NIEUWSSELECTIE
KORT NIEUWS
RADIO & TELEVISIE
MEDIA
|
Staatsomroep Italië kruipt voor politici
In Italië is een rel uitgebroken over het besluit van de
staatsomroep om een programma, dat mogelijk kritiek bevatte op premier
D'Alema, af te gelasten. 'Middeleeuws gekruip.'
Bid of schiet
Als we de makers van The War in Heaven mogen geloven is dit
computerspel het begin van een geheel nieuw genre: Christian action
games. Zoals bekend, bestaat er veel verzet tegen het traditionele
actiegenre. Het probleem met computerspelletjes als Doom,
Quake of Carmageddon is dat ze zo gewelddadig zijn: na
enkele seconden vliegen de afgehakte ledematen je reeds om de oren.
Velen menen dat dit soort gewelddadige spelletjes leiden tot gewelddadig
gedrag, met name bij kinderen. Aanhangers van deze redenering wijzen
naar de moordpartij op de Columbine High School in Colorado afgelopen
voorjaar. De daders zouden liefhebbers zijn geweest van Doom en
Quake.
Omroepbijdrage via belastingen
De Tweede Kamer is gisteren akkoord gegaan met de afschaffing van de
omroepbijdrage. De Dienst Omroepbijdragen wordt overgeheveld naar de
Belastingdienst, die het geld via de inkomstenbelasting gaat innen. De
opheffing levert 60 miljoen gulden op, aldus minister Zalm
(Financiën). (ANP)
Grote mediafusie in Groot-Brittannië
De Britse mediaconcerns United News & Media en Carlton Communications
gaan fuseren. De bundeling levert het grootste commerciële tv-
bedrijf van Groot-Brittannië op. De twee ondernemingen maakten
vandaag bekend dat hun samengaan de positie van de commerciële
zender ITV zal versterken en het succes van de digitale televisie zal
vergroten. Het nieuwe concern is 7,8 miljard pond sterling (27 miljard
gulden) waard. De aandeelhouders van Carlton krijgen 52 procent, die
van United News 48 procent. De twee bedrijven, samen goed voor een
omzet van omgeveer 4 miljard pond, verwachten dat hun fusie een
kostenbesparing oplevert van 40 miljoen pond. Diverse autoriteiten
moeten hun toestemming nog geven. (Reuters)
Nu de donkere dagen hebben ingezet, is het tijd voor de sprookjes van
Grimm. National Geographic heeft een aantal sprookjes (uit 1912)
vertaald. Het zijn niet de zoete verhalen die we van vroeger kennen,
maar de wat minder gepolijste versies. Dit was hoe de verhalen eerst
waren. Pas toen bleek dat de sprookjes populair waren bij kinderen,
hebben de Grimm-broers de tekst iets aangepast. Twaalf sprookjes zijn
te lezen en te horen.
(www.nationalgeographic.com/grimm/)
|
NRC Webpagina's
26 NOVEMBER 1999
( a d v e r t e n t i e )
|