U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    M E D I A  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORT NIEUWS  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

Radio Gelderland aanwezig

ANDRÉ RITSEMA
De promotiejingles zijn even irritant als veelvuldig te beluisteren - maar dat zal wel met elkaar te maken hebben. Radio Gelderland, met TV- Gelderland onderdeel van Omroep Gelderland, laat zijn luisteraars de hele dag door met gezongen en gesproken berichtjes weten dat hij nog bestaat. Een donkerbruine 'Met-het-oog-op-morgen'-stem: U Luistert Naar Radio Gelderland! De luisteraar mocht eens vergeten welke zender hij aan heeft staan.

Een jaar of tien zendt Radio Gelderland nu uit, en het succes is evident. Het is de populairste zender van de provincie, met een marktaandeel dat groter is dan dat van Sky Radio, Radio 3 en Radio 2, respectievelijk nummer 2, 3 en 4. Er wordt, zo blijkt uit de cijfers van onderzoeksbureau Intomart, vooral geluisterd door vrouwen en door vijftigplussers. De doelgroep van twintig tot 49 jaar is ondervertegenwoordigd.

Dat er veel vrouwen luisteren blijkt ook bij de programmaonderdelen waarbij luisteraars kunnen bellen om live hun mening te geven. Zo wordt tussen half twee en twee uur ,,de telefoon opengezet'' en kunnen luisteraars hun bijdrage leveren aan de discussie over een actueel thema. Een van de presentatrices van het programma is klaarblijkelijk van mening dat ze haar baan niet voor niets heeft: ze vat alles breeduit samen en stelt vragen die zo lang zijn dat de beller in verband met de tijd slechts kort kan antwoorden.

Radio Gelderland beschouwt zichzelf als een nieuwszender. Dat is de taak die hij heeft als regionale publieke zender, zegt directeur Muus Groot. En dus zijn er van zeven tot negen uur, van twaalf uur tot half twee en van vier tot zes uur grote nieuwsblokken met bijdragen van de centrale redactie in Arnhem en van de drie regioredacties. Het nieuws vanaf vier uur wordt gebracht in een programma dat heel toepasselijk Spitsuur heet. De donkerbruine stem: Nieuws Aan Het Drukke Einde Van De Dag.

De omroep heeft zich inmiddels een geheel eigen plek verworven in de provincie. Getuige de prominente rol die hij speelde ten tijde van de bijna-watersnood begin 1995. Ook bij de recente gemeenteraadsverkiezingen in maart werden Radio en TV Gelderland goed beluisterd en bekeken. Het gaat dus goed met Radio Gelderland. Maar tegelijkertijd gaat het niet goed. Want als er niet structureel wat verandert, zal de omroep op jaarbasis 750.000 gulden moeten bezuinigen. En dat is een heel behoorlijk bedrag voor een regiozender die zijn werk doet met een budget van in totaal 21 miljoen gulden. De problemen hebben te maken met het omroeptientje. Volgens directeur Groot is die inkomstenstroom sinds het ontstaan van Radio Gelderland niet verhoogd, terwijl loonkosten en prijzen vanaf het begin jaarlijks wel met zo'n vijf procent zijn gestegen.

Er moet wat gebeuren, vindt Groot. Hij had de hoop dat de zaak nog voor de verkiezingen geregeld zou worden, maar moet nu wachten op het nieuw te vormen kabinet. Er is een wetswijziging nodig om het tientje te kunnen verhogen, waarna de provincie - aan wie de inning van het geld is uitbesteed - een besluit kan nemen. De directeur pleit voor een indexering op basis van gestegen lonen en prijzen. ,,Dit probleem speelt bij alle regionale omroepen. Wij hebben er al op ingespeeld door de TV en Radio Gelderland redactioneel zeer nauw te laten samenwerken. Die synergie kan nog verder worden doorgevoerd, en dat zal ook gebeuren als het tientje niet wordt verhoogd.'' Radio Gelderland gaat de komende maanden ook proberen adverteerders te bewegen meer reclame te maken op de regionale zender. Op dit moment wordt er 4,2 miljoen gulden per jaar aan reclamegelden binnengehaald. Mochten deze maatregelen niet voldoende zijn, dan zal er gesneden worden in het freelancersbestand. Ontslagen zullen er niet vallen. ,,We zullen dan wat beter kijken naar te vervullen vacatures en via natuurlijk verloop het personeelsbestand terugbrengen.'' Maar, zegt Groot, hopelijk hoeft het zover niet te komen.

NRC Webpagina's
11 MEI 1998



Eerder verschenen in deze rubriek:

Caroline is 'terug'
(4 mei 1998)
Dr. Laura weet raad
(27 april 1998)
Radio Rijnmond 'werrukt' gewoon
(20 april 1998)
Luister in hemelsnaam
(6 april 1998)
Ruim baan voor Studio Brussel
(30 maart 1998)
Vroege vogelzang
(23 maart 1998)
Meer dan een taalbarrière
(16 maart 1998)
Sprekende cijfers
(9 maart 1998)
Hoorspelliefhebbers
(2 maart 1998)
Onvoltooid Verleden Tijd
(23 februari 1998)
Dode papegaai is nieuws bij Radio West
(16 februari 1998)
ConcertZender in nood
(9 februari 1998)
It koe minder
(2 februari 1998)
Revolutie in Novosibirsk
(26 januari 1998)
Culturele kaalslag
(19 januari 1998)
Veerman naar de dood
(12 januari 1998)
Amerikaanse mini-zenders
(5 januari 1998)

Eerder verschenen artikelen in het archief.


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)