|
|
|
|
B E E L D :
Winnen Het mooiste standbeeld vind ik de wagenmenner van Delphi en dan vooral zijn gezicht met die half vermoeide, nog in de wedstrijd zwevende overwinnaarstrekken. De jonge wagenmenner krijgt de beker maar zijn gedachten verkeren nog in de hitte van de strijd, de arena, het opwaaiende zand, de joelende menigte, de tjirpende krekels. Hij droomt een beetje na. Het zijn precies de gezichten die we dagelijks close-up krijgen te zien na de Tour de France. Lijkt me een aardig karweitje voor tv-schilder Klashorst. T V V O O R A F : Bloem in vuilnisvat Shanghai Pas op voor de poëtische documentaire. Poëtisch wordt soms verward met 'alles mag'. Of met 'leuke beelden hebben we, maar waar ging het ook alweer over?'Maar Phil Agland is gerespecteerd, een prijsdier onder de regisseurs van het chique Britse Channel Four. Drie jaar onderhandelde hij in Shanghai om daar te mogen filmen bij speciale politie-operaties. Dat werd de basis voor de zevendelige "poëtische documentaire serie" Shanghai Vice, die de VPRO uitzendt. F I L M V O O R A F : Nadine Regisseurs hebben allerlei redenen om een speelfilm in een bepaald tijdsgewricht te laten spelen. James Cameron bijvoorbeeld. Vond het fotogenieker een cruiseschip aan het begin van de twintigste eeuw te laten zinken, toen er nog mooie, prachtig geklede, jonge mensen op meevoeren; dan om het verhaal te plaatsen in de huidige tijd waarin voornamelijk blauw gewatergolfde bejaarden op een cruise meegaan.
|
NRC Webpagina's 20 JULI 2000
|
Bovenkant pagina |
|