U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    M E D I A  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORTE BERICHTEN  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

Evangelisatie voor beslissers
TOM ROODUIJN
Een modern soort ANWB voor de reiziger op de elektronische snelweg, zo zou je het initiatief kunnen omschrijven. Media Plaza wil het Nederlandse bedrijfsleven op weg helpen in de wereld van het Internet en heeft daartoe in de Utrechtse Jaarbeurs een technisch en architectonisch zeer geavanceerde ruimte betrokken.

De bezoeker passeert bij de entree een glazen brug met daaronder kleurrijke neonbuizen die de kabels naar cyberspace voorstellen. Deze brug symboliseert de overgang van de 'oude' naar de 'nieuwe wereld', legt directeur Vincent Everts uit.

ingang

De ingang van Media Plaza.

Het is de 'beslisser', zoals dat tegenwoordig heet, die Everts en zijn medewerkers hier willen binnenlokken. Volgens de directeur schort het in het zakenleven, zeker waar het veertigers en ouder betreft, aan feeling en belangstelling voor de mogelijkheden van de elektronische snelweg. Daar gaat Media Plaza wat aan doen. De ruimte is uitgedost als een combinatie van een vluchtcommandocentrum en een papierloos kantoor. Hoe verloopt een dag waarop een groep wordt klaargestoomd voor digitale toepassingen in de volgende eeuw?

Neem een groep beslissers uit pak weg de koeriersbranche, stelt Everts. Die worden eerst in de 'Shuttle' bijgepraat over de jongste ontwikkelingen in hun bedrijfstak aan de hand van voorbeelden op Internet. Een 'piloot' surft langs sites van mondiaal opererende koeriersbedrijven en spiegelt de voordelen voor op basis van een door de redactie voorbereid programma. Internet deed binnen korte tijd, zo blijkt uit de op het scherm getoonde voorbeelden, niet alleen de efficiëntie van de bedrijfsvoering drastisch toenemen, maar ook de omzet - mede dankzij de spectaculair gedaalde telefoonkosten.

Vervolgens worden de beslissers genood om in de 'Arcade', een futuristisch geïllumineerde en ingerichte ruimte, achter de batterij beeldschermen plaats te nemen. Hier kunnen zij kennis maken ,,met toepassingen waarmee ze zelf aan de slag gaan''. Het citaat is afkomstig van een door Media Plaza in het leven geroepen voorlichtings-site. Evenals het volgende: ,,Media Plaza helpt ook door bezoekers te voorzien van een concreet stappenplan en achtergrondinformatie, gericht op hun situatie. Zodat u direct na uw bezoek aan de slag kan met het ontplooien van initiatieven.''

Wie zich in Media Plaza heeft laten overtuigen van de noodzaak om zich op Internet te nestelen, krijgt een lijst met Internet-service-bedrijven als ontwerpbureaus, providers en technische diensten. Voor de initiatiefnemers van Media Plaza - waaronder PTT Telecom, de Jaarbeurs Utrecht, Philips en NS Telecom - snijdt het mes aan twee kanten: zij spinnen garen bij de circa 9.000 gulden die een dagje Internet-evangelisatie een groepje van circa 18 mensen kost en het merendeel krijgt ook revenuen uit de 'initiatieven' die de cursisten vervolgens, gericht op hun situatie, 'ontplooien'.

Het kameleontische ontwerp van architectenbureau Sander is imponerend, de geestdrift van de initiatiefnemers werkt aanstekelijk. Tot en met de toiletvloer is de ruimte van het project voorzien van beeldschermen. In het paviljoen wordt de geïnteresseerde leek niet geconfronteerd met technologische futurologie, maar concreet met de mogelijkheden van nu. Als het voor een bedrijf nuttig is om zich te prepareren op het Internet- en Intranet-era, dan biedt Media Plaza daartoe aantrekkelijke faciliteiten.

De doelstelling is dat ten minste de helft van de bezoekende bedrijven een Internet-activiteit begint. Het project sluit naadloos aan op het beleid van minister Weijers van Economische Zaken, dat beoogt het Nederlandse bedrijfsleven massaal op de elektronische snelweg aan te sluiten. De minister van EZ, dat mede-initiator en -financier is van Media Plaza, verricht morgen de openingshandeling. Over drie jaar hopen de initiatiefnemers hun doelstelling te hebben bereikt en zal het paviljoen weer worden afgebroken.

NRC Webpagina's
20 MEI 1997


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)