M E D I A
|
NIEUWSSELECTIE
|
Kerst zonder herdertjes
TITIA KETELAAR
Luisteraars, u zult dit woensdag moeten missen. Radio 1 zendt weliswaar drie uur lang kerstverhalen uit, maar de gedachte aan het kindeke in de kribbe heeft plaatsgemaakt voor de uitbreiding van Schiphol, bijstandsformulieren en voetbalvereniging ADO Den Haag. En dat is niet het idee van de Hilversumse radiomakers, dat hebben uw buren, collega's of misschien wel uw bakker of groenteboer bedacht. Vara Radio 1 schreef twee maanden geleden een kerstverhalenwedstrijd uit. Thema: Stille Nacht. Meer dan duizend Nederlanders vroegen een inschrijfformulier aan, meer dan 400 stuurden uiteindelijk een cassette met een kerstverhaal van maximaal zeven minuten. En dat resulteerde in verhalen over bejaarden, geldproblemen in verpleegtehuizen, de Tweede Wereldoorlog, Jappenkampen in Nederlands-Indië, een enkel verhaal over een verkoper van de daklozenkrant, maar toch vooral verhalen die op het eerste oog weinig, dan wel helmaal niets met het kerstverhaal te maken hebben. Zo schreef een van de inzenders een verhaal over hoe het millenniumvirus de oplossing zou kunnen betekenen voor Schiphol. Als alles plat ligt, dan is uitbreiding niet meer nodig. Een andere inzender vertelt het verhaal van een man die tot zijn schrik ziet hoe de monitor van het ziekenhuis aangeeft dat zijn vrouw is overleden. De zuster komt binnen, geeft het apparaat een klap en meldt dat door de bezuinigingen in het ziekenhuis de apparatuur wel eens kapotgaat. De redactie van de wedstrijd ontving een verhaal over een vrouw die valt en de hele nacht boven haar hoofd het antwoordapparaat hoort aangaan waarop vrienden zich afvragen waar ze blijft. Of de inzenders die bij 'stille nacht' dachten aan een schipbreuk op Ameland, een Nederlandse vrouw onder het regime van Khomeiny in Iran, relatieproblemen. De herdertjes zijn uit het vocabulaire verdwenen. Dat is niet erg. Ook Scrooge van Charles Dickens, of de Amerikaanse verfilming Scrooged, de films over de weeskinderen Oliver Twist en Annie, de komende dagen op televisie te zien, hebben weinig met kindekes, kribbes en herders te maken. Maar kerstverhalen zijn het wel, door de gedacht van goed doen rond de kerst. Net als de lange Amerikaanse Coca Cola-commercial overigens die deze dagen op vele zenders te zien is. Somberheid voerde echter de boventoon bij de inzendingen. Dood en verderf bleken kerstthema's te zijn, zorgzaamheid kwam slechts een enkele keer naar voren. En dat terwijl, volgens de redactie, de inzendingen uit alle lagen van de Nederlandse bevolking, uit alle leeftijdsgroepen, en uit heel Nederland kwamen. De doorsnee Nederlander denkt bij Kerst dus aan dood, verderf en somberheid. De blije gebeurtenis van een geboorte hoort kennelijk niet meer bij kerst.
Kerstverhalenconcours, woensdag Radio 1, 09.00-12.00u.
|
NRC Webpagina's
21 DECEMBER 1998
Dialogen op het ruwe af
|
Bovenkant pagina |