U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    M E D I A  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORT NIEUWS  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

Gemodder met Webkanalen

HERBERT BLANKESTEIJN
Wie de Internet-versie van NRC Handelsblad wil bekijken kan dit met de nieuwste versie van het bladerprogramma Internet Explorer op een handige manier doen. Als de voorpagina van de elektronische krant op het scherm staat, kun je opgeven dat deze pagina op gezette tijden automatisch moet worden gedownload, inclusief alle artikelen waarnaar de pagina verwijst.

Op die manier krijg je in vijf minuten tijd een flink deel van de krant binnen. Internetgebruikers met een inbelverbinding zijn zo maar drie dubbeltjes kwijt aan telefoonkosten en kunnen na het verbreken van de verbinding op hun gemak gaan lezen.

Je hebt dan niet de hele digitale krant, want in sommige gevallen verwijst de voorpagina naar een inhoudsopgave van een bepaald katern en niet rechtstreeks naar artikelen. Deze artikelen komen niet mee, tenzij je de computer vertelt dat er twee verwijzingen 'diep' moet worden gedownload. Omdat het gebruikelijk is dat een pagina een hele lijst verwijzingen kent, soms ook naar bronnen buiten de krant zelf, verveelvoudigt dat het aantal megabytes dat moet binnenkomen.

Het probleem bestaat voor de meeste Webtijdschriften: hoe beperk je de duur van de verbinding terwijl je toch precies krijgt wat je wilt? De oplossing is al een jaar of langer geleden gevonden door het Amerikaanse bedrijf Pointcast. Pointcast biedt een aantal prominente periodieken tegelijk, zoals New York Times en CNN. Je kunt kiezen welke daarvan je wilt ontvangen en binnen elke 'krant' kun je rubrieken selecteren. Zo krijg je elke dag in een paar minuten tijd een krant op maat. Nadelen: het is Amerikaans nieuws en je hebt aparte software nodig.

Het succesvolle idee van Pointcast is snel gepikt door Netscape en Microsoft, de makers van bladerprogramma's voor het World Wide Web. Je kunt je gratis abonneren op 'channels', waar er intussen honderden van zijn.

Met een standaard browserprogramma kun je nu automatisch elektronische kranten toegestuurd krijgen, zelfs Nederlandse. Jammer genoeg ontbreekt de zorg waarmee Pointcast zijn leestafel heeft samengesteld in bijna alle gevallen. Minachting voor de lezer is daarvoor in de plaats gekomen. Het selecteren van rubrieken is zelden of nooit mogelijk en vrijwel geen van de betrokken organisaties maakt van zijn channel een afgerond geheel zoals Pointcast heeft gedaan.

Er worden domweg delen van bestaande World Wide Web-sites verstuurd. Na het downloaden van veel te veel Megabytes en na het verbreken van de verbinding, vindt de lezer pagina's waarop sommige verwijzingen wel werken en andere niet, of de ene keer wel en de andere keer niet. Bovendien gaat er van alles mis. De computer meldt, in strijd met de waarheid, dat er geen nieuw materiaal is. Of na het verbreken van de verbinding is het niet mogelijk iets op het scherm te krijgen.

In een recente enquête van het blad PC World werd het fenomeen channels door de lezers gekraakt. Niet meer dan acht procent maakte er gebruik van. Een lezer foeterde: ,,Als ik informatie door mijn strot geduwd wil krijgen kijk ik wel televisie.''

Channels zijn misschien handig voor kantoorpersoneel met een permanente Internetverbinding: elk moment van de dag is beschikbaar om data over te dragen, de abonnee kan gewaarschuwd worden als er heet nieuws is, en materiaal dat geen deel uitmaakt van het channel kan zonder veel extra moeite alsnog worden opgehaald. In de huidige vorm zijn ze voor de particulier waardeloos.

Het is treurig dat de technologie voor lees- of kijkvoer op maat er wel is, maar niet wordt gebruikt.

Met de hand losse artikelen uitzoeken is wat rest.

(www.pointcast.com)

NRC Webpagina's
3 MAART 1998



Eerder verschenen in deze rubriek:

Digitale revolutie geeft leraren het nakijken
(24 februari 1998)
Fascinatie en verbijstering
(17 februari 1998)
Niets vragen, niets zeggen
(10 februari 1998)
Op zoek in Nederland
(3 februari 1998)
Van @ tot zwart gat
(27 januari 1998)
Te weinig en te vroeg
(20 januari 1998)
Vieze woorden in de ruimte
(13 januari 1998)
Van boomhut tot grachtenpand
(6 januari 1998)
Een handig naslagwerk
(30 december 1997)
Honderden hits voor een prikkie
(23 december 1997)
Digitaal briefgeheim
(16 december 1997)
Duitse datastaking
(2 december 1997)
Spoorzoeken op Internet
(25 november 1997)
Convergentie en concurrentie
(18 november 1997)
Project Gutenberg onder vuur
(11 november 1997)
Pleidooi voor een leesbaar Web
(4 november 1997)
Blokkeren van sites
(28 oktober 1997)
Smaak van het Internetpubliek
(21 oktober 1997)
De slag om de browser
(14 oktober 1997)
Alleen seks is volledig op Het Net
(7 oktober 1997)
Begraven tussen de bytes
(30 september 1997)
Inheemse bewoners van het net
(23 september 1997)
Hoe bewijsvast is de E-mail?
(16 september 1997)
Chatten aan de Leestafel
(9 september 1997)
Hardnekkige nepvirussen
(2 september 1997)
Machine moet mens begrijpen
(26 augustus 1997)
Kunst in de computer
(19 augustus 1997)
Het nieuwe hacken
(12 augustus 1997)
Helden van digitale revolutie
(5 augustus 1997)
Ongewenste post
(29 juli 1997)
Overbodig boek over geldzaken
(22 juli 1997)
Een lief diertje op Mars
(15 juli 1997)
Maak een wezen op het web
(8 juli 1997)
In stilte groeien de wetten
(1 juli 1997)
De opmars van het duwen
(24 juni 1997)
Snelle inhaalrace voor vrouwen
(17 juni 1997)
Snel, sneller, snelst
(10 juni 1997)
Meelopers en verlaten huizen
(3 juni 1997)
Wachten op je eigen naam
(27 mei 1997)
Evangelisatie voor beslissers
(20 mei 1997)
Mörings webbronnen
(12 mei 1997)
Dwarsverbanden in de media
(6 mei 1997)
ISDN
(29 april 1997)


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)