U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    M E D I A  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORT NIEUWS  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

Don Peperoni van de rode mafia

COEN VAN ZWOL
Bram Peper trekt zijn laatste spoor door de opiniebladen. De Groene Amsterdammer, altijd op de bres voor verloren zaken, gaat tekeer tegen de benepen bonnentjescultuur. In België slaan ze 'van een beetje ritselen niet direct steil achterover', constateert Sander Pleij, die grote en meeslepende corruptie bepleit.

Ook Vrij Nederland oordeelt mild over de 'zonnekoning van de Coolsingel'. Eigenlijk missen ze hem best wel in Rotterdam, zo luidt de teneur van een niet onverdienstelijke terugblik op 16 jaar Peperisme. Martin Bril vergelijkt Peper met die slechtgeschoren figuren waarover Huub van der Lubbe van De Dijk altijd zingt. 'Type ruwe bolster, blanke pit die nergens verantwoording voor willen afleggen, altijd te laat komen, nooit hun geleende geld terugbetalen, geen rekening houden met andermans gevoelens en ook nog denken dat ze zulke geweldige minnaars zijn.' Een hufter dus. De kunst is voor één keer sorry te zeggen, dan vergeven de vrouwen je alles. 'Af en toe geen hufter te zijn, dan kom je pas ver.' Arme Bram, hij begrijpt het gewoon niet.

Elsevier gooit alle remmen los. Peper is een 'arrogante blaaskaak', schrijft Nic van Rossum. Hoezo vechtjas? Een laffe bullebak. Superieure minister? De man kreeg niks voor elkaar. Superieur burgemeester? Welnee, hij laat in Rotterdam een rokende puinhoop achter. En gaat het welbeschouwd alleen om Peper? Natuurlijk niet, Don Peperoni is de capo van de rode mafia. Maar: 'wordt Peper beschouwd als de centrale figuur in een PvdA-netwerk, dan kan dat de partij duur komen te staan.'HP/De Tijd opent met 'netwerken', dat synoniem voor uitgaven in de horeca waarvan de functionaliteit moeilijk valt aan te tonen. Een lui stukje in HP-stijl: een netwerker, een anti-netwerker, een netwerk-cursus en klaar is Kees. Een andere redacteur heeft televisie gekeken - De Bus - of een uittreksel gemaakt van een boek. Mickey Huibregtsen mag zijn verdiensten breeduit etaleren. Een visionair, een avonturier, een geboren leider, vindt deze bescheiden bestuurder van zichzelf.

Elsevier staat in het teken van onze toekomstige koningin Máxima Zorreguieta. Auteur Remco Meijer buigt zich reeds over de voortplanting. Voor haar dertigste het eerste kindje graag. "Zo zou Alexander in bijvoorbeeld villa de Eijkenhorst of landgoed De Horsten (dicht bij zijn ouders) jaren van 'jong geluk' kunnen beleven." Verdienste van de Máxima-special: veel meer research dan elders. Nadeel: een flemerige toon. Met haar 'mooie bruine ogen' is Máxima beslist 'geen goudzoeker', 'uit een goed nest', 'geknipt om koning te zijn' een 'wereldse jonge vrouw', 'een okay mens'. Voorts is ze rustig, evenwichtig, in balans, sportief, hartelijk, humoristisch, altijd goed gehumeurd en internationaal georiënteerd. Dit alles komt van 'mensen die haar goed kennen'. Wie zegt dat het Koninklijk Huis tekort schiet in public relations? Een raketgeleerde is Máxima niet. Zeven jaar deed ze over een studie van vijf jaar. In New York werkt ze in een kantoortuin met driehonderd anderen. ING Barings hoefde haar niet. Welbeschouwd dus geen slechte loopbaanwending, koningin der Nederlanden. Van Vrij Nederland mag Marjon van Soest haar vriendinnen eens lekker duur laten portretteren. Prachtige foto's, ze zullen het goed doen op de schoorsteenmantels. De moderne oma tapdanst en skeelert met de kleinkinderen. Als dat maar goed gaat. Verder VN in deze week: goede stukken over de KLM, Poetin en de multiculturele samenleving.

Koopadvies: Vrij Nederland. En vooruit, Elsevier, ondanks de bitterballenwalm die uit de sectie binnenland opstijgt. (Ditmaal eens geen buitenlanders, maar vieze junks in parkeergarages.) Martin van Amerongen noemt deze week Elseviers' vreemdelingenhaat niet zozeer rechtsradicaal, maar eerder een gevolg van profielneurose. "Dan kom je al snel terecht bij een thema dat in de kringen van de nieuwe lezersaanwas (jonge, rijke, egocentrische, computergestuurde, genadeloze grootgeldverdieners) allang het gesprek van de dag is."

NRC Webpagina's
24 MAART 2000



Eerder verschenen in deze rubriek:

Zoutloze principes
(16 maart 2000)
Voetbalschema's
(9 maart 2000)
Leergeld
(2 maart 2000)
Lief dagboek
(24 februari 2000)
Shame on you
(17 februari 2000)
Een paar vraagtekens
(10 februari 2000)
Een kwestie van maatvoering
(3 februari 2000)
De blik vooruit
(27 januari 2000)
De keerzijde van gewenning
(20 januari 2000)
Het ongelijk der betweters
(13 januari 2000)
Een oud artikel
(6 januari 2000)

Eerder verschenen artikelen in het archief
.


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)