U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
24/7 Media Europe ad
N R C   H A N D E L S B L A D  -  M E D I A
NIEUWS  TEGENSPRAAK  SUPPLEMENT  DOSSIERS  ARCHIEF  ADVERTENTIES   SERVICE

 NIEUWSSELECTIE 
 KORT NIEUWS 
 RADIO & TELEVISIE 
 MEDIA 

'Control freak' Blair lijkt spoor even geheel bijster
De geoliede mediamachine van de regering-Blair hapert nu de premier geobsedeerd lijkt door het oppoetsen van zijn gebutste imago. 'Wie bij spin leeft, zal door spin vergaan.'

Zoek de verschillen
Deze week kunnen we er niet omheen. Sla de inhoudsopgaven er maar op na. De zes weekbladen blinken uit in eenduidigheid in plaats van veelvormigheid, in consensus in plaats van polemiek. Dezelfde onderwerpen, soms dezelfde zegslieden met bijna allemaal dezelfde opinie. En om nou te zeggen dat die meningen steekhoudend zijn, mwah. Om met Martin van Amerongen van de Groene Amsterdammer te spreken: het zijn discussies met een onaangenaam hoog columnistengehalte.

Wachten op je eigen naam
Ik wacht op mijn eigen naam. Een paar weken geleden heb ik het domein marie-joseklaver.nl aangevraagd. Ik heb lang getwijfeld of ik dat domein wel wilde. Ik vind het eigenlijk te lang en ook een beetje onelegant met dat verbindingsstreepje. Bovendien heb ik marie-jose.nl al.

Strengere regels bij tv-sponsoring door overheid
De rijksoverheid gaat strengere regels stellen voor de sponsoring van tv-programma's. Omroepen moeten straks bij de aankondiging of aftiteling van een programma niet alleen aangeven dat een departement bijdraagt, maar ook waarom dat gebeurt. Premier Kok hoopt dat met deze aanscherping de indruk wordt weggenomen "dat de overheid ongemerkt invloed op programma's koopt", zo schrijft hij aan de Tweede Kamer. Volgens berichten heeft de overheid de afgelopen zes jaar voor ruim 14 miljoen uitgegeven aan sponsoring van tv-programma's en zogenoemde co- producties met de publieke en commerciële omroepen.

John de Mol blijft aan
John de Mol heeft zich laten overhalen toch bestuursvoorzitter te blijven bij het amusementsconcern Endemol, dat wordt overgenomen door het Spaanse telecombedrijf Telefónica. In maart liet hij weten zich meer met de creatieve kant van de showbusiness bezig te willen houden. "Ik heb er nog eens diep over nagedacht en de conclusie getrokken dat het voor alle partijen beter is als ik nog een aantal jaren aanblijf als voorzitter", verklaarde hij vandaag.

Biedingen UMTS-veiling naderen 3 mld
De moeizaam begonnen veiling van UMTS-frequenties in het Scheveningse Kurhaus krijgt steeds meer tempo. Gisteren, de tiende dag van het proces, ging het totaal aan biedingen van zes bedrijven op vijf vergunningen voor snel mobiel internet van 1,712 miljard naar 2,643 miljard gulden. Dat is meer dan het dubbele van de eindstand van maandag. (ANP)

Winst Exact stagneert
Softwarehuis Exact uit Delft heeft de winst in het eerste halfjaar van 2000 vrijwel gelijk zien blijven. De nettowinst klom van 20,4 naar 20,8 miljoen gulden. De omzet steeg met 8 procent tot 174,5 miljoen. Ondanks het magere resultaat verwacht het softwarehuis voor het hele jaar een stijging van de winst met 15 tot 20 procent. Exact richt zich in toenemende mate op elektronische markt. (ANP)

IT-nieuwssite lijft rivaal in
CNET.com, een van 's werelds grootste websites met computer- en internetnieuws, koopt voor 1,6 miljard dollar (3,8 miljard gulden) in aandelen de Amerikaanse uitgever Ziff Davis, eigenaar van ZDNet.com, de grootste concurrent van CNET. CNET en ZDNet nemen respectievelijk de zeventiende en de achttiende plaats in op de ranglijst van meest bezochte websites in de Verenigde Staten. CNET, dat uitsluitend op internet actief is, is onder meer eigenaar van de populaire websites download.com en news.com. Ziff Davis is een traditionele uitgever, die behalve websites ook tijdschriften over IT en internet uitgeeft. In Nederland exploiteert Ziff Davis samen met uitgever Audax de Nederlandse versie van ZDNet, www.zdnet.nl. (Redactie Economie)

Kwartaalwinst IBM boven verwachting
Het Amerikaanse computerconcern IBM heeft in het tweede kwartaal van 2000 een beter dan verwacht nettoresultaat geboekt van 1,9 miljard dollar (4,5 miljard gulden), 12 procent meer dan een jaar eerder. De omzet daalde licht met 1 procent tot 21,7 miljard dollar. IBM zegt zeer optimistisch te zijn over de tweede helft van dit jaar. (AP)

Intel boekt winstexplosie
De Amerikaanse producent van computerchips Intel heeft in het tweede kwartaal van dit jaar de nettowinst verhoogd met 79 procent tot 3,14 miljard dollar (7,5 miljard gulden). De omzet nam toe met 23 procent tot 8,3 miljard dollar. De cijfers overtroffen de verwachtin gen van analisten. (AP)


Dotcom-doemdenkers hebben de tijd van hun leven. Met weinig medelijden vertellen ze elkaar welk internetbedrijf er nu weer over de kop is gegaan. Op Dotcomfailures geven ze die bedrijven ook nog eens een fijne trap na. Voor wie nog geld aan internet hoopt te verdienen, is het zeker de moeite waard deze site te bekijken en te leren van de fouten van de bedrijven die op de 'Deadlist' van deze website staan.


(www.dotcomfailures.com)

NRC Webpagina's
20 JULI 2000


( a d v e r t e n t i e s )

24/7 Media Europe ad

24/7 Media Europe ad

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC Handelsblad