Alliantie wordt verdiept
'Bijna-fusie' tussen KLM en Alitalia
Door een onzer redacteuren
GENÈVE, 30 JULI. KLM en Alitalia gaan per 1 november hun samenwerking voor het passagiers-
en vrachtverkeer zodanig versterken dat er in feite een geïntegreerd
bedrijf KLM-Alitalia ontstaat. Daarvan wordt een synergievoordeel van 800
miljoen gulden per jaar verwacht.
Dat hebben de directies vanmiddag in Genève bekendgemaakt. De vakbond
voor cabinepersoneel VNC spreekt van een 'bijna-fusie'. KLM's Amerikaanse
partner Northwest blijft nog buiten de geïntensiveerde alliantie, maar
die joint venture zal Alitalia wel meer groeimogelijkheden opleveren in haar
netwerk van bestemmingen.
Door een volledige integratie van de beide netwerken wordt KLM-Alitalia
wat het passagiersvervoer betreft de grootste Europese luchtvaartmaatschappij,
met 39 miljoen passagiers (1998) naar 377 bestemmingen in 87 landen. Samen
hebben de partners een omzet van 9,1 miljard euro. Alitalia brengt 93 procent
van haar geconsolideerde inkomsten in de versterkte joint ventures en de KLM
85 procent. Op die delen worden de opbrengsten en winsten volledig door de
partners gedeeld. Die winstdelingsregeling is voor 10 jaar aangegaan en wordt
automatisch verlengd, tenzij een van de partners drie jaar tevoren aangeeft
te willen stoppen.
Met directe ingang worden beslissingen over uitbreiding van de vloot (samen
260 toestellen) slechts door de twee partners samen genomen. De synergievoordelen
denken zij vooral door een optimalisatie van de routenetten te bereiken, door
uitbreiding en modernisering van de vloot, door de combinatie van het vrachtvervoer
en door kostenbesparing.
De KLM verzekert zich van voldoende groeimogelijkheden in Europa door 100
miljoen euro (220 miljoen gulden) bij te dragen aan de investeringen van Alitalia
in de nieuwe luchthaven Malpensa in Noord-Italië. Schiphol, Malpensa
en de luchthaven Fiumicino bij Rome worden de drie 'hubs' (overstapplaatsen
voor intercontinentaal verkeer). Gezien de beperkte groeimogelijkheden van
Schiphol is die uitbreiding vooral voor de KLM van belang.
Op termijn willen de twee partners volledig fuseren. Volgens president-directeur
Leo van Wijk van de KLM gaat de nieuwe overeenkomst met Alitalia veel verder
dan de overige allianties van luchtvaartmaatschappijen. ,,Onze klanten zullen
profiteren van de meest complete integatie in de luchtvaartindustrie van het
passagiers- en vrachtvervoer. De partners realiseren zich dat een combinatie
van activiteiten in deze kapitaal- en personeelsintensieve bedrijfstak de
sleutel is voor winstgevendheid en aandeelhouderswaarde'', aldus Van Wijk.