|
|
NIEUWS
TEGENSPRAAK
SUPPLEMENT
DOSSIERS
ARCHIEF
ADVERTENTIES
SERVICE
|
NIEUWSSELECTIE
|
Zoek de verschillen
WUBBY LUYENDIJK
En natuurlijk het luid bekritiseerde initiatief van Ronald Giphart, schrijver en politicus in Utrecht. Hij pleitte de afgelopen week met veertig schrijvers in een open brief voor onder meer een parlementaire enquête over de kwestie Srebrenica. Dat is na het biovarken en de bedreigde korenwolf nog eens een nationale schande zou je zeggen. Maar vijf weekbladen delen de conclusie van Bart Tromp uit Het Parool - de polderscribenten weten niet waar ze het over hebben. En de twee bladen die Ronald Giphart daar vervolgens op aanspreken laten hem wel erg makkelijk wegkomen. In Vrij Nederland zegt hij: "Die Tromp is zelf niet op de hoogte (...) Ik vind Tromp een mierenneuker." Nee, zoek dan liever de verschillen tussen de weekbladen. Dan verrassen vooral Nieuwe Revu en Vrij Nederland. De eerste komt met een artikel over de rampenbestrijding in de Bijlmer, Eindhoven (Herculesramp) en Enschede. Die faalde, aldus twee voormalige toplieden van de Rijksbrandweeracademie, omdat de brandweeropleiding al vijftien jaar tekort schiet. En Vrij Nederland schetst een portret van de damesdiplomaten in Den Haag, de vrouwelijke ambassadeurs - geen ambassadrices want dat zijn 'de eega's van'. Meest spraakmakend is deze week zonder twijfel het bezoek dat Vrij Nederland brengt aan 'de dodenakkers van de overheidsautomatisering'. Geïnspireerd door Amerikaans onderzoek dat vaststelt dat dertig procent van alle IT- projecten wereldwijd mislukt, zoeken de verslaggevers uit hoeveel wijzer de Nederlandse belastingbetaler wordt van overheidsautomatisering. En dat is schrikken. Elk jaar gaat er zo'n vijf miljard gulden uit de schatkist op aan overheidsautomatisering, maar resultaat wordt niet gemeten. Uit desinteresse van het parlement nemen ambtenaren niet langer de moeite om een IT-bijlage aan de begroting toe te voegen. De Rekenkamer heeft zich er sinds 1994 - en dat is heel lang in deze branche - niet meer mee beziggehouden. Maar ingevoerden schatten dat elk jaar eenderde van alle nieuwe projecten mislukt. En minder zal het niet gauw worden zolang de IT-bedrijven eenogen zijn in een land van blinden. Een IT-jurist: "Eigenlijk zou de bouwer zelf aan het parlement moeten schrijven: dit is niet te realiseren, het is onontkoombaar dat dit zal mislukken." Tot slot nog een staaltje dubieuze authenticiteit. HP/De Tijd beschrijft de 'homo consumatis als wandelend reclamebord'. Volgens mij is het homo consumator, maar alla. Wie de twee pagina's opslaat, treft geen sociologische beschouwing, maar tien ronkende reclamezinnen boven foto's voorzien van merknaam, verkooppunt en prijs. Een verdwaalde advertentie? Nee hoor. Redactioneel werk. Dat staat in de inhoudsopgave.
|
NRC Webpagina's 20 JULI 2000
Ma als je beste vriendin
|
Bovenkant pagina |
|