'KLM wilde partner Alitalia absorberen'
Door onze correspondent MARC LEIJENDEKKER
ROME, 1 MEI. Veel Italianen geloven niet dat de aanhoudende onzekerheid over het Milanese
vliegveld Malpensa de werkelijke reden is geweest voor de KLM om de alliantie
met Alitalia te verbreken. Ministers en vakbondsleiders zeggen dat de KLM
haar Italiaanse partner wilde overnemen.
,,De motiveringen die de KLM heeft aangevoerd om het akkoord te verbreken,
zijn gewoon niet geloofwaardig,'' zei Sergio d'Antoni, leider van de vakbond
Cisl. ,,Feit is dat de KLM dacht Alitalia te kunnen absorberen en ontdekte
dat ze moest integreren.''
Ministers en ex-ministers probeerden afgelopen weekeinde de verwijten van
KLM-topman Van Wijk onschadelijk te maken. Teveel onzekerheid rondom Malpensa?
Maar het kabinet heeft juist eindelijk de overheveling van een aantal vluchten
van Linate (dichter bij Milaan gelegen) naar Malpensa geregeld. Vertraging
bij de privatisering? ,,Een land dat niet te bang is geweest om in een vloek
en een zucht de telecommunicatie te privatiseren, is zeker niet bang om Alitalia
te privatiseren,'' zei minister van Transport Pierluigi Bersani.
,,Het is verbijsterend,'' zei zijn voorganger Tiziano Treu. ,,Het is een
donderslag bij heldere hemel.'' Hij vertelde dat ook Alitalia-topman Domenico
Cempella ,,erg verrast en behoorlijk geïrriteerd'' is. Alitalia was vanmorgen
(1 mei is een vrije dag in Italië) niet bereikbaar voor commentaar.
Volgens een reconstructie die kennelijk door ministeriële en Alitalia-woordvoerders
is verspreid, konden de KLM en Alitalia geen overeenstemming bereiken over
het relatieve gewicht van elke maatschappij bij een eventuele fusie, en wilde
de KLM in een gefuseerd bedrijf de controle hebben. Het ongeloof over de KLM-uitleg
dat onzekerheid over de toekomst van Malpensa de reden is om de alliantie
op te breken, wordt versterkt door het feit dat Italiaanse beleidsmakers op
veel niveaus met soortgelijke onzekerheden moeten werken en er daarbij vaak
van uitgaan dat voor de meeste problemen uiteindelijk een oplossing wordt
gevonden.
Minister van Openbare Werken Nerio Nesi en vakbondsleider Sergio Cofferati
hebben aangedrongen op een lijmpoging. Met zijn kritiek op de chaotische besluitvorming
zet Van Wijk vraagtekens bij de internationale geloofwaardigheid van Italië
als land, zei minister Nesi.
Maar minister Bersani en de staatsholding IRI, die 53 procent van de aandelen
Alitalia heeft, kijken al vooruit. Een optie zou zijn aan een nieuwe partner
(Air France en Swiss Air worden het meest genoemd) een minderheidsbelang te
verkopen. IRI liet weten dat de raad van bestuur donderdag bijeen komt ,,om
de situatie te bekijken en meteen een onderzoek naar nieuwe allianties te
beginnen.'' Morgen komt de raad van bestuur van Alitalia bijeen.