U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    M E D I A  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORTE BERICHTEN  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

Pleidooi voor een leesbaar Web

MARIE-JOSÉ KLAVER
Sun Microsystems en Microsoft zijn in een juridisch gevecht verwikkeld over de manier waarop Microsoft Java gebruikt in de nieuwste versie van de browser Internet Explorer. Volgens Sun, de eigenaar van de programmeertaal Java, heeft Microsoft zo aan Java gesleuteld dat bepaalde applicaties op websites alleen met de Microsoft bladeraar te zien zijn. Voor Microsoft is dat natuurlijk gunstig. Hoe meer webontwikkelaars de Microsoft-variant van Java gebruiken, destemeer Internetters zullen overstappen op Explorer, is de filosofie van Microsoft.

HTML (Hyper Text Markup Language), de taal waarin webpagina's geschreven worden, kent een aantal standaardcodes die elke browser kan lezen en een aantal codes die alleen door een bepaald merk browser goed geïnterpreteerd kan worden. Daarnaast bestaan er speciale talen voor het World Wide Web die interactiviteit aan een pagina kunnen toevoegen, zoals Java, JavaScript en ActiveX. Microsofts Explorer kan weinig met JavaScript aanvangen en Netscape Navigator begrijpt totnutoe weinig van ActiveX, dat door Microsoft is ontwikkeld. Een tekstbrowser als Lynx, die nog veel wordt gebruikt in landen met slechte telefoonverbindingen en weinig bandbreedte, kan het gros van de interactieve toepassingen op websites helemaal niet verwerken. Hetzelfde geldt voor de lichte, Oosteuropese browser Opera.

Op veel websites staat een logo dat zegt dat deze pagina het best met Explorer te bekijken is of dat hij speciaal voor Netscape 3 is ontworpen. Het World Wide Web is begin jaren negentig in Zwitserland bedacht door de Engelsman Tim Berners-Lee als een makkelijke methode om informatie ter beschikking te stellen. Tim Berners-LeeBerners-Lee, nu directeur van het World Wide Web Consortium aan het Massachusetts Institute of Technology (MIT), is de man achter de afkortingen URL (Uniform Resource Locator) en HTTP (Hypertext Transfer Protocol). Het WWW had twee belangrijke voordelen boven andere manieren van informatie-uitwisseling. Het was internationaal (webpagina's zijn overal vandaan te raadplegen) en door het HTML-formaat waren er geen ingewikkelde conversie-operaties tussen verschillende computerprogramma's meer nodig. Deze praktische functies van het WWW dreigen de afgelopen twee jaar ondergesneeuwd te raken door het grote aantal multimedia designers en commerciële bedrijven dat zich op het Web heeft gestort. Bij veel sites gaat design boven leesbaarheid en toeters en bellen boven informatie-overdracht.

Om die reden is Cari Burstein, een 22-jarige internetspecialist die bij Fujitsu in Californië werkt, de Any Browser Campagne begonnen. Uit ergernis over websites die alleen met browser X of Y te bekijken zijn, heeft ze een site gemaakt waarop ze pleit voor de toegankelijkheid van het World Wide Web.

Volgens Burstein moet toegankelijkheid voor alle browsers het uitgangspunt voor iedere ontwerper van websites zijn. Haar ontwerpprincipes zet ze in een handige HTML-gids uiteen. Ze raadt webdesigners aan om alleen gebruik te maken van HTML codes die door alle browsers begrepen kunnen worden. Zodra een browser op een stuk HTML stuit dat hij niet kan lezen, gaat er informatie verloren. Bursteins site trekt gemiddeld duizend bezoekers per dag, vertelt ze per e-mail. Ongeveer 1300 websites steunen de campagne, blijkt uit een lijst op de site. Burstein krijgt veel elektronische post van mensen die haar bedanken voor haar ontwerptips. Ze heeft ook een paar reacties van Internetters ontvangen die geërgerd menen dat mensen die niet voortdurend hun computer upgraden en de nieuwste browsers downloaden erop uit zijn de vooruitgang tegen te houden.

Het aardige van Bursteins campagne is dat ze probeert de 'browseroorlog' tussen Netscape en Microsoft te ontstijgen. De inzet is een leesbaar Web voor alle browsers en niet een voorkeur voor een bepaald merk software.

Campaign for a Non-Browser Specific WWW: www.anybrowser.org/campaign

(Foto: One Digital Day)

NRC Webpagina's
4 NOVEMBER 1997



Eerder verschenen in deze rubriek:

ISDN
(29 april 1997)
Dwarsverbanden in de media
(6 mei 1997)
Mörings webbronnen
(12 mei 1997)
Evangelisatie voor beslissers
(20 mei 1997)
Wachten op je eigen naam
(27 mei 1997)
Meelopers en verlaten huizen
(3 juni 1997)
Snel, sneller, snelst
(10 juni 1997)
Snelle inhaalrace voor vrouwen
(17 juni 1997)
De opmars van het duwen
(24 juni 1997)
In stilte groeien de wetten
(1 juli 1997)
Maak een wezen op het web
(8 juli 1997)
Een lief diertje op Mars
(15 juli 1997)
Overbodig boek over geldzaken
(22 juli 1997)
Ongewenste post
(29 juli 1997)
Helden van digitale revolutie
(5 augustus 1997)
Het nieuwe hacken
(12 augustus 1997)
Kunst in de computer
(19 augustus 1997)
Machine moet mens begrijpen
(26 augustus 1997)
Hardnekkige nepvirussen
(2 september 1997)
Chatten aan de Leestafel
(9 september 1997)
Hoe bewijsvast is de E-mail?
(16 september 1997)
Inheemse bewoners van het net
(23 september 1997)
Begraven tussen de bytes
(30 september 1997)
Alleen seks is volledig op Het Net
(7 oktober 1997)
De slag om de browser
(14 oktober 1997)
Smaak van het Internetpubliek
(21 oktober 1997)
Blokkeren van sites
(28 oktober 1997)


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)