U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
Klik hier
N R C   H A N D E L S B L A D  -  M E D I A
NIEUWS  TEGENSPRAAK  SUPPLEMENT  DOSSIERS  ARCHIEF  ADVERTENTIES   SERVICE

 NIEUWSSELECTIE 
 KORT NIEUWS 
 RADIO & TELEVISIE 
 MEDIA 

Spel met tijd en magie

ARTHUR ARTS
Nintendo's Legend of Zelda is letterlijk en figuurlijk een legendarische reeks avonturenspellen. De eerste titel verscheen zo'n vijftien jaar geleden. Eén van de hoogtepunten was A Link to the past voor de Super Nintendo (1992). Ook Link's awakening voor de Game Boy (1993) was grensverleggend. De verwachtingen ten aanzien van de nieuwste Zelda-spel voor de Nintendo 64 waren dan ook hoog gespannen, temeer daar het zich nu in een volledig driedimensionale spelwereld zou afspelen. De eerste beelden doken al in 1995 op, maar het definitieve spel verscheen pas in 1998. Het resultaat overtrof alle verwachtingen en Ocarina of time (OOT) werd door pers en spelers tot het beste spel aller tijden uitgeroepen.

Nu, amper twee jaar later, ligt de opvolger in de winkelschappen: Legend of Zelda: Majora's Mask. Het borduurt voort op concepten uit OOT, zoals het gebruik van magische maskers. In OOT leken die maskers slechts een humoristische bedoeling te hebben. Pas in Majora's Mask blijkt hun werkelijke functie, want dankzij die maskers kan hoofdpersoon Link van gedaante veranderen en beschikt hij over speciale vaardigheden. Link kan dan puzzels oplossen, locaties bereiken en spelletjes doen waar hij in zijn normale gedaante niet toe in staat zou zijn.

Ook voor dit spel heeft Nintendo een vernieuwende structuur weten te ontwikkelen. Het verhaal draait rond een mysterieus masker dat in het bezit is van een jongen. Dit masker geeft de drager enorme krachten, maar brengt hem ook in de ban van het kwaad. Een en ander zet een aantal gebeurtenissen in werking die ervoor zorgen dat de maan de aarde dreigt te vernietigen. Slechts 72 uur resten Link om het masker te bemachtigen en de wereld te redden. Binnen het spel duurt een dag echter maar achttien minuten, waardoor je als speler in een race tegen de klok verwikkeld raakt die heel wat spannende situaties oplevert.

Gelukkig is het spel niet na een uur voorbij. Gedurende zijn avontuur krijgt Link namelijk de Ocarina of Time weer in zijn bezit. Door het spelen van bepaalde melodieën kan hij de tijd manipuleren en zelfs terugreizen naar het verleden. Dit levert interessante spelconstructies op omdat allerlei gebeurtenissen, net als in bijvoorbeeld de film Groundhog Day, meerdere malen kunnen - en moeten - plaatsvinden. Vroeg in het spel verandert Link bijvoorbeeld in een Deku, een plantaardig wezen. Hij moet dan een stel jongetjes vinden die verstoppertje spelen. Als dit lukt geven zij hem een belangrijke aanwijzing, maar ze accepteren hem niet in de groep omdat hij geen mens is. Later wordt de Deku-betovering verbroken, terwijl Link bovendien terug in de tijd reist. Opnieuw speelt hij verstoppertje en nu wordt hij wel geaccepteerd. Kortom: waar andere ontwikkelaars in hun spellen meestal met ruimtelijke puzzels werken doet Nintendo dat hier met tijdpuzzels.

Grafisch is Majora's Mask van dezelfde betoverende kwaliteit als zijn voorganger. En ook nu is het karakterontwerp formidabel en zijn de filmpjes schitterend geregisseerd. Bovendien zijn er allerlei kleine verbeteringen aangebracht, zoals subtielere lichteffecten en de mogelijkheid meer objecten tegelijkertijd op het scherm te tonen. Het 'RAM Pak', de geheugenuitbreiding voor de Nintendo 64, is hierdoor noodzakelijk. Ook het geluid is fantastisch. Zo wordt de muziek bijna onmerkbaar steeds dreigender naarmate de maan dichterbij komt.

Majora's Mask toont weer eens aan dat Nintendo als spelontwerper op eenzame hoogte staat. Door de complexere structuur en hogere moeilijkheidsgraad mag het spel dan wat minder toegankelijk zijn dan Ocarina of Time, de humor, het intelligente spelontwerp, de originaliteit en de constante verrassingen maken het tot een onmisbaar bezit.

Zelda: Majora's Mask. Voor Nintendo 64. Prijs 169 gulden. Een RAM Pak kost 69 gulden.

NRC Webpagina's
24 NOVEMBER 2000



Eerder verschenen in deze rubriek:

Krantenmakertjes op het web
(17 november 2000)
Al dansend de aarde redden
(3 november 2000)
Knallen met moraal
(27 oktober 2000)
Kaarten met een aap
(13 oktober 2000)
Joanna stuurt te traag
(29 september 2000)
Konijn in muzikaal landschap
(22 september 2000)
De ondergang van een droommachientje
(15 september 2000)
Gloednieuw speelplezier
(8 september 2000)
De ontbrekende modellen
(1 september 2000)
Beter dan Barbie
(18 augustus 2000)
Denk eens aan uw wenkbrauwen
(4 augustus 2000)
Eigenzinnige cybervrouw
(28 juli 2000)
Doelloze dolfijn
(21 juli 2000)
Met H.G. Wells reizen in de tijd
(14 juli 2000)
Drakendoders in hagedissenhuid
(30 juni 2000)
Slim schietspel verlegt grenzen
(23 juni 2000)
Verwende vorsers
(16 juni 2000)
Koeien melken met de computer
(9 juni 2000)
Hoed u voor namaak
(2 juni 2000)
Foto's van een wanhoopsreis
(26 mei 2000)
Eerst E3 zien, dan sterven
(19 mei 2000)
Een vriendje voor op reis
(12 mei 2000)
Uw dosis Middeleeuwen
(5 mei 2000)
Met je hersens in de jungle
(28 april 2000)
Opgaan in de ultieme 'fantasy'
(21 april 2000)
Lust u bloemkool?
(14 april 2000)
Heftig knokken
(7 april 2000)
Zeilen voor luiaards
(17 maart 2000)
Van Abarth tot Zündapp
(10 maart 2000)
Met Barbie onder water
(3 maart 2000)
Een gezin stichten op de PC
(25 februari 2000)
Gaten in woordenboek gedicht
(18 februari 2000)
Nieuw leven voor Pac-Man
(11 februari 2000)
Letters schrijven met het oor
(4 februari 2000)
Zorgzame onzin
(28 januari 2000)
Wolken van bloed en vlees
(21 januari 2000)
Verwaarlozing van een ideaal
(14 januari 2000)
Een spannend verleden
(7 januari 2000)

Eerder verschenen artikelen in het archief.


( a d v e r t e n t i e s )

Klik hier

Klik hier

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC Handelsblad