U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    M E D I A  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORTE BERICHTEN  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

Ongewenste post

MARIE-JOSÉ KLAVER
Het is niet ongebruikelijk om na een vakantie van een week of twee een overvolle elektronische postbus aan te treffen met berichten van onbekende herkomst, ofwel spam, ongewenste commerciële e-mail die naar duizenden Internet gebruikers tegelijk wordt gestuurd. Het aantal junkmailers lijkt evenredig te stijgen met het aantal Internetgebruikers.

Spam, vernoemd naar ingeblikte ham (in Nederland bekend onder de naam Smac), is geen nieuw verschijnsel. Zodra Internet een markt van betekenis begon te vormen, werden direct marketeers en adverteerders actief.

CAUCE

In 1994 haalden twee advocaten uit Arizona, Laurence Canter en Martha Siegel, de woede van de Internetgemeenschap op hun hals door in duizenden nieuwsgroepen te adverteren voor een loterijformulier waarmee een verblijfsvergunning voor de Verenigde Staten verkregen kan worden. Canter werd onlangs vanwege deze affaire uit de balie gezet.

,,Do you have a webpage that's just sitting there? The WebSeek Promotion Spider puts your pages on the TOP of the Search Engines'', luidt een van de vele junkmails die dagelijks aan honderdduizenden gebruikers worden gestuurd. Ook populair onder de bulkmailers is software, porno en databases met e-mail adressen (metaspam).

De meeste Internetgebruikers en -aanbieders storen zich mateloos aan spam.

Er is bijna niemand die het niet ontvangt. Spam zorgt voor veel overlast.

Onlangs veroorzaakte een spammer zoveel dataverkeer op de computers van AT&T's Internetaanbieder Worldnet dat de meer dan 900.000 klanten dagenlang hinder ondervinden bij het ophalen van hun e-mail.

Spam is een redelijk goedkoop middel om te adverteren. Iedereen met een modem en een inbelaccount kan een lijst van met e-mail adressen aanleggen of kopen en ongelimiteerd mail versturen.

Je kunt het ook uitbesteden. Het bedrijf Cyber Promotions uit Pennsylvania rekent 149 dollar voor een vijfregelige advertentie en stuurt deze naar bijna een miljoen gebruikers. Cyberlink Systems, een ander bedrijf dat doet in bulk e-mail, heeft een programma ontwikkeld waarmee iedere PC-bezitter kan spammen. Extractor Pro haalt e-mail adressen uit nieuwsgroepen en websites. Kopers krijgen een online cursus aangeboden om te leren spammen.

Internetgebruikers kost het ophalen en verwijderen van spam veel tijd en geld. De meeste grote providers hebben speciaal personeel aangesteld om klachten over misbruik van het Net te behandelen.

Meestal is er niet veel te doen tegen spam. De daders maken over het algemeen gebruik van een valse afzender.

In Nevada werd deze maand de eerste wet tegen spam aangenomen.

Internetgebruikers hebben kritisch op deze wet gereageerd. Deze wet verplicht massamailers tot het aanbieden van een procedure om van de bulk mailinglijst af te komen. Spammers die niet meewerken worden niet vervolgd. Veel spam begint nu met de mededeling ,,if you would like to be removed from our list, please send an email to remove@worldwidepromo.com with 'remove' in the subject line.''

Sceptici zijn bang dat het adres van iedereen die reageert in een database terechtkomt en weer voor spam misbruikt wordt. Immers iedereen die terugmailt, laat zien dat hij een werkend e-mail adres heeft.

De Coalition Against Unsolicited Commercial Email (CAUCE) probeert politici ervan te overtuigen dat er effectieve wetgeving tegen spam moet komen. Zij pleiten voor uitbreiding van de wet ter bescherming van telefoonabonnees die bijvoorbeeld ongevraagde commerciële faxen verbiedt. Met succes. Het Amerikaanse congres buigt zich over een wetsvoorstel dat, gebaseerd op de Telephone Consumer Protection Act uit 1991, een eind aan spam moet maken. Of een nationale wet echt effect heeft op het grensoverschrijdende Internet staat nog te bezien.

(www.cauce.org)

NRC Webpagina's
29 JULI 1997



Eerder verschenen in deze rubriek:

ISDN
(29 april 1997)
Dwarsverbanden in de media
(6 mei 1997)
Mörings webbronnen
(12 mei 1997)
Evangelisatie voor beslissers
(20 mei 1997)
Wachten op je eigen naam
(27 mei 1997)
Meelopers en verlaten huizen
(3 juni 1997)
Snel, sneller, snelst
(10 juni 1997)
Snelle inhaalrace voor vrouwen
(17 juni 1997)
De opmars van het duwen
(24 juni 1997)
In stilte groeien de wetten
(1 juli 1997)
Maak een wezen op het web
(8 juli 1997)
Een lief diertje op Mars
(15 juli 1997)
Overbodig boek over geldzaken
(22 juli 1997)

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)