U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    M E D I A  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORTE BERICHTEN  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

Smaak van het Internetpubliek

MARIE-JOSÉ KLAVER
Wat is het geheim van een succesvolle elektronische krant? Over deze vraag bogen zich eind vorige week ongeveer 20 sprekers en 200 deelnemers uit de Verenigde Staten, Zuid-Amerika, Europa en Azië op de conferentie Beyond the Printed Word in de RAI in Amsterdam. Uit de verschillende presentaties van online redacteuren en uitgevers bleek dat er geen eenduidige succesformule voor Internetkranten bestaat. Wat voor de ene krant werkt, werkt voor de andere niet.

Salon Magazine

Salon Magazine.

Dat de vraag grote urgentie bezit, was voor alle deelnemers duidelijk. Er verschijnen steeds meer kranten op het Net die niet gebaseerd zijn op een papieren editie. Veel van deze publicaties trekken grote aantallen lezers omdat ze precies inspelen op de wensen van het Internetpubliek. Hoofdredacties en uitgevers die te lang aarzelen of niet bereid zijn te investeren in de online versie van hun krant dreigen de boot te missen en een steeds groter deel van hun lezerspubliek en advertentie-inkomsten kwijt te raken aan bedrijven die zich tot voor kort nooit met het maken van kranten bezig hebben gehouden, was de teneur van Beyond the Printed Word.

Een voorbeeld van zo'n geslaagde 'nieuwe' krant was op de conferentie aanwezig. De Griekse Costas Georgiadis begon vorig jaar de digitale krant Sportline, een Griekstalige Internetpublicatie die op de dag van opening al bijna tienduizend bezoekers trok. Bijna een jaar later wordt Sportline elke dag door 62.000 mensen bezocht. Ter vergelijking: het grootste Griekse dagblad heeft een oplage van ongeveer 80.000 exemplaren. Georgiadis' bedrijf verzorgt nu ook de website van de Olympische Spelen in Athene in 2004, wat de komende jaren vele miljoenen aan advertentie-inkomsten zal opleveren. Andere voorbeelden van geslaagde webkranten zonder printequivalent zijn CNET, Wired News en Salon Magazine. Ze trekken genoeg bezoekers om zichzelf te kunnen bekostigen uit advertentie-inkomsten of hebben rijke sponsors.

Het is niet moeilijk om een krant op het World Wide Web te maken. Het enige wat je nodig hebt, is een aantal technici en een aantal journalisten die de wensen van Internetgebruikers kennen. Uit verschillende onderzoeken die de laatste jaren zijn gehouden, komt naar voren dat lezers op Internet vooral behoefte hebben aan actueel nieuws, sport, computer- en technologienieuws en regionale informatie. Het zijn juist die voorkeuren waar bovengenoemde nieuwssites op inspelen.

De meeste Internetedities van papieren kranten leiden een kwijnend bestaan, met name door gebrek aan geld en visie. Een onderzoek van Marsha Stoltman van het journalistentijdschrift Editor & Publisher onder ruim 200 Noord-Amerikaanse uitgevers laat zien dat de gemiddelde online redactie niet groter is dan vier personen.

Wel succesvol zijn de online edities die over voldoende budget en personeel beschikken. De Britse Telegraph bijvoorbeeld heeft een paar miljoen pond gestoken in het opzetten van een website. Daarnaast zijn er genoeg journalisten op de webredactie om de site met 'original content', dat wil zeggen artikelen en informatie die niet uit de papieren krant afkomstig is, te vullen. De Electric Telegraph bevat maar liefst vier extra bijlagen die de papieren Telegraph niet heeft. Met deze bijlagen, o.a. een studenten en een Internet magazine, richt de Telegraph zich op het jonge lezerspubliek, een groep die minder geneigd is een krant te lezen dan de generatie van hun ouders. Internet is een uitstekend medium om jonge lezers, was de heersende mening op de conferentie, die zich door traditionele kranten doorgaans niet aangesproken voelen, te bereiken. Dat dit noodzakelijk is, blijkt uit de teruglopende aantallen jonge abonnees waar alle kranten sinds jaar en dag mee te kampen hebben.

CNet

Wired News

Salon Magazine

Telegraph

Sportline

NRC Webpagina's
21 OKTOBER 1997



Eerder verschenen in deze rubriek:

ISDN
(29 april 1997)
Dwarsverbanden in de media
(6 mei 1997)
Mörings webbronnen
(12 mei 1997)
Evangelisatie voor beslissers
(20 mei 1997)
Wachten op je eigen naam
(27 mei 1997)
Meelopers en verlaten huizen
(3 juni 1997)
Snel, sneller, snelst
(10 juni 1997)
Snelle inhaalrace voor vrouwen
(17 juni 1997)
De opmars van het duwen
(24 juni 1997)
In stilte groeien de wetten
(1 juli 1997)
Maak een wezen op het web
(8 juli 1997)
Een lief diertje op Mars
(15 juli 1997)
Overbodig boek over geldzaken
(22 juli 1997)
Ongewenste post
(29 juli 1997)
Helden van digitale revolutie
(5 augustus 1997)
Het nieuwe hacken
(12 augustus 1997)
Kunst in de computer
(19 augustus 1997)
Machine moet mens begrijpen
(26 augustus 1997)
Hardnekkige nepvirussen
(2 september 1997)
Chatten aan de Leestafel
(9 september 1997)
Hoe bewijsvast is de E-mail?
(16 september 1997)
Inheemse bewoners van het net
(23 september 1997)
Begraven tussen de bytes
(30 september 1997)
Alleen seks is volledig op Het Net
(7 oktober 1997)
De slag om de browser
(14 oktober 1997)


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)