U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.

NIEUWS  TEGENSPRAAK  SUPPLEMENT  DOSSIERS  ARCHIEF  ADVERTENTIES   SERVICE


Dossier KLM

Nieuws

Achtergrond

British Airways

Alitalia

Northwest Airlines

Financieel

Links




Reacties

'KLM wilde partner Alitalia absorberen'

Door onze correspondent MARC LEIJENDEKKER
ROME, 1 MEI. Veel Italianen geloven niet dat de aanhoudende onzekerheid over het Milanese vliegveld Malpensa de werkelijke reden is geweest voor de KLM om de alliantie met Alitalia te verbreken. Ministers en vakbondsleiders zeggen dat de KLM haar Italiaanse partner wilde overnemen.

,,De motiveringen die de KLM heeft aangevoerd om het akkoord te verbreken, zijn gewoon niet geloofwaardig,'' zei Sergio d'Antoni, leider van de vakbond Cisl. ,,Feit is dat de KLM dacht Alitalia te kunnen absorberen en ontdekte dat ze moest integreren.''

Ministers en ex-ministers probeerden afgelopen weekeinde de verwijten van KLM-topman Van Wijk onschadelijk te maken. Teveel onzekerheid rondom Malpensa? Maar het kabinet heeft juist eindelijk de overheveling van een aantal vluchten van Linate (dichter bij Milaan gelegen) naar Malpensa geregeld. Vertraging bij de privatisering? ,,Een land dat niet te bang is geweest om in een vloek en een zucht de telecommunicatie te privatiseren, is zeker niet bang om Alitalia te privatiseren,'' zei minister van Transport Pierluigi Bersani.

,,Het is verbijsterend,'' zei zijn voorganger Tiziano Treu. ,,Het is een donderslag bij heldere hemel.'' Hij vertelde dat ook Alitalia-topman Domenico Cempella ,,erg verrast en behoorlijk geïrriteerd'' is. Alitalia was vanmorgen (1 mei is een vrije dag in Italië) niet bereikbaar voor commentaar.

Volgens een reconstructie die kennelijk door ministeriële en Alitalia-woordvoerders is verspreid, konden de KLM en Alitalia geen overeenstemming bereiken over het relatieve gewicht van elke maatschappij bij een eventuele fusie, en wilde de KLM in een gefuseerd bedrijf de controle hebben. Het ongeloof over de KLM-uitleg dat onzekerheid over de toekomst van Malpensa de reden is om de alliantie op te breken, wordt versterkt door het feit dat Italiaanse beleidsmakers op veel niveaus met soortgelijke onzekerheden moeten werken en er daarbij vaak van uitgaan dat voor de meeste problemen uiteindelijk een oplossing wordt gevonden.

Minister van Openbare Werken Nerio Nesi en vakbondsleider Sergio Cofferati hebben aangedrongen op een lijmpoging. Met zijn kritiek op de chaotische besluitvorming zet Van Wijk vraagtekens bij de internationale geloofwaardigheid van Italië als land, zei minister Nesi.

Maar minister Bersani en de staatsholding IRI, die 53 procent van de aandelen Alitalia heeft, kijken al vooruit. Een optie zou zijn aan een nieuwe partner (Air France en Swiss Air worden het meest genoemd) een minderheidsbelang te verkopen. IRI liet weten dat de raad van bestuur donderdag bijeen komt ,,om de situatie te bekijken en meteen een onderzoek naar nieuwe allianties te beginnen.'' Morgen komt de raad van bestuur van Alitalia bijeen.

NRC Webpagina's
1 mei 2000

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC Handelsblad