Fiat Brussel voor alliantie KLM met Alitalia
Door een onzer redacteuren
ROTTERDAM, 12 AUG. De Europese Commissie heeft gisteren het groene licht gegeven voor de alliantie
KLM-Alitalia in ruil voor de belofte van beide partners geen monopolie uit
te oefenen op vluchten tussen Amsterdam en Rome/Milaan. De partners zullen
een stapje terug doen op de routes tussen Nederland en Italië - tot maximaal
40 procent van het totaal aantal vluchten - zodat de concurrentie er in aanleg
meer kansen en landingsrechten krijgt.
Op dit moment zijn KLM en Alitalia de enige twee maatschappijen die vluchten
uitvoeren op de routes Amsterdam-Rome en Amsterdam-Milaan. Per 1 november
gaan beide bedrijven feitelijk opereren als één vliegbedrijf
dat dan het monopolie op beide routes zou krijgen. Om dat te voorkomen hebben
KLM en Alitalia Brussel toegezegd dat concurrenten in principe ruimte krijgen
voor maximaal vier dagelijkse retourvluchten op beide routes waaronder twee
op piekuren. Daarnaast beloven de Nederlandse en Italiaanse maatschappijen
nog andere maatregelen om de concurrentie op genoemde routes te stimuleren.
Zo krijgen luchtvaartmaatschappijen die routes van elders onderhouden de kans
na een tussenstop op een van de drie vliegvelden door te vliegen naar een
van de twee andere luchthavens. Het is overigens nog maar de vraag of andere
maatschappijen brood zien in de routes Amsterdam-Rome/Milaan.
KLM en Alitalia kondigden hun beoogde alliantie afgelopen november aan
om hun posities op de Europese en internationale routes te versterken en zich
te verdedigen tegenover concurrerende allianties. De KLM beheerst nu 8 procent
van het Europese luchtverkeer en Alitalia 7 procent, maar als alliantie mikken
zij voor de naaste toekomst op 20 procent. Hoewel beide maatschappijen geen
aandelenbelangen in elkaar nemen, zullen zij hun passagiers- en vrachtdiensten
integreren, hun verkoop- en reserveringssystemen delen, en hun frequent flier-programma's
combineren. ,,Alitalia en KLM zullen daardoor als één enkele
economische eenheid handelen'', aldus de Europese Commissie. Beide Europese
partners onderhouden verder co-sharing arrangementen (het vliegen onder een
gemeenschappelijk vluchtnummer) met het Amerikaanse Northwest Airlines. Daaraan
doet het eveneens Amerikaanse Continental binnenkort waarschijnlijk ook mee.