U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.

NIEUWS  TEGENSPRAAK  SUPPLEMENT  DOSSIERS  ARCHIEF  ADVERTENTIES   SERVICE


Dossier KLM

Nieuws

Achtergrond

British Airways

Alitalia

Northwest Airlines

Financieel

Links




Reacties

Snel fusie nodig

'KLM zet Alitalia onder druk'

Door onze correspondent MARC LEIJENDEKKER
ROME, 4 APRIL. De KLM zet volgens het Italiaanse financiële dagblad Il Sole 24 Ore haar partner Alitalia onder grote druk om snel tot een fusie te komen. De KLM was rond het middaguur nog bezig met het formuleren van een reactie op dit bericht.

Volgens de Italiaanse krant is de onzekerheid over de toekomst van het Milanese vliegveld Malpensa als hub voor KLM en Alitalia nog steeds een belangrijk probleem. Het verbreken van de samenwerkingsplannen zou nog veel meer moeilijkheden geven, omdat binnen Europa nauwelijks andere mogelijkheden voor schaalvergroting zichtbaar zijn.

De KLM zou daarom in een soort vlucht naar voren de opties voor een fusie die in het samenwerkingsplan lagen, willen concretiseren, op zeer korte termijn. De raad van bestuur van Alitalia is hierover ingelicht, schrijft Il Sole vanmorgen, en de Alitalia-top heeft er regelmatig over gesproken in recente andere ontmoetingen. Het blad noemt geen specifieke bronnen.

KLM-president Van Wijk heeft bij zijn tegenhanger Domenico Cempella aangedrongen op een fusie, schrijft Il Sole, om versneld de nog bestaande overlap tussen de twee luchtvaartmaatschappijen op te heffen en de bedrijfsvoering efficiënter te maken. Met name op de hoofdkantoren bestaat duplicatie van functies, terwijl andere functies juist inhoudelijk minder belangrijk zijn geworden en net zo goed zouden kunnen verdwijnen.

Van Wijk zou op zeer korte termijn duidelijkheid willen hebben. De staatshoudstermaatschappij IRI, die eind juni moet zijn opgeheven, is met 53 procent van de aandelen de grootste aandeelhouder van Alitalia. Volgens Il Sole is de termijn waarop de bedrijven zonder grote financiële consequenties hun samenwerking kunnen verbreken, verschoven van 31 maart naar 15 april.

Van Wijk heeft volgens Il Sole Alitalia onder druk gezet met de opmerking dat de KLM-bijdrage voor de ontwikkeling voor Malpensa, ongeveer 200 miljoen gulden, eigenlijk zou moeten worden terugbetaald, gezien de aanhoudende problemen rondom het Milanese vliegveld.

NRC Webpagina's
4 april 2000

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC Handelsblad