M E D I A
|
NIEUWSSELECTIE
|
Radio Gelderland aanwezig
ANDRÉ RITSEMA
Een jaar of tien zendt Radio Gelderland nu uit, en het succes is evident. Het is de populairste zender van de provincie, met een marktaandeel dat groter is dan dat van Sky Radio, Radio 3 en Radio 2, respectievelijk nummer 2, 3 en 4. Er wordt, zo blijkt uit de cijfers van onderzoeksbureau Intomart, vooral geluisterd door vrouwen en door vijftigplussers. De doelgroep van twintig tot 49 jaar is ondervertegenwoordigd. Dat er veel vrouwen luisteren blijkt ook bij de programmaonderdelen waarbij luisteraars kunnen bellen om live hun mening te geven. Zo wordt tussen half twee en twee uur ,,de telefoon opengezet'' en kunnen luisteraars hun bijdrage leveren aan de discussie over een actueel thema. Een van de presentatrices van het programma is klaarblijkelijk van mening dat ze haar baan niet voor niets heeft: ze vat alles breeduit samen en stelt vragen die zo lang zijn dat de beller in verband met de tijd slechts kort kan antwoorden. Radio Gelderland beschouwt zichzelf als een nieuwszender. Dat is de taak die hij heeft als regionale publieke zender, zegt directeur Muus Groot. En dus zijn er van zeven tot negen uur, van twaalf uur tot half twee en van vier tot zes uur grote nieuwsblokken met bijdragen van de centrale redactie in Arnhem en van de drie regioredacties. Het nieuws vanaf vier uur wordt gebracht in een programma dat heel toepasselijk Spitsuur heet. De donkerbruine stem: Nieuws Aan Het Drukke Einde Van De Dag. De omroep heeft zich inmiddels een geheel eigen plek verworven in de provincie. Getuige de prominente rol die hij speelde ten tijde van de bijna-watersnood begin 1995. Ook bij de recente gemeenteraadsverkiezingen in maart werden Radio en TV Gelderland goed beluisterd en bekeken. Het gaat dus goed met Radio Gelderland. Maar tegelijkertijd gaat het niet goed. Want als er niet structureel wat verandert, zal de omroep op jaarbasis 750.000 gulden moeten bezuinigen. En dat is een heel behoorlijk bedrag voor een regiozender die zijn werk doet met een budget van in totaal 21 miljoen gulden. De problemen hebben te maken met het omroeptientje. Volgens directeur Groot is die inkomstenstroom sinds het ontstaan van Radio Gelderland niet verhoogd, terwijl loonkosten en prijzen vanaf het begin jaarlijks wel met zo'n vijf procent zijn gestegen. Er moet wat gebeuren, vindt Groot. Hij had de hoop dat de zaak nog voor de verkiezingen geregeld zou worden, maar moet nu wachten op het nieuw te vormen kabinet. Er is een wetswijziging nodig om het tientje te kunnen verhogen, waarna de provincie - aan wie de inning van het geld is uitbesteed - een besluit kan nemen. De directeur pleit voor een indexering op basis van gestegen lonen en prijzen. ,,Dit probleem speelt bij alle regionale omroepen. Wij hebben er al op ingespeeld door de TV en Radio Gelderland redactioneel zeer nauw te laten samenwerken. Die synergie kan nog verder worden doorgevoerd, en dat zal ook gebeuren als het tientje niet wordt verhoogd.'' Radio Gelderland gaat de komende maanden ook proberen adverteerders te bewegen meer reclame te maken op de regionale zender. Op dit moment wordt er 4,2 miljoen gulden per jaar aan reclamegelden binnengehaald. Mochten deze maatregelen niet voldoende zijn, dan zal er gesneden worden in het freelancersbestand. Ontslagen zullen er niet vallen. ,,We zullen dan wat beter kijken naar te vervullen vacatures en via natuurlijk verloop het personeelsbestand terugbrengen.'' Maar, zegt Groot, hopelijk hoeft het zover niet te komen.
|
NRC Webpagina's
11 MEI 1998
Caroline is 'terug'
|
Bovenkant pagina |