Alitalia weigert KLM te betalen
Door een onzer redacteuren
ROTTERDAM, 1 AUG. Alitalia is
niet van plan om de 220 miljoen gulden terug te betalen die de KLM aan
leningen aan de Italiaanse luchtvaartmaatschappij had verstrekt tijdens
de inmiddels afgebroken fusiebesprekingen.
In plaats daarvan legt de Italiaanse maatschappij een schadeclaim neer
van 250 miljoen euro (550 miljoen gulden) bij KLM dat in de ogen van de
Italianen bewust op een breuk heeft aangestuurd met Alitalia om
vervolgens fusieonderhandelingen te kunnen openen met British Airways.
Alitalia beweert dat het contractueel recht heeft op een schadeclaim.
Dat zou tijdens de fusieonderhandelingen juridisch zijn vastgelegd.
Bovendien wil Alitalia, daarin gesteund door de Italiaanse overheid,
dat een internationale arbitragroep zich uitspreekt over het geld van
de lening die KLM (dat door Alitalia is vastgezet op een aparte
rekening) terugeist van Alitalia. Vorige week verklaarde KLM-topman Leo
van Wijk dat de voornaamste reden dat KLM de fusie heeft afgeblazen
ligt in het feit dat het nieuwe Milanese vliegveld Malpensa niet tot de
'hub' (een overstapplaats voor met name intercontinentale passagiers)
werd ontwikkeld die KLM en Alitalia bij het begin van de
fusiebesprekingen voor ogen stond. Een groot deel van het
(internationale) vliegverkeer bleef plaatsvinden vanaf het oude
Milanese vliegveld Linate. Malpensa vormde volgens Van Wijk "de
hoeksteen" van de fusieplannen. Maar Alitalia veegt deze argumenten van
tafel. Het dreigt KLM met een schadevergoeding van 250 miljoen euro
omdat de Nederlandse maatschappij de onderlinge alliantie eenzijdig
heeft verbroken. Dat blijkt ook uit opmerkingen van topman Domenico
Cempella in een vergadering met de raad van bestuur van Alitalia. Hij
herinnerde eraan dat Alitalia de breuk van begin af aan 'illegitiem'
heeft genoemd. Nu volgens Cempella is vastgesteld dat KLM de alliantie
op oneigenlijke gronden heeft verbroken en Alitalia daardoor meer dan
50 miljoen euro schade heeft geleden "brengt dat een sanctie ten laste
van de Nederlandse maatschappij van 250 miljoen euro met zich mee",
aldus Cempella.
KLM wil op haar beurt de honderd miljoen euro terug die is betaald als
bijdrage voor de ontwikkeling van het Milanese vliegveld Malpensa.
Bestuursleden van Alitalia hebben nogmaals duidelijk laten weten dat de
maatschappij niet van plan is dat geld terug te betalen. Zij worden
daarin gesteund door Italiaanse regeringskringen die eveneens uitermate
zijn geïrriteerd door het afbreken van de fusieonderhandelingen.
Het duidelijkst werd dat onder woorden gebracht door minister van
Financiën Vincenzo Visco, die slechts zijdelings met de alliantie
te maken heeft gehad. Hij verklaarde tegen de begrotingscommissie van
de Senaat dat KLM "absoluut ongerechtvaardigde" argumenten heeft
aangevoerd voor de breuk met Alitalia. Hij uittte daarbij ook kritiek
op de "onaangename manier en toon" waarop KLM haar besluit heeft
bekendgemaakt. Om half een vanmiddag had de KLM nog geen reactie
beschikbaar.