U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    M E D I A  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORT NIEUWS  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

Betweters onder elkaar

STEVEN DERIX
Mijn goede vriend M. hóudt van klassieke muziek. Zijn collectie bestaat uit ongeveer 400 cd's: alleen de B van 'Bach' telt al meer titels dan mijn hele collectie. M. heeft een encyclopedisch geheugen: in de auto zingt hij de hele Matthus-Passion van voor tot achter; de evangelist, de koralen, de aria's, de hele rimram. Tijdens zijn studietijd schijnt hij eens met zijn docent in de kroeg een wedstrijdje gehouden te hebben wie de meeste Bachcantates kon opnoemen. ,,Es reifet euch ein schrecklich Ende'', (BWV 90) riep M. terwijl de docent zwabberend op zijn fiets in de nacht verdween. M. is wat je noemt een kenner.

De panelleden van het NPS-radioprogramma Diskotabel zijn ook kenners. De formule is al jarenlang hetzelfde. Wie is deze componist? Welke uitvoering is beter, opname A of opname B? Wat vinden we van het koperwerk? De luisteraars van Diskotabel kunnen iedere zondagmiddag van half vijf tot zes hun kennis testen. Gisteren waren de kenners in het panel Bas van Putten (muziekrecensent van Vrij Nederland), Mathieu Heinrichs (adjunct-directeur van muziekcentrum Vredenburg) en Caren van Oijen (zangeres, nog nooit iets van gehoord). De kenner in de huiskamer is M. Ik luister mee. ,,In welke muzikale omgeving moeten we de volgende componist thuisbrengen?'' vraagt presentator Vincent van Engelen. Vervolgens zijn een krassende viool en heftig pianogerammel te horen. Op de achtergrond klinkt een cello. ,,Bartók?'' suggereert M., die meteen het XYZ der Muziek uit de kast trekt. ,,Dat thema lijkt wel een mars van Sousa'', zeg ik, ,,zou het iets Amerikaans zijn?'' ,,Charles Ives?'' vraagt M. zich af. Daar heb ik geloof ik nog net van gehoord.

Het ís Ives. Omdat het pianotrio een jeugdwerk betreft hebben de panelleden het niet herkend. Mooie muziek is het niet, daar is iedereen het wel over eens. Heinrichs: ,,Monica Lewinsky Impeachment-sonate zou een betere naam geweest zijn.'' Maar wat vindt het panel van de uitvoering? Van Putten heeft er niet op gelet: ,,Eerlijk gezegd heb ik niet eens gehoord dat het een trio was. Eén-nul voor de huiskamer, concluderen wij tevreden.

Hierna volgt de vergelijking. Twee opnamen dit keer. Tsjaikovsky, vierde symfonie. ,,Poeh, dat is langzaam'', zegt M. als het koper het eerste deel inzet. Opname B. begint nóg langzamer en is zwaarder aangezet, plechtiger. ,,Volgens mij ging het daar even fout'' fronst M. bij een ongelijke inzet. ,,Fantastische muziek'', zegt Heinrichs. ,,Voor Tsjaikovsky mag iedereen me midden in de nacht wakker maken. Behalve Bart de Graaff dan.'' Wel jammer van die lelijke inzet van de blazers, natuurlijk. Van Putten vindt beide opnamen niks. De huiskamer vermoedt ondertussen dat het bij opname B om een Russisch orkest gaat. Mooie strijkers, maar slechte blazers. ,,Welke dirigent, denk je'', vraag ik. ,,Svetlanov zou kunnen'', zegt M.

Het ís Svetlanov, met het Nationaal orkest van de Russische Federatie. M. en ik leunen tevreden achterover. Opname A is óók Russisch: pianist en gelegenheidsdirigent Pletnev dirigeert het Russisch Nationaal Orkest. Het panel heeft het niet geraden, maar het oordeel over de uitvoeringen is niet mals. Van Putten: ,,Twee lijken, waarvan het ene nog halfwarm is.'' Heinrichs vond het ook allemaal maar matig. ,,Pletnev is een geweldige pianist, zegt hij: ,,maar het is een dirigent van niks, dat blijkt wel.'' M. haalt zijn schouders op: ,,In het muziekblad Luister krijgt Pletnev altijd zesjes voor zijn piano-uitvoeringen. Voor zijn dirigeren haalt hij allemaal negens en tienen.''

,,Pletnjóv'', probeer ik nog. In het Russisch is het Pletnjóv.''

NRC Webpagina's
23 NOVEMBER 1998



Eerder verschenen in deze rubriek:

Horendol van Sky Radio
(9 november 1998)
Knokken voor Radio 3
(2 november 1998)
In slaap vallen met 'Het Oog'
(26 oktober 1998)
Voor haastige beslissers
(19 oktober 1998)
Concurrerende woestijnvaders
(12 oktober 1998)
Beschaafd populistisch
(28 september 1998)
Grote schoonmaak
(7 september 1998)
Oase in Oostenrijk
(31 augustus 1998)
Publieke radio in de VS
(24 augustus 1998)
Het laatste woord
(17 augustus 1998)
Zielzorg via Radio Maria
(10 augustus 1998)
Pin-up
(3 augustus 1998)
Nurkse vrolijkheid
(27 juli 1998)
Voor wie niet kijken kan
(13 juli 1998)
Terreur
(6 juli 1998)
Gymnastiekoorlog
(29 juni 1998)
Het Utrecht-gevoel
(22 juni 1998)
De rust van Wereldnet
(15 juni 1998)
Het Bureau en de radio
(25 mei 1998)
3 voor 12 voor Radio 3
(18 mei 1998)
Radio Gelderland aanwezig
(11 mei 1998)
Caroline is 'terug'
(4 mei 1998)
Dr. Laura weet raad
(27 april 1998)
Radio Rijnmond 'werrukt' gewoon
(20 april 1998)
Luister in hemelsnaam
(6 april 1998)
Ruim baan voor Studio Brussel
(30 maart 1998)
Vroege vogelzang
(23 maart 1998)
Meer dan een taalbarrière
(16 maart 1998)
Sprekende cijfers
(9 maart 1998)
Hoorspelliefhebbers
(2 maart 1998)
Onvoltooid Verleden Tijd
(23 februari 1998)
Dode papegaai is nieuws bij Radio West
(16 februari 1998)
ConcertZender in nood
(9 februari 1998)
It koe minder
(2 februari 1998)
Revolutie in Novosibirsk
(26 januari 1998y25 augustus 1998
culturele kaalslag
(19 januari 199y25 augustus 1998
veerman naar de dood
(12 januari 199)
Amerikaanse mini-zenders
(5 januari 1998)

Eerder verschenen artikelen in het archief.


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)