'Onaanvaardbaar risico'
KLM staakt alliantie met Alitalia
Door onze redacteuren
ROTTERDAM/ROME, 29 APRIL. KLM heeft de alliantie met de Italiaanse luchtvaartmaatschappij Alitalia
na anderhalf jaar verbroken. Reden is de onzekerheid rondom het vliegveld
Malpensa en vertraging bij de privatisering van Alitalia.
KLM-bestuursvoorzitter Leo van Wijk zei gisteravond dat voortzetting van
de samenwerking een ,,onaanvaardbaar ondernemingsrisico'' zou hebben betekend.
KLM legt de schuld voor het mislukken van de samenwerking niet bij Alitalia,
maar bij haperende besluitvorming in het Italiaanse openbaar bestuur. ,,Natuurlijk
waren er cultuurverschillen met Alitalia, maar die waren niet onoverkomelijk'',
aldus Van Wijk.
KLM, dat samen met Alitalia de grootste luchtvaartmaatschappij van Europa
zou zijn geworden, gaat in Europa op zoek naar een alternatief. ,,We zullen
nu een andere partner moeten vinden'', zei Van Wijk. Alitalia zei in een korte
reactie dat de strategische doelen van het bedrijf niet in gevaar komen. De
voorzitter van de Italiaanse Kamercommissie voor Transport, Ernesto Stajano,
waarschuwde wel dat het voortbestaan van Alitalia op het spel staat.
De komst van het vernieuwde Milanese vliegveld Malpensa als derde 'hub'
(knooppunt), naast Schiphol en Rome, stond vanaf het begin (27 november 1998)
centraal bij de samenwerkingsplannen. Malpensa zou KLM ruimte moeten bieden
na de groeibeperkingen voor Schiphol. KLM vindt dat de gedwongen overplaatsing
van een aantal binnen-Europese vluchten van het kleinere vliegveld Linate
naar Malpensa, die vorige week is ingegaan, de nieuwe luchthaven nog onvoldoende
groeipotentieel biedt. Ook zijn de geluids- en capaciteitsnormen op Malpensa
onduidelijk.
Afspraak was ook dat Alitalia eind juni 2000 geprivatiseerd zou zijn. Dat
blijkt wegens de slechte financiële situatie van het bedrijf niet haalbaar.
Het Italiaanse ministerie van Transport zei gisteravond dat Alitalia ,,zo
snel mogelijk'' zal worden geprivatiseerd.
De samenwerking had KLM in drie jaar tijd ruim 800 miljoen gulden aan kostenbesparingen
op moeten leveren. Ook de groeimogelijkheden op de binnenlandse markt in Italië
pasten goed in de lange-termijnstrategie van KLM.
De gezamenlijke ondernemingen die KLM en Alitalia hadden op het gebied
van passagiers en vracht zijn met onmiddellijke ingang ontbonden. KLM vraagt
ook de 220 miljoen gulden terug die zij heeft betaald aan Alitalia voor de
ontwikkeling van Malpensa. De vluchtschema's blijven vooralsnog ongewijzigd,
maar worden later ,,ordelijk'' ontmanteld.
De Amerikaanse KLM-partner Northwest Airlines zei gisteravond ,,de situatie
te bestuderen''.