegankelijk geweest zouden zijn.

Grafisch is het spel magnifiek. Steden zoals New York, Hongkong en Parijs vormen het toneel van deze futuristische scifi-thriller en worden uiterst gedetailleerd weergegeven, compleet met straten, kroegen en metrostations. Kortom: Deus Ex is een unieke ervaring en biedt de speler een ongekende hoeveelheid vrijheid en mogelijkheden, zowel qua verhaallijn als qua speelopties. Het is een waar juweeltje en de nieuwe koning van de first person shooters voor de pc.

Deus Ex. Uitgever Ion Storm. Prijs 100 gulden. Minimale systeemeisen: P II 300 MHz, 64Mb RAM en een 3D grafische versnellerskaart.

NRC Webpagina's
27 OKTOBER 2000



Eerder verschenen in deze rubriek:

Kaarten met een aap
(13 oktober 2000)
Joanna stuurt te traag
(29 september 2000)
Konijn in muzikaal landschap
(22 september 2000)
De ondergang van een droommachientje
(15 september 2000)
Gloednieuw speelplezier
(8 september 2000)
De ontbrekende modellen
(1 september 2000)
Beter dan Barbie
(18 augustus 2000)
Denk eens aan uw wenkbrauwen
(4 augustus 2000)
Eigenzinnige cybervrouw
(28 juli 2000)
Doelloze dolfijn
(21 juli 2000)
Met H.G. Wells reizen in de tijd
(14 juli 2000)
Drakendoders in hagedissenhuid
(30 juni 2000)
Slim schietspel verlegt grenzen
(23 juni 2000)
Verwende vorsers
(16 juni 2000)
Koeien melken met de computer
(9 juni 2000)
Hoed u voor namaak
(2 juni 2000)
Foto's van een wanhoopsreis
(26 mei 2000)
Eerst E3 zien, dan sterven
(19 mei 2000)
Een vriendje voor op reis
(12 mei 2000)
Uw dosis Middeleeuwen
(5 mei 2000)
Met je hersens in de jungle
(28 april 2000)
Opgaan in de ultieme 'fantasy'
(21 april 2000)
Lust u bloemkool?
(14 april 2000)
Heftig knokken
(7 april 2000)
Zeilen voor luiaards
(17 maart 2000)
Van Abarth tot Zündapp
(10 maart 2000)
Met Barbie onder water
(3 maart 2000)
Een gezin stichten op de PC
(25 februari 2000)
Gaten in woordenboek gedicht
(18 februari 2000)
Nieuw leven voor Pac-Man
(11 februari 2000)
Letters schrijven met het oor
(4 februari 2000)
Zorgzame onzin
(28 januari 2000)
Wolken van bloed en vlees
(21 januari 2000)
Verwaarlozing van een ideaal
(14 januari 2000)
Een spannend verleden
(7 januari 2000)

Eerder verschenen artikelen in het archief.


( a d v e r t e n t i e s )

Klik hier

Klik hier

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC Handelsblad