U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    M E D I A  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORT NIEUWS  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

Nu ook in het Duits

RAYMOND VAN DEN BOOGAARD
Na vele jaren is de muziekzender MTV in Europa (en Amsterdam) weer ongecodeerd via de satelliet te ontvangen. Niet de MTV-Europe uit Londen zoals we die van Nederlandse kabelnetten kennen weliswaar, maar de gloednieuwe Duitse versie van de Amerikaanse muziekzender. MTV- Deutschland heeft voor het moment in het geheel nog niets Duits, maar dat is misschien een aanloopprobleem. Ontvangst is mogelijk via de Astra (19,2 graden oost), zowel analoog (11.612 h) als digitaal (12.148 h).

Dat MTV met een regionale editie van start is gegaan, hangt samen met het feit dat deze Amerikaanse importzender - in de jaren tachtig een van de eerste en geruchtmakende grensoverschrijdende televisiestations in Europa - in de jaren negentig veel terrein heeft verloren aan lokale muziekzenders. De wereld moge dan een global village heten - op televisiegebied gaat dat kennelijk maar in beperkte mate op. Zelfs al gaat het om popmuziek - internationaal bij uitstek, zou men zeggen - dan nog verkiest het publiek kennelijk steeds in meerderheid een zender waar de presentatoren de landstaal spreken.

In het bijzonder geldt dat voor Duitsland, waar de voornaamste concurrent Viva heet. Viva valt in twee versies uiteen, beide te zien via Hot Bird (13 graden oost). Viva 1 (analoog 11.148 h; digitaal 12.149 v) is het algemene muziekprogramma, gepresenteerd door opgewekte Duitse types, wel enigszins te vergelijken met het Nederlandse TMF, al is Viva 1 wat minder uitdrukkelijk afgestemd op dertienjarigen. Interessanter voor de Nederlandse kijker is Viva 2 (analoog 11.178 h; digitaal als Viva 1) dat vrijwel non-stop muziek brengt in de betere genres, met af en toe een programma over hip hop. Viva is niet de enige Duitse muziekzender. Er is ook nog Onyx (Hot Bird, digitaal 12.693 h) dat eveneens vrijwel ononderbroken muziek uitzendt, met heel af en toe een concert, vooral in de sfeer van de jazz. En voor de liefhebbers van techno is er nog een merkwaardige verschijning uit San Marino, Krysma geheten (Hot Bird, digitaal 10.719 h). De makers van Krysma maken bij de muziek steeds hun eigen videobeelden, waarbij met name porno-pagina's van Internet goede diensten bewijzen.

Niet alleen MTV komt met een Duitse versie. Zelfs de Amerikaanse nieuwszender CNN heeft zich geroepen gevoeld tot een nieuwe versie van zijn station, waarbij per etmaal een uur de Amerikanen in beeld plaats maken voor Duitsers. CNN-Deutschland is te zien via Hot Bird, digitaal 11.054 h. De strategie van CNN lijkt niet in de eerste plaats gericht op een Duitse concurrent, want de Duitse nieuwszender NTV (analoog Astra 11.641 h, digitaal Hot Bird 11.054 h) maakt al jaren een voornamelijk povere indruk. CNN lijkt zich eerder te willen wapenen tegen BBC World (analoog Hot Bird 11.114 h) waarvan de stijl van informeren dichter aansluit bij de Europese belevingswereld.

De meeste grensoverschrijdende televisiestations in Europa zoeken de aansluiting met de Europese kijker in de invoering van steeds meer verschillende ondertitels en nasynchronisaties. De digitalisering van de televisie komt hen daarbij te hulp, omdat het mogelijk wordt één beeldversie van een televisiestation te voorzien van talloze versies. Het sterkste voorbeeld daarvan in Europa is de Amerikaanse filmzender TNT. De digitale versie van dit station (Astra 12.168 v) biedt Engelse, Franse, Spaanse en Russische geluidsversies, en ondertitels in naar keuze Frans, Fins, Spaans, Engels, Nederlands en Zweeds. Niet alles daarvan staat voortdurend ingeschakeld, maar dat is een kwestie van tijd, totdat de gehele filmcollectie van TNT in alle talen zal zijn ondertiteld en nagsynchroniseerd.

NRC Webpagina's
6 JANUARI 1999


Eerder verschenen artikelen in het archief.


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)