U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.

NIEUWS  TEGENSPRAAK  SUPPLEMENT  DOSSIERS  ARCHIEF  ADVERTENTIES   SERVICE


Dossier KLM

Nieuws

Achtergrond

British Airways

Alitalia

Northwest Airlines

Financieel

Links




Reacties

Breekpunt in onderhandelingen

'KLM tegen overname door Alitalia'

Door onze redacteuren MARC LEIJENDEKKER en ESTHER ROSENBERG
ROME/ROTTERDAM, 11 MEI. De alliantie tussen KLM en Alitalia is stukgelopen op een fusievoorstel van Alitalia dat in feite neerkwam op een overnamepoging. KLM vond dat onaanvaardbaar.

Dit blijkt uit commentaar vanmorgen in vakbondskringen in Rome en op Schiphol. ,,Alitalia had een take-over op KLM voorgesteld die is afgewezen door de partner,'' schrijft de vervoersbond van de linkse Italiaanse vakfederatie Cgil in een verklaring.

De Italianen hebben geprobeerd de KLM voor het blok te zetten, zegt Henri Popelier, bestuurslid van de Vereniging van Nederlands Cabinepersoneel. Hij vatte het Italiaanse standpunt als volgt samen: ,,Wij zijn groter. Als jullie willen fuseren, dan willen wij een meerderheidsbelang,'' Popelier was ook hoofd van de gezamenlijk vakbond die KLM en Alitalia hebben opgericht.

KLM en Alitalia wilden vanmorgen geen commentaar geven op deze uitspraken. KLM heeft als officiële reden voor de breuk aanhoudende onzekerheid over de privatisering van Alitalia en over de groeimogelijkheden voor het Milanese vliegveld Malpensa aangevoerd.

In maart stelde de KLM aan Alitalia voor om de mogelijkheden voor een versnelde fusie te onderzoeken. Fusie was voor de toekomst een uitdrukkelijke optie. Maar toen er problemen waren gerezen binnen de joint ventures voor vracht en passagiers, kwam van Nederlandse zijde het voorstel om te kijken of versnelde fusie mogelijk was. Dat zou een vlucht vooruit kunnen zijn die in één klap de meeste problemen van tafel zou kunnen vegen.

Alitalia stemde in met dit voorstel. De raad van bestuur gaf managing director Domenico Cempella een mandaat om hierover te onderhandelen. Een essentieel probleem was dat wanneer de beurswaarde als maatstaf wordt genomen, Alitalia veel meer waard is dan KLM. Luchtvaartdeskundigen hebben daarentegen opgemerkt dat KLM een gezonder bedrijf is.

Popelier vermoedt dat een verhouding van 60 procent Alitalia en 40 procent KLM een optie is die van Italiaanse zijde op tafel is gelegd. Dat zou een hoog openingsbod kunnen zijn geweest, ingegeven door de angst aan Italiaanse zijde dat samenwerking met de KLM op langere termijn zou uitdraaien op een overname door de Nederlanders. De KLM zou in principe akkoord zijn met een 50-50 verdeling.

De Italiaanse vervoersbond Filt-Cgil refereert indirect aan die angst en aan suggesties dat de onderhandelingen tussen Alitalia en KLM hervat kunnen worden. In een verklaring over de toekomst van Alitalia schrijft de bond: ,,Het hervatten van een akkoord met KLM kan niet gebeuren door situaties van ondergeschiktheid te accepteren, om een akkoord tegen welke prijs dan ook te krijgen.''

NRC Webpagina's
11 mei 2000

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC Handelsblad