U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    M E D I A  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORT NIEUWS  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

Voor haastige beslissers

ERIK VAN DER WALLE
Het radioprogramma 'Met het oog op morgen' begint sinds jaar en dag met het rustgevende 'Gute Nacht, Freunde' van de Duitse zanger Reinhard Mey. Voor menig luisteraar het moment om na een drukke dag op de bank onderuit te zakken.

Wanneer de vorige maand gestarte radiozender Business News 1395 AM ooit besluit om een herkenningsmelodie te nemen kan de keuze slechts op één plaatje vallen: 'Opzij, opzij' van Herman van Veen. Op die manier kan de luisteraar alvast wennen aan de stortvloed van feiten die op hem worden afgevuurd.

Want het tempo is hoog. In blokken van twintig minuten wordt de stand van zaken op de Amsterdamse beurs gegeven, een algemeen maar adequaat nieuwsbulletin voorgelezen, een gesprek met een financieel analist gevoerd en tot slot wetenswaardigheden als sportnieuws, het weerbericht en verkeersinformatie uitgewisseld.

Wie op werkdagen langer dan twintig minuten luistert, loopt het gevaar meerdere malen precies hetzelfde interview te horen. Eén troost is er: zo'n gesprek duurt nooit lang.

Volgens financier Michiel Herter, die op dezelfde plaats op de middengolf ook het geflopte TalkRadio heeft opgericht, is het hoge tempo geen probleem. ,,Wij mikken op de decision makers die korte tijd luisteren, meestal in de auto. Bij gemiddelde radio-uitzendingen luistert 10 procent van de mensen achter het stuur, bij onze doelgroep is dat driekwart van de luisteraars.''

In het weekeinde wordt het zenuwslopende tempo niet bereikt. Volgens Business News zelf is er dan volop tijd voor ,,kritische analyses, achtergronden en diepgaande interviews''. Die toezegging kan de jonge radiozender zelden waarmaken. Het kost hoorbaar moeite om de zendtijd in het weekeinde vol te krijgen, zelfs bij onderwerpen die al meer dan een week geleden in het nieuws waren. Het weekbladenoverzicht mag plotseling een kwartier duren en wanneer die tijd niet met gesproken tekst kan worden gevuld, steken verschrikkelijke jingles gedurende de laatste minuten de helpende hand toe. Ook wil wel eens een minuutje stilte vallen. Even hinderlijk voor de luisteraars zijn de technische termen die worden gebezigd. Veel gesprekjes worden met financiële analisten gevoerd die in de regel niet gewend zijn om voor een breed publiek te acteren. Wanneer wordt gesproken over de invloed van hedge funds op de yield van de treasury bills is een nadere verklaring zelfs voor een geoefend luisteraar wel gewenst. Gelukkig zijn sommige analisten aan de hand van de ervaren journalist Michiel Bicker- Caarten wel in staat tot beter verteerbare analyses te komen. Dat de kwaliteit soms te wensen over laat, kan gezien het beschikbare budget nauwelijks als een verrassing komen. Herter zegt ongeveer vier miljoen gulden per jaar in de zender te steken, waarvan de helft al op gaat aan zenderhuur en andere technische zaken. Van de rest moeten de zes redactieleden, zeven presentatoren en enkele technici worden betaald. ,,De actualiteitenrubriek van Radio 1 heeft voor heel wat minder uren een budget van 35 miljoen gulden'', zo plaatst Herter zijn zender in perspectief. Hoeveel mensen naar Business News luisteren is op dit moment een groot geheim. Niemand weet het, ook Herter zegt nog geen idee te hebben. Hij hoopt in elk geval een deel van de 200.000 wekelijkse luisteraars naar TalkRadio te hebben overgehouden. Pas volgende maand wordt er een onderzoek naar de populariteit verricht maar ondanks deze onzekerheid hebben volgens hem adverteerders grote belangstelling. Op grond van de afgesloten jaarcontracten denkt Herter volgend jaar al quitte te spelen.

Wellicht hebben de sponsors nu al alle vertrouwen in de zender, maar de belangstelling heeft zonder twijfel ook te maken met de prijs van een commercial: niet meer dan 5 gulden per seconde waardoor een spotje van een halve minuut ook binnen het bereik van de lokale slager komt te vallen. Een idee? De decision maker moet immers ook eten.

NRC Webpagina's
19 OKTOBER 1998



Eerder verschenen in deze rubriek:

Concurrerende woestijnvaders
(12 oktober 1998)
Beschaafd populistisch
(28 september 1998)
Grote schoonmaak
(7 september 1998)
Oase in Oostenrijk
(31 augustus 1998)
Publieke radio in de VS
(24 augustus 1998)
Het laatste woord
(17 augustus 1998)
Zielzorg via Radio Maria
(10 augustus 1998)
Pin-up
(3 augustus 1998)
Nurkse vrolijkheid
(27 juli 1998)
Voor wie niet kijken kan
(13 juli 1998)
Terreur
(6 juli 1998)
Gymnastiekoorlog
(29 juni 1998)
Het Utrecht-gevoel
(22 juni 1998)
De rust van Wereldnet
(15 juni 1998)
Het Bureau en de radio
(25 mei 1998)
3 voor 12 voor Radio 3
(18 mei 1998)
Radio Gelderland aanwezig
(11 mei 1998)
Caroline is 'terug'
(4 mei 1998)
Dr. Laura weet raad
(27 april 1998)
Radio Rijnmond 'werrukt' gewoon
(20 april 1998)
Luister in hemelsnaam
(6 april 1998)
Ruim baan voor Studio Brussel
(30 maart 1998)
Vroege vogelzang
(23 maart 1998)
Meer dan een taalbarrière
(16 maart 1998)
Sprekende cijfers
(9 maart 1998)
Hoorspelliefhebbers
(2 maart 1998)
Onvoltooid Verleden Tijd
(23 februari 1998)
Dode papegaai is nieuws bij Radio West
(16 februari 1998)
ConcertZender in nood
(9 februari 1998)
It koe minder
(2 februari 1998)
Revolutie in Novosibirsk
(26 januari 1998y25 augustus 1998
culturele kaalslag
(19 januari 199y25 augustus 1998
veerman naar de dood
(12 januari 199)
Amerikaanse mini-zenders
(5 januari 1998)

Eerder verschenen artikelen in het archief.


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)