NIEUWSSELECTIE
KORT NIEUWS
RADIO & TELEVISIE
MEDIA
|
Hitchcock als pareltje
RAYMOND VAN DEN BOOGAARD
Een van de verdiensten van de
Nouvelle vague, de Franse vernieuwingsbeweging in de film rond
1960, is dat zij de aandacht heeft gevestigd op de waarde van
Amerikaanse, commerciële cinema. De Nouvelle vague streefde
naar erkenning van de zogeheten auteurscinema, waarbij de regisseur
meer is dan de uitvoerder van de ideetjes van een producent. Die
erkenning van de regisseur als mogelijk auteur - je houdt natuurlijk
lorren die gewoon opportunistisch doorgaan met het maken van waardeloze
films - is van permanente betekenis gebleken, ook buiten Frankrijk.
Alfred Hitchcock was een van de voornaamste regisseurs die door de jonge
honden van de Franse film op het ereplatform werden gehesen, onder
andere door Francois Truffaut, de regisseur en filmcriticus die in 1966
de interviewbundel Hitchcock/Truffaut uitbracht. De bundel behelst een
dialoog tussen beide heren over Hitchcocks werk. In de inleiding op de
definitieve versie van dit boek, in 1983, legt Truffaut uit wat hem
voor ogen heeft gestaan: een boek dat de Amerikaanse - dus niet zozeer
de Franse of Europese - kritiek ertoe zou kunnen brengen Hitchcock
serieuzer te nemen.
Truffaut maakte de interviews in 1962, net na het uitbrengen van
Psycho, maar nog voor The Birds, toen Hitchcock op het
hoogtepunt van zijn kunnen was. De banden van die interviews, 26 uur in
totaal, zijn onlangs ontdekt door iemand die een documentaire
voorbereidt over de in 1984 overleden Truffaut. De radiozender France
Culture zendt ze thans integraal uit, een halfuurtje per werkdag.
Het is boeiend materiaal, ook als je de gesprekken uit het boek al kent.
Zoals meestal bij interviews, zijn de gesprekken aanzienlijk
chaotischer dan de schriftelijke neerslag. Truffaut, wiens opwinding en
enthousiasme sterk op de voorgrond treden, onderbreekt de Amerikaanse
meester voortdurend en spreidt in zijn vragen een vaak verbluffende
detailkennis van Hitchcocks films ten toon. Hitchcock is door zoveel
kennis aangenaam verrast en kan gelukkig zelf ook en detail over
zijn herinneringen aan films, acteurs en camera-instellingen praten. De
heren kunnen het uitstekend met elkaar vinden, ook al spreekt Truffaut
geen woord Engels, en Hitchcock geen woord Frans. Alle vragen en
antwoorden moeten worden vertaald door de tolk, Helen Scott.
Deze interviews zijn een pareltje in de programmering van France Culture
die verder - sinds het aantreden van een nieuwe directeur in de persoon
van de journaliste Laure Adler - in Frankrijk scherpe kritiek
ondervindt. Onder Adler poogt men van France Culture, een kanaal dat
voorheen voornamelijk praatprogramma's van een hoog gehalte bevatte die
echter veelal niet zo toegankelijk waren (de evolutie van het thema van
de waterpunt bij Balzac aan het ontbijt) een 24-uurszender te maken die
je de hele dag aan kunt laten staan. Dat betekent onder andere meer
nieuwsuitzendingen, zowel culturele als algemene, aandacht voor kunsten
die voorheen volstrekt genegeerd werden, zoals strips, en zelfs
programma's over muziek, hoewel de publieke omroep Radio France voor
serieuze muziek nog twee andere zenders (France Musique en Hector)
heeft. Zoals vaak bij vernieuwingen moeten de bewonderaars van de op 1
oktober ingevoerde veranderingen zich nog melden.
De interviews met Hitchcock zijn elke werkdag te horen om 11.30 en
21.30 uur, tot 5 november. France Culture is te beluisteren via
Internet (www.radio-france.fr) of via de satelliet: op Hot Bird (13
graden oost) 10.911 V, of Astra (19.2 oost) 12.207 V.
|
NRC Webpagina's
20 OKTOBER 1999
Eerder verschenen in deze rubriek:
Communisme in het buitenland
(13 oktober 1999)
Hardware voor de heb
(6 oktober 1999)
Zender zonder bullshit
(29 september 1999)
Kijken zonder Britse tante
(22 september 1999)
Franse flair
(15 september 1999)
Een slimmere videorecorder
(8 september 1999)
Uit Europa's regio's
(1 september 1999)
Bevingsbeelden zonder pathos
(25 augustus 1999)
Hoop voor cinefielen
(18 augustus 1999)
Opkomst der digitalen
(11 augustus 1999)
Kiezen tussen codes
(28 juli 1999)
Een zinnige gedenkdag
(21 juli 1999)
Exotische zenders
(14 juli 1999)
Wilde kabelsporten
(7 juli 1999)
Meer dan kabel
(30 juni 1999)
Onze Russische jongens
(23 juni 1999)
Webfilmfestival
(16 juni 1999)
De werkelijkheid betrapt
(9 juni 1999)
Propaganda gecensureerd
(2 juni 1999)
Keuvelen of bombarderen
(25 mei 1999)
Nieuwshonger
(19 mei 1999)
Haperende hossers
(12 mei 1999)
Kabel-drama
(5 mei 1999)
Het kneuterige TV5 is niet meer
(28 april 1999)
Het nieuws uit Belgrado
(21 april 1999)
Magere tijden
(14 april 1999)
Voorlichters en de vijand
(7 april 1999)
Analoge tranen
(31 maart 1999)
Gemene mannen met spieren
(24 maart 1999)
Treurige euro propaganda
(17 maart 1999)
Radio als integrator
(3 maart 1999)
Koerdische moederkloek
(24 februari 1999)
Een kosmische woordenkraam
(17 februari 1999)
Kletsen over schotels
(10 februari 1999)
Prachtig geneuzel
(3 februari 1999)
Losse berichten uit de ruimte
(20 januari 1999)
Communisten uit de oude doos
(13 januari 1999)
Nu ook in het Duits
(6 januari 1999)
Eerder verschenen artikelen in het archief.
|