Breekpunt in onderhandelingen
'KLM tegen overname door Alitalia'
Door onze redacteuren MARC LEIJENDEKKER en ESTHER ROSENBERG
ROME/ROTTERDAM, 11 MEI. De alliantie tussen KLM en Alitalia is stukgelopen op een fusievoorstel
van Alitalia dat in feite neerkwam op een overnamepoging. KLM vond dat onaanvaardbaar.
Dit blijkt uit commentaar vanmorgen in vakbondskringen in Rome en op Schiphol.
,,Alitalia had een take-over op KLM voorgesteld die is afgewezen door de partner,''
schrijft de vervoersbond van de linkse Italiaanse vakfederatie Cgil in een
verklaring.
De Italianen hebben geprobeerd de KLM voor het blok te zetten, zegt Henri
Popelier, bestuurslid van de Vereniging van Nederlands Cabinepersoneel. Hij
vatte het Italiaanse standpunt als volgt samen: ,,Wij zijn groter. Als jullie
willen fuseren, dan willen wij een meerderheidsbelang,'' Popelier was ook
hoofd van de gezamenlijk vakbond die KLM en Alitalia hebben opgericht.
KLM en Alitalia wilden vanmorgen geen commentaar geven op deze uitspraken.
KLM heeft als officiële reden voor de breuk aanhoudende onzekerheid over
de privatisering van Alitalia en over de groeimogelijkheden voor het Milanese
vliegveld Malpensa aangevoerd.
In maart stelde de KLM aan Alitalia voor om de mogelijkheden voor een versnelde
fusie te onderzoeken. Fusie was voor de toekomst een uitdrukkelijke optie.
Maar toen er problemen waren gerezen binnen de joint ventures voor vracht
en passagiers, kwam van Nederlandse zijde het voorstel om te kijken of versnelde
fusie mogelijk was. Dat zou een vlucht vooruit kunnen zijn die in één
klap de meeste problemen van tafel zou kunnen vegen.
Alitalia stemde in met dit voorstel. De raad van bestuur gaf managing director
Domenico Cempella een mandaat om hierover te onderhandelen. Een essentieel
probleem was dat wanneer de beurswaarde als maatstaf wordt genomen, Alitalia
veel meer waard is dan KLM. Luchtvaartdeskundigen hebben daarentegen opgemerkt
dat KLM een gezonder bedrijf is.
Popelier vermoedt dat een verhouding van 60 procent Alitalia en 40 procent
KLM een optie is die van Italiaanse zijde op tafel is gelegd. Dat zou een
hoog openingsbod kunnen zijn geweest, ingegeven door de angst aan Italiaanse
zijde dat samenwerking met de KLM op langere termijn zou uitdraaien op een
overname door de Nederlanders. De KLM zou in principe akkoord zijn met een
50-50 verdeling.
De Italiaanse vervoersbond Filt-Cgil refereert indirect aan die angst en
aan suggesties dat de onderhandelingen tussen Alitalia en KLM hervat kunnen
worden. In een verklaring over de toekomst van Alitalia schrijft de bond:
,,Het hervatten van een akkoord met KLM kan niet gebeuren door situaties van
ondergeschiktheid te accepteren, om een akkoord tegen welke prijs dan ook
te krijgen.''