|  
 
  NIEUWSSELECTIE  KORT NIEUWS
 RADIO & TELEVISIE
 MEDIA
 
   
 | Staatsomroep Italië kruipt voor politici
In Italië is een rel uitgebroken over het besluit van de
staatsomroep om een  programma, dat mogelijk kritiek bevatte op premier
D'Alema, af te gelasten.  'Middeleeuws gekruip.'
 Bid of schiet
Als we de makers van The War in Heaven mogen geloven is dit
computerspel het  begin van een geheel nieuw genre: Christian action
games. Zoals bekend,  bestaat er veel verzet tegen het traditionele
actiegenre. Het probleem met  computerspelletjes als Doom,
Quake of Carmageddon is dat ze zo gewelddadig  zijn: na
enkele seconden vliegen de afgehakte ledematen je reeds om de oren. 
Velen menen dat dit soort gewelddadige spelletjes leiden tot gewelddadig 
gedrag, met name bij kinderen. Aanhangers van deze redenering wijzen
naar de  moordpartij op de Columbine High School in Colorado afgelopen
voorjaar. De  daders zouden liefhebbers zijn geweest van Doom en
Quake.
 
 Omroepbijdrage via belastingenDe Tweede Kamer is gisteren akkoord gegaan met de afschaffing van de 
omroepbijdrage. De Dienst Omroepbijdragen wordt overgeheveld naar de 
Belastingdienst, die het geld via de inkomstenbelasting gaat innen. De 
opheffing levert 60 miljoen gulden op, aldus minister Zalm
(Financiën). (ANP)
 Grote mediafusie in Groot-BrittanniëDe Britse mediaconcerns United News & Media en Carlton Communications
gaan  fuseren. De bundeling levert het grootste commerciële tv-
bedrijf van  Groot-Brittannië op. De twee ondernemingen maakten
vandaag bekend dat hun  samengaan de positie van de commerciële
zender ITV zal versterken en het  succes van de digitale televisie zal
vergroten. Het nieuwe concern is 7,8  miljard pond sterling (27 miljard
gulden) waard. De aandeelhouders van Carlton  krijgen 52 procent, die
van United News 48 procent. De twee bedrijven, samen  goed voor een
omzet van omgeveer 4 miljard pond, verwachten dat hun fusie een 
kostenbesparing oplevert van 40 miljoen pond. Diverse autoriteiten
moeten hun  toestemming nog geven. (Reuters)
   Nu de donkere dagen hebben ingezet, is het tijd voor de sprookjes van
Grimm.  National Geographic heeft een aantal sprookjes (uit 1912)
vertaald. Het zijn  niet de zoete verhalen die we van vroeger kennen,
maar de wat minder  gepolijste versies. Dit was hoe de verhalen eerst
waren. Pas toen bleek dat de  sprookjes populair waren bij kinderen,
hebben de Grimm-broers de tekst iets  aangepast. Twaalf sprookjes zijn
te lezen en te horen.
 
(www.nationalgeographic.com/grimm/)
 
  | NRC Webpagina's 26 NOVEMBER 1999
 
  
 
 
( a d v e r t e n t i e )
 |