U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.

NIEUWS  TEGENSPRAAK  SUPPLEMENT  DOSSIERS  ARCHIEF  ADVERTENTIES   SERVICE


Dossier KLM

Nieuws

Achtergrond

British Airways

Alitalia

Northwest Airlines

Financieel

Links




Reacties

Proefperiode voor Malpensa

Door onze correspondent MARC LEIJENDEKKER
ROME, 26 FEBR. De Italiaanse minister van Transport verwacht eind volgende week zijn decreet voor de Milanese luchthaven Malpensa gereed te hebben. Daarna zal in een proefperiode van drie tot zes maanden worden onderzocht of de maatregelen het gewenste effect hebben, bijvoorbeeld op het gebied van geluidsoverlast.

Het Italiaanse kabinet heeft gisteren de plannen van minister Bersani besproken. Hij zei na afloop dat in ieder geval een aantal internationale vluchten uitgevoerd zal blijven worden vanaf het kleinere, makkelijker bereikbare vliegveld Linate. Bersani's voorstellen betekenen dat de KLM en Alitalia hun plannen voor Malpensa als overstapvliegveld, die uitgingen van verplaatsing van alle internationele vluchten naar Malpensa, moeten bijstellen. Volgens het oorspronkelijke plan zouden er minder dan twee miljoen passagiers op Linate blijven vliegen. Nu wordt gerekend op tussen de zes en zeven miljoen passagiers voor Linate.

,,Het plan voorziet in een stabielere en meer zekere rol voor Linate, maar dat nog altijd verenigbaar is met Malpensa's rol als nieuwe hub'', zei Bersani. Zijn plan kan ,,theoretisch'' leiden tot daling van het aantal vluchten op Malpensa. Dat functioneert nu al niet op de capaciteit die Alitalia en KLM voor ogen hadden.

De KLM had gevraagd om volledige duidelijkheid over de toekomst van Malpensa. Die blijft nog even uit. Bersani zei dat nachtvluchten verboden zullen worden op Malpensa, dat vliegtuigen met lawaaiige motoren geen landvergunning meer krijgen, en dat de aanvliegroutes iets zullen worden verlegd om de geluidsoverlast zoveel mogelijk te beperken. Het experiment duurt drie tot zes maanden.

NRC Webpagina's
26 februari 2000

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC Handelsblad