U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.

NIEUWS  TEGENSPRAAK  SUPPLEMENT  DOSSIERS  ARCHIEF  ADVERTENTIES   SERVICE


Dossier KLM

Nieuws

Achtergrond

British Airways

Alitalia

Northwest Airlines

Financieel

Links




Reacties

Fiat Brussel voor alliantie KLM met Alitalia

Door een onzer redacteuren
ROTTERDAM, 12 AUG. De Europese Commissie heeft gisteren het groene licht gegeven voor de alliantie KLM-Alitalia in ruil voor de belofte van beide partners geen monopolie uit te oefenen op vluchten tussen Amsterdam en Rome/Milaan. De partners zullen een stapje terug doen op de routes tussen Nederland en Italië - tot maximaal 40 procent van het totaal aantal vluchten - zodat de concurrentie er in aanleg meer kansen en landingsrechten krijgt.

Op dit moment zijn KLM en Alitalia de enige twee maatschappijen die vluchten uitvoeren op de routes Amsterdam-Rome en Amsterdam-Milaan. Per 1 november gaan beide bedrijven feitelijk opereren als één vliegbedrijf dat dan het monopolie op beide routes zou krijgen. Om dat te voorkomen hebben KLM en Alitalia Brussel toegezegd dat concurrenten in principe ruimte krijgen voor maximaal vier dagelijkse retourvluchten op beide routes waaronder twee op piekuren. Daarnaast beloven de Nederlandse en Italiaanse maatschappijen nog andere maatregelen om de concurrentie op genoemde routes te stimuleren. Zo krijgen luchtvaartmaatschappijen die routes van elders onderhouden de kans na een tussenstop op een van de drie vliegvelden door te vliegen naar een van de twee andere luchthavens. Het is overigens nog maar de vraag of andere maatschappijen brood zien in de routes Amsterdam-Rome/Milaan.

KLM en Alitalia kondigden hun beoogde alliantie afgelopen november aan om hun posities op de Europese en internationale routes te versterken en zich te verdedigen tegenover concurrerende allianties. De KLM beheerst nu 8 procent van het Europese luchtverkeer en Alitalia 7 procent, maar als alliantie mikken zij voor de naaste toekomst op 20 procent. Hoewel beide maatschappijen geen aandelenbelangen in elkaar nemen, zullen zij hun passagiers- en vrachtdiensten integreren, hun verkoop- en reserveringssystemen delen, en hun frequent flier-programma's combineren. ,,Alitalia en KLM zullen daardoor als één enkele economische eenheid handelen'', aldus de Europese Commissie. Beide Europese partners onderhouden verder co-sharing arrangementen (het vliegen onder een gemeenschappelijk vluchtnummer) met het Amerikaanse Northwest Airlines. Daaraan doet het eveneens Amerikaanse Continental binnenkort waarschijnlijk ook mee.

NRC Webpagina's
12 augustus 2000

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC Handelsblad