KLM bereid om flink in te leveren
Door onze redacteuren ESTHER ROSENBERG en ERIK VAN DER WALLE
AMSTELVEEN, 18 MEI. KLM heeft inmiddels heel wat mislukte relaties achter de rug. Het zal toch
niet aan de nationale trots zelf liggen? President Leo van Wijk stelt in elk
geval zijn eisen tijdens een volgende kennismaking bij.
Na drie mislukte huwelijken in acht jaar is een kritische blik in de spiegel
wel het minste wat je kan verwachten. Heb ik het allemaal wel goed gedaan
of lag het altijd aan de ander? Bij KLM heeft de kritische zelfanalyse in
elk geval tot nieuwe inzichten geleid. Hoewel de scheiding met Alitalia nauwelijks
een maand oud is had president Leo van Wijk van KLM zijn conclusies gisteren
al klaar. De Nederlandse maatschappij is alleen nog maar geïnteresseerd
in een volledige fusie en een minderheidsbelang vormt voor KLM dan plotseling
geen probleem meer. ,,Het zou onverstandig zijn om die optie uit te sluiten'',
zei Van Wijk gisterochtend achteloos tijdens een toelichting op de jaarcijfers.
Dat klonk enkele jaren geleden wel anders, bijvoorbeeld toen in 1992 British
Airways en KLM aan elkaar snuffelden. Destijds was het logisch dat de identiteit
van KLM 'onverkort gehandhaafd' zou blijven. Het grootste struikelblok in
de onderhandelingen met British Airways was dan ook de zeggenschap binnen
de beoogde holding. KLM wilde een min of meer gelijkwaardige verhouding zien
van 60-40 ten voordele van British Airways, maar de Britten namen met minder
dan 70 procent geen genoegen. De fusiegesprekken strandden.
Een jaar later kondigt KLM de viervoudige fusie Alcazar aan, met SAS, Swissair
en Austrian Airlines. Alcazar strandde. Dit keer was de keuze van de Amerikaanse
partner de hinderpaal: zowel Swissair (Delta) als KLM (Northwest) hield vast
aan hun bestaande alliantie.
De samenwerking met Alitalia, aangekondigd in 1997, begon aanvankelijk
als een alliantie, maar het was volgens Van Wijk van het begin af aan duidelijk
dat een volwaardige fusie het einddoel was. ,,Misschien heb ik dat niet direct
zo gezegd, maar op sommige momenten kan je nu eenmaal niet alles zeggen'',
zo benadrukte hij zijn consequente lijn. Op basis van gelijkwaardigheid heette
het in eerste instantie, maar Alitalia bleek later een meerderheidsbelang
te eisen. KLM nam vorige maand afscheid van de Italiaanse maatschappij.
Nu, na het afbreken van de alliantie met Alitalia is KLM naarstig op zoek
naar een nieuwe Europese partner. Een mooi moment dus voor een zelfanalyse,
vond Van Wijk gisteren ook. De grootte van de maatschappij speelt een rol,
verklaarde Van Wijk. Als intercontinentale vervoerder met een kleine thuismarkt
gaat voor KLM het verhaal op van het tafellaken en het servet. ,,De grote
maatschappijen maken de dienst uit, de kleine worden opgeslokt. Als middelgrote
maatschappij ben je afhankelijk van de ontwikkelingen in de industrie. Ik
kan me ook een idealere situatie voorstellen, maar zo zijn nu eenmaal de feiten.''
,,We zijn misschien te vroeg geweest'', analyseerde Van Wijk verder. ,,Het
aangaan van een fusie brengt enorme complicaties met zich mee. Een volwaardige
fusie zou de eerste geweest zijn in Europa, een belangrijke stap voorwaarts.''
Ondanks de drie blauwtjes is de fusiedrift van KLM alleen maar groter geworden,
hoewel een volledige fusie in de luchtvaart (nationale belangen, bilaterale
verdragen) bijzonder complex is. Toch is een fusie noodzakelijk, aldus Van
Wijk, om de nodige kostenbesparingen te realiseren. Daar kan geen bezuinigingsoperatie
tegenop. Dat is wat KLM van de beslommeringen met de Italianen geleerd heeft.
De joint ventures, waarin de Italiaanse en Nederlandse werknemers samenwerkten,
maar aan het eind van de dag aan hun eigen baas verantwoording aflegden, kostten
KLM alleen maar geld, in plaats dat het wat opleverde. ,,We hadden geen zin
meer aan de verliezen van Alitalia mee te betalen'', zei Van Wijk.
Het is een lang en hard leerproces geweest. Enkele jaren geleden zat KLM
in een betere positie om te onderhandelen. Met een lage beurswaarde en een
bedrijfsresultaat dat voor het tweede achtereenvolgende jaar is gehalveerd
is de uitgangspositie heel wat zwakker geworden. Geen wonder dat Van Wijk
zijn eisen bij de volgende fusiebesprekingen moet bijstellen en genoegen neemt
met een minderheidsbelang.
Toch ziet Van Wijk zijn bedrijf als een interessante partner, hij noemt
de positie van KLM op Schiphol, waar de komende jaren een beperkte groei van
het aantal vluchten mogelijk is. Een knipoog naar British Airways, dat vast
is komen te zitten op Heathrow. Van Wijk wilde over de huidige contacten weinig
meer zeggen dan dat hij voor het eind van het jaar een nieuwe partner hoopt
te presenteren.
Aan één ding ligt het mislukken van de relaties zeker niet,
zo betoogde de topman van KLM gisteren licht geïrriteerd. Aan de betrouwbaarheid
van de maatschappij, hoewel de Italianen al weken hete tranen huilen over
de scheiding. ,,Ik heb hun voldoende signalen gegeven. We doen wat we zeggen
en niet: we zeggen het wel maar we doen het toch niet.''
Beleggers lijken weinig vertrouwen te hebben in de Europese strategie van
KLM. De beurskoers kreeg gisteren eerst nog een positieve stimulans door de
meevallende kwartaalcijfers, maar toen concrete samenwerkingsplannen uitbleven
kreeg de toch al lage beurskoers nog een tik. En dat is wat KLM nu net niet
kan gebruiken.