M E D I A
|
NIEUWSSELECTIE
|
Als het maar beweegt
RAYMOND VAN DEN BOOGAARD
Het Amerikaanse bedrijf UPC, een van de grootste eigenaren van kabelnetten in Nederland, geeft niet alleen maar andermans televisiekanalen door, maar maakt ook zelf televisiestations. Een aantal zijn er nu op de Nederlandse markt verschenen, al of niet opgenomen in een pluspakket waarvoor extra betaald moet worden. Het zijn Club (dat behalve in 'vrouwelijke erotiek' ook uitmunt in oude tuinprogramma's), Film1 (oude Hollywood-films waarvoor u in de jaren zeventig terecht niet naar de bioscoop bent gegaan), Sport1 (een oude golfmatch gaat er altijd in) en Extreme Sports (de hele dag onwaarschijnlijke manieren om skeelerend, speedboatend of in onwaarschijnlijke voertuigen rondbotsend je nek te breken). Wat deze zenders gemeen hebben is hun geestdodend karakter, de intense treurigheid van al die programma's waarvan je begrijpt dat ze routineus en zonder enige liefde zijn gemaakt, maar vooral ook de - meestal niet duidelijk aangegeven - ouderdom van al die videobanden. Als het maar beweegt, lijken de samenstellers van deze stations te denken. Laatst viel ik op Club in een op het eerste gezicht niet oninteressant vraaggesprek met een mij onbekende actrice, toen deze plotseling zei dat er dit seizoen zoveel sombere films verschenen en als voorbeeld Leaving Las Vegas noemde. Hoe lang geleden kwam die film uit? Vier, drie jaar? In ieder geval lang genoeg om dit programma niet langer te hoeven volgen. Toch is het een vreemde zaak: een kabelexploitant hoopt met deze zenders de door lage tarieven verwende Nederlandse kabelkijkers op te voeden tot abonnementbetalende, bewust kiezende kijkers. En wat doet hij? Hij plempt al die kanalen vol rommel van een allooi waarvoor de bestaande commerciële televisiezenders op de Nederlandse markt - die toch waarlijk niet van overmatige inventiviteit of kwaliteit kunnen worden verdacht - zich diep en diep zouden schamen. En tegelijkertijd probeert datzelfde UPC Canal+, de abonneezender die in zijn soort een hoogwaardig product levert, in Amsterdam door schriktarieven van het kabelnet te jagen. Dat zal niet lukken, ook al omdat de overheid en de diverse instanties die zich in Nederland met omroep bezig houden vinden dat kabelhouders ook producten van derden een kans moeten geven - maar het streven was er toch maar. Het wemelt op de Europese markt van commerciële themakanalen die in abonnee-pakketten willen: Film Four, een filmkanaal met de eigen producties van het Britse Channel Four bijvoorbeeld. Of de documentaire- zender Planète, van oorsprong Frans maar nu ook al in Duitsland en Italië, die veel oud werk herhaalt maar ook zelf bescheiden investeert in nieuwe documentaires. UPC verkiest echter de rommel, vermoedelijk omdat die niks kost en in eigen huis, voor heel Europa, in elkaar wordt gedonderd.
|
NRC Webpagina's
10 NOVEMBER 1999
Frans weekeindje Amsterdam
|
Bovenkant pagina |