Alitalia
'De KLM doet het nog een keer'
(22 september 2000)
"Opnieuw een scheiding voor de KLM. Zo brengt La Repubblica het nieuws,
weggestopt op pagina 35. Alitalia-woordvoerder Enrico Lepri liet
vanmorgen telefonisch weten dat zijn bedrijf "geen enkel commentaar"
heeft, maar voor La Repubblica is dit een kans voor een aantal steken
onder water.
Alitalia weigert KLM te betalen
(1 augustus 2000)
Alitalia is niet van plan om de 220 miljoen gulden terug te betalen die de KLM aan
leningen aan de Italiaanse luchtvaartmaatschappij had verstrekt tijdens
de inmiddels afgebroken fusiebesprekingen.
Rome boos op KLM
(10 juni 2000)
Het nieuws dat KLM en British Airways aan het praten zijn over samenwerking heeft bij Alitalia en in Italiaanse regeringskringen geïrriteerde en boze reacties losgemaakt.
KLM moet straks vooral Nederlands lijken
(8 juni 2000)
Een fusie tussen KLM en British Airways heeft nog veel politieke en juridische hindernissen te overwinnen. Maar de Europese maatstaven om luchtvaartfusies te beoordelen zijn verouderd.
'Breuk KLM en Alitalia niet te lijmen'
(31 mei 2000)
De president van de Italiaanse staatshoudstermaatschappij Iri, die de luchtvaartmaatschappij Alitalia controleert, ziet geen ruimte meer om de breuk met KLM te lijmen, maar begrijpt nog steeds niet waarom KLM de samenwerking heeft opgezegd.
Kabinet Italië behoudt hoop op KLM-Alitalia
(25 mei 2000)
Het Italiaanse kabinet hoopt ,,dat KLM terugkomt op zijn besluit'' om de alliantie met Alitalia te verbreken. Volgens minister van Industrie Enrico Letta bestaan er nog steeds ,,vooruitzichten op het heraanknopen'' van de banden.
KLM bereid om flink in te leveren
(18 mei 2000)
KLM heeft inmiddels heel wat mislukte relaties achter de rug. Het zal toch niet aan de nationale trots zelf liggen? President Leo van Wijk stelt in elk geval zijn eisen tijdens een volgende kennismaking bij.
Breuk KLM en Alitalia door machtsstrijd
(16 mei 2000)
Bij het besluit van KLM om de alliantie met Alitalia te verbreken, heeft onenigheid over de onderlinge machtsverhoudingen na een fusie de doorslag gegeven.
Een ordinaire machtsstrijd
(16 mei 2000)
Waarom liep het mis tussen KLM en Alitalia? Was het het gedonder over het Milanese vliegveld Malpensa of de trage privatisering van Alitalia, zoals KLM beweert? Of was er meer aan de hand? Een machtsstrijd leidde uiteindelijk tot de definitieve breuk. Een reconstructie.
'KLM tegen overname door Alitalia'
(11 mei 2000)
De alliantie tussen KLM en Alitalia is stukgelopen op een fusievoorstel van Alitalia dat in feite neerkwam op een overnamepoging. KLM vond dat onaanvaardbaar.
Netelenbos: breuk met Alitalia helen
(10 mei 2000)
Minister Netelenbos (Verkeer) wil graag dat KLM en Alitalia opnieuw gaan onderhandelen over de afgeketste alliantie. Volgens de minister stelt ook de Italiaanse regering zich op dat standpunt.
Boos Alitalia weigert KLM terugbetaling
(3 mei 2000)
KLM hoeft voorlopig niet te rekenen op restitutie van de 100 miljoen euro die de luchtvaartmaatschappij ex-partner Alitalia heeft betaald als bijdrage aan de ontwikkeling van het Milanese vliegveld Malpensa.
'KLM wilde partner Alitalia absorberen'
(1 mei 2000)
Veel Italianen geloven niet dat de aanhoudende onzekerheid over het Milanese vliegveld Malpensa de werkelijke reden is geweest voor de KLM om de alliantie met Alitalia te verbreken. Ministers en vakbondsleiders zeggen dat de KLM haar Italiaanse partner wilde overnemen.
KLM staakt alliantie met Alitalia
(29 april 2000)
KLM heeft de alliantie met de Italiaanse luchtvaartmaatschappij Alitalia na anderhalf jaar verbroken. Reden is de onzekerheid rondom het vliegveld Malpensa en vertraging bij de privatisering van Alitalia.
KLM na breuk terug bij af
(29 april 2000)
Het geduld bij KLM was op. Na anderhalf jaar praten en drie keer uitstel is de alliantie met Alitalia afgebroken. ,,We moeten op zoek naar een andere partner'', zei bestuursvoorzitter Leo van Wijk.
Dramatisch jaar voor Alitalia
(29 april 2000)
In Rome is de breuk met KLM hard aangekomen. Alitalia zit in financiële problemen en zal moeite hebben KLM terug te betalen.
Stagnatie rond KLM en Alitalia
(21 april 2000)
De KLM vindt de situatie rondom het Milanese vliegveld Malpensa onbevredigend en onvoldoende helder om verdere stappen te kunnen zetten in de samenwerking met het Italiaanse Alitalia.
KLM ontkent druk op Alitalia
(5 april 2000)
De KLM ontkent berichten in de Italiaanse pers dat er sterke druk wordt uitgeoefend op partner Alitalia om tot een fusie te komen. ,,Dat is niet het geval,'' zei een woordvoerder vanmorgen telefonisch. Alitalia heeft in een kort communiqué gepreciseerd dat een fusie een van de mogelijkheden is die op tafel liggen in de gesprekken met de KLM.
'KLM zet Alitalia onder druk'
(4 april 2000)
De KLM zet volgens het Italiaanse financiële dagblad Il Sole 24 Ore haar partner Alitalia onder grote druk om snel tot een fusie te komen. De KLM was rond het middaguur nog bezig met het formuleren van een reactie op dit bericht.
Klacht bij EU om Malpensa
(18 maart 2000)
Twaalf Europese luchtvaartmaatschappijen hebben bij de Europese Commissie een klacht ingediend tegen het besluit van de Italiaanse minister van Transport Bersani om vanaf 20 april een aanzienlijk aantal vluchten over te plaatsen van het gemakkelijk bereikbare Milanese vliegveld Linate naar de nieuwe luchthaven Malpensa. De protesterende luchtvaartmaatschapijen, die liever op Linate blijven vliegen, voelen zich door de nieuwe maatregel gediscrimineerd en menen dat de nieuwe maatregelen de Italiaanse luchtvaartmaatschappij Alitalia bevoordelen.
KLM 'tevreden' met compromis over Malpensa
(6 maart 2000)
De Milanese luchthaven Malpensa, sleutelelement in de alliantie tussen Alitalia en KLM, moet volgens een decreet van de Italiaanse minister van Transport kunnen uitgroeien tot een hub, een overstapcentrum, maar niet in die mate die de twee maatschappijen hadden gewild.
Akkoord over beperking lawaai bij Malpensa
(2 maart 2000)
Investeringen van bijna 400 miljoen gulden moeten de geluidsoverlast rondom het Milanese vliegveld Malpensa beperken en het mogelijk maken dat deze luchthaven beter gaat functioneren als hub. Maar buitenlandse maatschappijen vinden de tijd te kort om de nieuwe situatie al aan het eind van deze maand te laten ingaan.
Proefperiode voor Malpensa
(26 februari 2000)
De Italiaanse minister van Transport verwacht eind volgende week zijn decreet voor de Milanese luchthaven Malpensa gereed te hebben. Daarna zal in een proefperiode van drie tot zes maanden worden onderzocht of de maatregelen het gewenste effect hebben, bijvoorbeeld op het gebied van geluidsoverlast.
'Malpensa krijgt minder verbindingen'
(25 februari 2000)
Het Milanese vliegveld Malpensa, een centraal element in de samenwerkingsplannen tussen KLM en Alitalia, zal volgens de Italiaanse pers minder verbindingen krijgen dan aanvankelijk de bedoeling was van de twee luchtvaartmaatschappijen. De minister van Transport, Pierluigi Bersani, zou vandaag zijn plannen voor Malpensa presenteren in het kabinetsberaad. Rondom het middaguur waren de details daarvan nog niet bekend. Italiaanse kranten schreven vanmorgen dat Bersani minder vluchten wil overplaatsen van het kleinere, makkelijker bereikbare Milanese vliegveld Linate naar Malpensa dan aanvankelijk was voorzien.
Akkoord KLM met Air Europa
(18 december 1999)
KLM/Alitalia gaat met de Spaanse luchtvaartmaatschappij Air Europa de mogelijkheden onderzoeken om intensief samen te werken. De drie maatschappijen hebben hiervoor gisteren een principeakkoord getekend.
Fiat Brussel voor alliantie KLM met Alitalia
(12 augustus 1999)
De Europese Commissie heeft gisteren het groene licht gegeven voor de alliantie KLM-Alitalia in ruil voor de belofte van beide partners geen monopolie uit te oefenen op vluchten tussen Amsterdam en Rome/Milaan. De partners zullen een stapje terug doen op de routes tussen Nederland en Italië - tot maximaal 40 procent van het totaal aantal vluchten - zodat de concurrentie er in aanleg meer kansen en landingsrechten krijgt.
Muurbloempje KLM nu bijna getrouwd
(31 juli 2000)
Niet de grootte, maar de kwaliteit van een alliantie is volgens KLM-topman Leo van Wijk bepalend voor succes in de luchtvaart. De KLM zet wat dat laatste betreft de trend en sloot met Europese partner Alitalia een uniek akkoord.
'Bijna-fusie' tussen KLM en Alitalia
(30 juli 2000)
KLM en Alitalia gaan per 1 november hun samenwerking voor het passagiers- en vrachtverkeer zodanig versterken dat er in feite een geïntegreerd bedrijf KLM-Alitalia ontstaat. Daarvan wordt een synergievoordeel van 800 miljoen gulden per jaar verwacht.