M E D I A
|
NIEUWSSELECTIE
|
Knokken voor Radio 3
TITIA KETELAAR
Daarbij zijn er ook interne strubbelingen bij Radio 3. Verhalen dat de dj's zich er louter moeten houden aan het voorgeschreven muziekbeleid van netmanager Paul van der Lugt en muzieksamenstellers als Basyl de Groot doen de ronde. De presentatoren zouden verplicht zijn platen uit de hitlijsten te draaien omdat jonge luisteraars anders voor de commerciële concurrenten Sky, Veronica en 538 kiezen. Blues, soul, punk en gitaarrock hebben volgens muziekliefhebbers plaats gemaakt voor popmuziek. Het lijkt wel of Radio 3 zich als een commercieel station gaat gedragen. Dat verwijt lijkt wat aan kracht te winnen nu na Edwin Evers (ex- Veronica) ook Isabelle Brinkman, tot voor kort presentatrice bij het zeer commerciële The Music Factory (TMF), naar de publieke zender is overgestapt. Vanaf vandaag presenteert ze dagelijks tussen acht en tien uur 's avonds Isabelle. De NPS meldt dat het programma 'vernieuwend en eigenwijs' zal zijn, met veel aandacht voor hits, trendy muziek, de pop-actualiteit, jongerencultuur en platen uit de hitlijsten. De gedachte dat er van Isabelle twaalf in een dozijn gaan, komt onmiddellijk op. Volgens de dj zelf, moeten luisteraars echter niet denken dat er opnieuw een standaard popprogramma op Radio 3 verschijnt. Isabelle wil vooral 'een stapje verder gaan'. ,,Radiomakers maken de fout te denken dat iedereen tussen de dertien en negentien van de Benga Boys en de Spice Girls houdt'', zegt zij. ,,Ga maar eens naar Lowlands, dan zie je dat het niet zo is.'' Geen popmuziek dus. Isabelle draait liever nummers van de Belgische band K's Choice of zangeres Billy Myers, die wel in de hitparades staan, maar niet 'van die poppy-nummers' zijn. Dat ze zich daarbij wel aan de regels van muzieksamensteller Basyl de Groot moet houden, is volgens Isabelle geen probleem. ,,Natuurlijk moet ik me aan het format van de muzieksamensteller houden, maar ik heb een vrije keus in welk soort muziek ik ga draaien.'' De enige vereiste daarbij is dat ze de luisteraars van collega Corné Klijn vast weet te houden en een iets jonger publiek weet te trekken. Dat Isabelle als 'commercieel' is gevraagd bij de publieke omroep te komen, heeft volgens haar niets met de commerciële inslag van Radio 3 te maken. Dj's kunnen door de variatie aan zenders die er de laatste jaren is opgetreden sneller bij een commerciële zender terecht dan vroeger, toen er slechts enkele popzenders waren. ,,Uiteindelijk wil je dan toch naar het 'instituut Radio 3','' denkt Brinkman. ,,Het is een grote fout te denken dat Radio 3 commerciëler moet worden. Radio 3 moet juist oppikken wat de commerciëlen laten liggen.'' Isabelle waarschuwt dat haar programma in de eerste weken niet zo zal zijn als 'het hoort'. Ze heeft geen radio-achtergrond en ook slechts een vaag idee over hoe haar programma eruit moet komen te zien. Iwan Reuvekamp en Marinus de Goederen zullen als mederedacteuren de eerste weken het programma draaiende houden. Wat Isabelle al wél weet, is dat het programma zich op jongeren zal richten, op wat er zich onder jongeren afspeelt en dat ze verder gewoon wil beginnen en dan 'zie ik aan de hand daarvan wel hoe het gaat'.
Isabelle, Radio 3, dagelijks op werkdagen, 20.00-22.00u.
|
NRC Webpagina's
2 NOVEMBER 1998
In slaap vallen met 'Het Oog'
|
Bovenkant pagina |