M E D I A
|
NIEUWSSELECTIE
|
Smaak van het Internetpubliek
MARIE-JOSÉ KLAVER
Salon Magazine. Dat de vraag grote urgentie bezit, was voor alle deelnemers duidelijk. Er verschijnen steeds meer kranten op het Net die niet gebaseerd zijn op een papieren editie. Veel van deze publicaties trekken grote aantallen lezers omdat ze precies inspelen op de wensen van het Internetpubliek. Hoofdredacties en uitgevers die te lang aarzelen of niet bereid zijn te investeren in de online versie van hun krant dreigen de boot te missen en een steeds groter deel van hun lezerspubliek en advertentie-inkomsten kwijt te raken aan bedrijven die zich tot voor kort nooit met het maken van kranten bezig hebben gehouden, was de teneur van Beyond the Printed Word. Een voorbeeld van zo'n geslaagde 'nieuwe' krant was op de conferentie aanwezig. De Griekse Costas Georgiadis begon vorig jaar de digitale krant Sportline, een Griekstalige Internetpublicatie die op de dag van opening al bijna tienduizend bezoekers trok. Bijna een jaar later wordt Sportline elke dag door 62.000 mensen bezocht. Ter vergelijking: het grootste Griekse dagblad heeft een oplage van ongeveer 80.000 exemplaren. Georgiadis' bedrijf verzorgt nu ook de website van de Olympische Spelen in Athene in 2004, wat de komende jaren vele miljoenen aan advertentie-inkomsten zal opleveren. Andere voorbeelden van geslaagde webkranten zonder printequivalent zijn CNET, Wired News en Salon Magazine. Ze trekken genoeg bezoekers om zichzelf te kunnen bekostigen uit advertentie-inkomsten of hebben rijke sponsors. Het is niet moeilijk om een krant op het World Wide Web te maken. Het enige wat je nodig hebt, is een aantal technici en een aantal journalisten die de wensen van Internetgebruikers kennen. Uit verschillende onderzoeken die de laatste jaren zijn gehouden, komt naar voren dat lezers op Internet vooral behoefte hebben aan actueel nieuws, sport, computer- en technologienieuws en regionale informatie. Het zijn juist die voorkeuren waar bovengenoemde nieuwssites op inspelen. De meeste Internetedities van papieren kranten leiden een kwijnend bestaan, met name door gebrek aan geld en visie. Een onderzoek van Marsha Stoltman van het journalistentijdschrift Editor & Publisher onder ruim 200 Noord-Amerikaanse uitgevers laat zien dat de gemiddelde online redactie niet groter is dan vier personen. Wel succesvol zijn de online edities die over voldoende budget en personeel beschikken. De Britse Telegraph bijvoorbeeld heeft een paar miljoen pond gestoken in het opzetten van een website. Daarnaast zijn er genoeg journalisten op de webredactie om de site met 'original content', dat wil zeggen artikelen en informatie die niet uit de papieren krant afkomstig is, te vullen. De Electric Telegraph bevat maar liefst vier extra bijlagen die de papieren Telegraph niet heeft. Met deze bijlagen, o.a. een studenten en een Internet magazine, richt de Telegraph zich op het jonge lezerspubliek, een groep die minder geneigd is een krant te lezen dan de generatie van hun ouders. Internet is een uitstekend medium om jonge lezers, was de heersende mening op de conferentie, die zich door traditionele kranten doorgaans niet aangesproken voelen, te bereiken. Dat dit noodzakelijk is, blijkt uit de teruglopende aantallen jonge abonnees waar alle kranten sinds jaar en dag mee te kampen hebben.
|
NRC Webpagina's
21 OKTOBER 1997
ISDN
|
Bovenkant pagina |