Nieuws
KLM rekent weer op Martinair
(17 maart 2001)
KLM doet een nieuwe poging
Martinair volledig in te lijven. Gezien de toegenomen concurrentie op
de vakantiemarkt zou Brussel nu minder moeilijk doen.
KLM overweegt BA-dochter Go over te nemen
(5 maart 2001)
KLM neemt binnen enkele weken een beslissing of het een bod doet op Go, de
dochteronderneming van British Airways die is gespecialiseerd in
goedkope vluchten.
Zakenman gispt KLM
(28 februari 2001)
Egbert Goldberg, van handelsfirma Gopa Trading, vloog al tijden niet meer in
de businessclass van luchtvaartmaatschappij KLM. De duurdere zitplaatsen
waren volgens hem vergelijkbaar met de economytickets bij concurrenten.
Studenten dagen KLM voor de rechter
(28 februari 2001)
Bijna veertig studenten van de KLM Luchtvaartschool (KLS) in Eelde, de
grootste pilotenopleiding van Nederland, eisen in een kort geding dat ze
na het behalen van hun examen een Europees vliegbrevet krijgen in
plaats van het oude nationale brevet waarvoor ze officieel worden
opgeleid.
KLM wil klacht indienen tegen steun Sabena
(27 februari 2001)
Vier luchtvaartmaatschappijen overwegen een klacht in te dienen bij de
Europese Commissie over de steun van de Belgische regering aan de
onderneming Sabena. KLM, British Airways, Lufthansa en SAS stellen dat
de steun van honderd miljoen euro (220 miljoen gulden) die de Belgische
regering aan de luchtvaartmaatschappij Sabena wil geven, in strijd is
met de Europese regels over overheidssteun aan bedrijven.
Geen type van help, mijn jurk wordt vies
(27 november 2000)
Eerst schepen, toen
vrachtwagens, nu vliegtuigen. Marike van Lier Lels is sinds 1 september
operationeel directeur van Schiphol. Portret van een zeebonk op het
droge.
'Nieuwe boetes voor Schiphol'
(8 november 2000)
Minister Netelenbos (Verkeer en Waterstaat) heeft gedreigd Schiphol een hogere
dwangsom op te leggen als de luchthaven weer de geluidsnormen
overtreedt. "Ik ben nog buitengewoon coulant geweest", aldus de minister
gisteren in de Tweede Kamer over de boete van 5 miljoen gulden waarmee
ze Schiphol onlangs confronteerde.
British Airways wil budgetdochter Go
verkopen
(6 november 2000)
De Britse luchtvaartmaatschappij British Airways (BA) wil zijn goedkope-
vluchtendochter Go verkopen. Dat heeft BA-directeur Rod Eddington
vanochtend gezegd bij de presentatie van onverwacht gunstige
winstcijfers en het voornemen hard te snijden in verlieslijdende routes.
Twist om boete Schiphol
(1 november 2000)
Coalitiegenoten VVD en PvdA hebben onenigheid over de boete die Schiphol heeft gekregen
voor het overschrijden van de geluidsnormen. VVD-fractievoorzitter
Dijkstal wil dat de boete wordt ingetrokken. Zijn PvdA-collega Melkert
is hier verbolgen over: "Dijkstal tast hiermee de publieke moraal aan"
zei hij vanochtend.
Miljard aan investeringen voor Schiphol
(1 november 2000)
Schiphol investeert de komende drie jaar bijna 1 miljard gulden in de aanleg van
een nieuwe pier, een geavanceerd vervoerssysteem voor reizigers en
uitbreiding van de infrastructuur op en rondom de luchthaven.
KLM publiceert cijfers voortijdig
(30 oktober 2000)
De KLM heeft in de eerste helft van zijn boekjaar 161 miljoen euro nettowinst
gemaakt. Dat is 55 procent meer dan de luchtvaartmaatschappij een jaar
eerder boekte (exclusief buitengewone baten). Dit blijkt uit cijfers die
het bedrijf vanochtend vervroegd heeft vrijgegeven.
Piloten dreigen KLM met proces
(28 oktober 2000)
Ruim honderd piloten die van de KLM-Luchtvaartschool (KLS) afkomen, dreigen hun
toekomstige werkgever met een rechtszaak. De piloten kunnen niet bij KLM
in dienst treden, hoewel ze bij hun opleiding wel een baangarantie
kregen.
'Het gaat niet om het geld'
(24 oktober 2000)
De kritiek op Schiphol zwelt
aan. Minister Netelenbos legde de luchthaven een boete van een half
miljoen gulden op.
Van Wijk bezorgd over Schiphol
(24 oktober 2000)
KLM-topman Leo van Wijk maakt zich ernstig zorgen over de toekomst van Schiphol. De
luchthaven vormt een vitale schakel in de plannen van KLM om met zijn
alliantiepartners een toonaangevende rol te blijven spelen in de
wereldluchtvaart, maar de achteruithollende kwaliteit en
betrouwbaarheid van Schiphol als luchthaven, waarover klanten openlijk
klagen, lokten bij Van Wijk een aantal ongekend felle reacties uit.
Schiphol overschrijdt geluidsnormen bij
Kaagbaan
(7 oktober 2000)
De luchthaven Schiphol heeft de geluidsnormen overschreden. In de aanvliegroute van
de Kaagbaan bij Nieuw-Vennep is de hoeveelheid overlast gistermorgen de
grens van het maximaal toelaatbare gepasseerd. Dat heeft een
woordvoerder van het ministerie van Verkeer en Waterstaat laten weten.
Moederliefde Martinair is over
(28 september 2000)
De liefde tussen KLM en dochter
Martinair is over. KLM heeft "pure kapitaalvernietiging" gepleegd, zegt
Martinair-directeur Van Bochove.
Fusie van KLM met BA mislukt
(22 september 2000)
De fusiebesprekingen tussen British Airways en KLM zijn gisteren
stukgelopen. Breekpunt na bijna vier maanden onderhandelen was de
Britse eis om zeggenschap te krijgen over het Nederlandse bedrijf.
Politiek begripvol over KLM
(22 september 2000)
Zowel minister Netelenbos (Verkeer en Waterstaat) als de grote fracties in de
Tweede Kamer hebben teleurgesteld gereageerd op de mislukking van de
fusiebesprekingen tussen de KLM en British Airways.