M E D I A
|
NIEUWSSELECTIE
|
Wolken van bloed en vlees
COEN VAN ZWOL
Is dat leuk? Ontzettend leuk. De first person shoot 'em up, met zijn steeds hogere graad van realisme, speelt briljant in op de lust naar adrenaline. Elke kermisliefhebber weet dat niets opwindender is dan gecontroleerde doodsangst. Dat bieden Quake en zijn navolgers in overvloed. In het zolderkamertje ervaart de speler zowel de existentiële angst van het slagveld als de euforie van het overleven. Het is dan ook een genot een Quake-speler te observeren. Hij zweet, vloekt en schreeuwt, maakt spastische bewegingen, valt desnoods met stoel en al achterover. De nieuwe loot aan de stam, Quake 3, biedt vooruitgang zonder grote technische doorbraken. De decors zijn weer wat rijker en het spel oogt daardoor minder kubistisch. Ook de bewegingen zijn soepeler en de wapens voelen solide en trefzeker aan. De karakters die men aanneemt of bestrijdt, zijn uitermate gevarieerd: Slash, de kwikzilvere cyber- grrrl op rolschaatsen, Orbb, een lichaamloos oog, Tanjr de menselijke tank en Bones het wandelende skelet. En toch is Quake 3 geen verbetering. Bij zijn voorgangers viel er een opdracht te vervullen, waarbij soms zelfs een seconde moest worden nagedacht. Quake 3 is een reeks gevechten op leven en dood die nergens toe leidt. Er zijn geen vivisectie-fabrieken om te vernietigen, geen reuzekanonnen om op te blazen, geen halfdood gemartelde mariniers die om een genadeschot smeken. Er hoeft nooit te worden gezocht naar sleutels of energiecellen. Je vermorzelt de vijand tienmaal in het 'Huis van Pijn' en doet daarna hetzelfde in de 'Plaats van Vele Doden'. Ad infinitum. In je eentje is de lol daar snel vanaf, maar voor netwerk- en Internetspelers is Quake 3 het beste dat voorhanden is. Op het gebied van bloed en ingewanden heeft Id-software geen concessies gedaan: nog steeds wordt de vijand op plastische wijze gereduceerd tot vochtige rode vlekken. Id-software kwam vorig jaar in opspraak door de moordpartij van Eric Harris en Dylan Klebold op hun school in Littleton Het duo was Doom- en Quake-adept, hechtte sterk aan de Doom-kreet Kill 'em Allll!, en wilde, blijkens een nagelaten videotape, dat hun slachtpartij 'net als Doom' zou worden. Dat lukte aardig: de jongens maaiden systematisch de gangen en klaslokalen leeg en pikten onderweg de wapens op die ze eerder hadden verstopt. Zo imiteert de kunst het leven en het leven de kunst.
Quake 3 Arena. Voor Windows, prijs 100 gulden.
|
NRC Webpagina's
21 JANUARI 2000
Verwaarlozing van een ideaal Eerder verschenen artikelen in het archief
|
Bovenkant pagina |