U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
24/7 Media Europe ad
N R C   H A N D E L S B L A D  -  M E D I A
NIEUWS  TEGENSPRAAK  SUPPLEMENT  DOSSIERS  ARCHIEF  ADVERTENTIES   SERVICE

 NIEUWSSELECTIE 
 KORT NIEUWS 
 RADIO & TELEVISIE 
 MEDIA 

Zoek de verschillen

WUBBY LUYENDIJK
Deze week kunnen we er niet omheen. Sla de inhoudsopgaven er maar op na. De zes weekbladen blinken uit in eenduidigheid in plaats van veelvormigheid, in consensus in plaats van polemiek.

Dezelfde onderwerpen, soms dezelfde zegslieden met bijna allemaal dezelfde opinie. En om nou te zeggen dat die meningen steekhoudend zijn, mwah. Om met Martin van Amerongen van de Groene Amsterdammer te spreken: het zijn discussies met een onaangenaam hoog columnistengehalte. De Italiërel verhit, een maand na het EK, de gemoederen van Vrij Nederland en Elsevier. Net als het weekje walvisvangers pesten van zeeherder Paul Watson. Hij liet Bekende Nederlanders als Hans Teeuwen, Theo Maassen (cabaretiers) en Victor Löw en Kim van Kooten (acteurs) voor het wakend oog van tientallen journalisten strijden tegen het afslachten van grienden in de fjorden van de Faeroër-eilanden. Dagbladen brachten vorige week reportages, Nova filmde er, en nu schrijven ook Nieuwe Revu en HP/de Tijd erover. Het is het bekende verhaal van gemanipuleerde cijfers, gelikte mediastrategie en oprechte verontwaardiging. Zegt de Nova-verslaggever tegen de PR-director van Sea Shepard: "Kan Erik niet alleen in dat bootje? Dat is beter voor het plaatje."

En natuurlijk het luid bekritiseerde initiatief van Ronald Giphart, schrijver en politicus in Utrecht. Hij pleitte de afgelopen week met veertig schrijvers in een open brief voor onder meer een parlementaire enquête over de kwestie Srebrenica. Dat is na het biovarken en de bedreigde korenwolf nog eens een nationale schande zou je zeggen. Maar vijf weekbladen delen de conclusie van Bart Tromp uit Het Parool - de polderscribenten weten niet waar ze het over hebben. En de twee bladen die Ronald Giphart daar vervolgens op aanspreken laten hem wel erg makkelijk wegkomen. In Vrij Nederland zegt hij: "Die Tromp is zelf niet op de hoogte (...) Ik vind Tromp een mierenneuker."

Nee, zoek dan liever de verschillen tussen de weekbladen. Dan verrassen vooral Nieuwe Revu en Vrij Nederland. De eerste komt met een artikel over de rampenbestrijding in de Bijlmer, Eindhoven (Herculesramp) en Enschede. Die faalde, aldus twee voormalige toplieden van de Rijksbrandweeracademie, omdat de brandweeropleiding al vijftien jaar tekort schiet. En Vrij Nederland schetst een portret van de damesdiplomaten in Den Haag, de vrouwelijke ambassadeurs - geen ambassadrices want dat zijn 'de eega's van'. Meest spraakmakend is deze week zonder twijfel het bezoek dat Vrij Nederland brengt aan 'de dodenakkers van de overheidsautomatisering'. Geïnspireerd door Amerikaans onderzoek dat vaststelt dat dertig procent van alle IT- projecten wereldwijd mislukt, zoeken de verslaggevers uit hoeveel wijzer de Nederlandse belastingbetaler wordt van overheidsautomatisering.

En dat is schrikken. Elk jaar gaat er zo'n vijf miljard gulden uit de schatkist op aan overheidsautomatisering, maar resultaat wordt niet gemeten. Uit desinteresse van het parlement nemen ambtenaren niet langer de moeite om een IT-bijlage aan de begroting toe te voegen. De Rekenkamer heeft zich er sinds 1994 - en dat is heel lang in deze branche - niet meer mee beziggehouden. Maar ingevoerden schatten dat elk jaar eenderde van alle nieuwe projecten mislukt. En minder zal het niet gauw worden zolang de IT-bedrijven eenogen zijn in een land van blinden. Een IT-jurist: "Eigenlijk zou de bouwer zelf aan het parlement moeten schrijven: dit is niet te realiseren, het is onontkoombaar dat dit zal mislukken."

Tot slot nog een staaltje dubieuze authenticiteit. HP/De Tijd beschrijft de 'homo consumatis als wandelend reclamebord'. Volgens mij is het homo consumator, maar alla. Wie de twee pagina's opslaat, treft geen sociologische beschouwing, maar tien ronkende reclamezinnen boven foto's voorzien van merknaam, verkooppunt en prijs.

Een verdwaalde advertentie? Nee hoor. Redactioneel werk. Dat staat in de inhoudsopgave.

NRC Webpagina's
20 JULI 2000



Eerder verschenen in deze rubriek:

Ma als je beste vriendin
(13 juli 2000)
Het spoor bijster
(6 juli 2000)
Klem zitten
(29 juni 2000)
Verliesposten
(22 juni 2000)
De leidsels in handen
(15 juni 2000)
Op naar Rottumeroog
(8 juni 2000)
Bronnen van het kwaad
(25 mei 2000)
Beweeglijke zweefconstructies
(18 mei 2000)
Ongeschreven wetten
(11 mei 2000)
Roependen in de woestijn
(4 mei 2000)
Grip op de situatie
(27 april 2000)
In het gareel
(20 april 2000)
Fawlty Towers op het Binnenhof
(13 april 2000)
Huiswerk
(6 april 2000)
Geen ochtend- maar schaamrood
(30 maart 2000)
Don Peperoni van de rode mafia
(24 maart 2000)
Zoutloze principes
(16 maart 2000)
Voetbalschema's
(9 maart 2000)
Leergeld
(2 maart 2000)
Lief dagboek
(24 februari 2000)
Shame on you
(17 februari 2000)
Een paar vraagtekens
(10 februari 2000)
Een kwestie van maatvoering
(3 februari 2000)
De blik vooruit
(27 januari 2000)
De keerzijde van gewenning
(20 januari 2000)
Het ongelijk der betweters
(13 januari 2000)
Een oud artikel
(6 januari 2000)

Eerder verschenen artikelen in het archief
.


( a d v e r t e n t i e s )

24/7 Media Europe ad

24/7 Media Europe ad

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC Handelsblad